The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

zieke vis

(@hele--anne)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Hoi allemaal,

heb een zieke koi, heb hem nu apart gezet, maar ik weet echt niet wat er aan de hand is! Vanmorgen was er niks aan de hand, hij hing niet scheef en was net zoals alle andere vissen rustig aan het niksen onderin de vijver.
Ik heb hem bekeken, maar kan echt geen huidinfecties, schimmel of wat ook van dat soort ziektes vinden. Het is ook zo plotseling. Ik heb snel een koi winkel gebeld! Die man zei dat het wel eens door de kou zou kunnen komen, dat wanneer het water ongeveer 3 graden is dat er dan ijskristallen gaan vormen in het water en dat deze dan tussen de kiewen gaan zitten. Ik vind het een beetje een rare verklaring maar goed! Heeft iemand dit ook ooit een keer gehad of niet? Wat kan ik het beste doen met de zieke vis?

Ik heb een vijver van ongeveer 1.20 diep, de pomp staat op de bodem (ook niet goed met deze temperatuur, dat weet ik nu, heb hem nu dan ook uitgezet). Het is de eerste winter dat wij zo'n grote vijver (12.000 liter) thuis hebben, dus ben nog een beetje aan het leren hoe je het beste in de verschillende jaargetijden om moet gaan met de vijver!

Wie zou mij info kunnen geven over mijn visje? Hij "hangt" nog steeds apart, het gaat echt niet goed met hem!

alvast bedankt

Citeren
(@joopfen)
Eminent Member

tempraturen onder de 5 graden zijn niet goed voor een koi. je zegt zelf al dat je je pomp uit heb gezet, verstandig wel kan je een pomp aan de oppervlakte aan zetten. probeer je vijver af te dekken of te verwarmen voor de juiste tempratuur.

wat betreft je koi ga zo spoedig mogelijk met de koi langs een dokter of laat er 1 komen. meer kan ik je even niet vertellen, alvast sterkte!

BeantwoordenCiteren
(@joopfen)
Eminent Member

heb het nog even opgezocht van die ijskristallen en het is echt waar.

citaat van tekst:
tempraturen van 2 graden of lager zijn levens bedreigend voor de koi, omdat de kans bestaat dat ijskristallen zich gaan vormen in de kwetsbare kieuwmembranen.aangezien water uitzet wanneer deze bevriest, breken deze kristallen dan de cellen in de kieuwen, waardoor de koi kan doodgaan.

dus water spoedig op tempratuur brengen minimaal 5 graden.
als de koi met hun vinnen langs het lichaam liggen nu doen ze dat waarschijnlijk om warmte vast te houden, ze zitten in een winterslaap zoals dat heet hun reuk en smaakvermogen zijn verminderd maar ze nemen wel bewging waar. zodra dew vissen weer rustig zwemmen onderin de vijver en hun vinnen spreiden is de juiste tempratuur bereikt.

toch nog met de koi naar de dokter voor alle zekerheid.

BeantwoordenCiteren
(@hele--anne)
Active Member
Topic starter  

erg bedankt voor je info, hoop echt dat het goed komt!

BeantwoordenCiteren
(@mini-freak)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Wil ik best geloven maar mijn vijverwater heeft 0 graden gemeten vanaf de bodem en op het wateropppervlak.
De pomp draait en staat op de bodem van de vijver.
Een ijskristal is een deeltje bevroren water en mijn vijver is was geheel bevroren uitgezonderd bij de uitloop van de filter.

Tot op heden zwemmen of liggen de vissen rustig op de bodem, dit zou goed moeten zijn, wanneer ze zich aan het water oppervlak begeven zou het een teken moeten zijn dat er te weinig zuurstof in het water zit.

Nu zou dit voor de Steur ook desastreus kunnen zijn omdat een steur zijn kieuwen niet geheel sluit.
Ik heb het al jaren zo en geen enkele vis of koi die problemen heeft gehad, wil niet zeggen dat ik dit betwist, maar in Japan kan het kouder zijn dan hier ook zullen er zijn die verwarmen en ook die niet verwarmen.
Owel mijn thermometer deugt niet of heb ik het verkeerd voor.

BeantwoordenCiteren
(@joopfen)
Eminent Member

Mini freak wrote: Wil ik best geloven maar mijn vijverwater heeft 0 graden gemeten vanaf de bodem en op het wateropppervlak.
De pomp draait en staat op de bodem van de vijver.
Een ijskristal is een deeltje bevroren water en mijn vijver is was geheel bevroren uitgezonderd bij de uitloop van de filter.

Tot op heden zwemmen of liggen de vissen rustig op de bodem, dit zou goed moeten zijn, wanneer ze zich aan het water oppervlak begeven zou het een teken moeten zijn dat er te weinig zuurstof in het water zit.

Nu zou dit voor de Steur ook desastreus kunnen zijn omdat een steur zijn kieuwen niet geheel sluit.
Ik heb het al jaren zo en geen enkele vis of koi die problemen heeft gehad, wil niet zeggen dat ik dit betwist, maar in Japan kan het kouder zijn dan hier ook zullen er zijn die verwarmen en ook die niet verwarmen.
Owel mijn thermometer deugt niet of heb ik het verkeerd voor.

je thermometer zal vast wel goed zijn er staat ook in mijn antwoord
citaat van tekst:
tempraturen van 2 graden of lager zijn levens bedreigend voor de koi, omdat de KANS bestaat dat ijskristallen zich gaan vormen in de kwetsbare kieuwmembranen.aangezien water uitzet wanneer deze bevriest, breken deze kristallen dan de cellen in de kieuwen, waardoor de koiKAN doodgaan.

zorg je dat je tempraturen niet onder de 5 graden komen, voorkom je dus deze eventueele problemen. dat het bij jou al jaren goed gaat is alleen maar mooi, houden zo! alleen met jou tempraturen heb je dus ook KANS hierop.
het staat in verschillende boeken beschreven dat zulke lage tempraturen fataal kunnen zijn dus waarom zou je het risico nemen?

BeantwoordenCiteren
(@hele--anne)
Active Member
Topic starter  

Het gaat gelukkig weer helemaal goed met men koi'tje, heb een foto bijgevoegd van 'm. Heb hem nu samen met men twee mini platinaatjes in een speciaal voor hem gekocht aquarium gedaan, daar zal hij het niet meer te koud in hebben!

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
(@kioman)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

de koi heeft wel wat schubben weg dus teken van een ziekte .
meschien parrasiet laat eerst onder microscoop nazien voor dat die terug in de vijver wordt gezet

BeantwoordenCiteren
(@koidream)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Kioman wrote: de koi heeft wel wat schubben weg dus teken van een ziekte...

Kan je hier een woordje uitleg bij geven? 😮

BeantwoordenCiteren
(@kioman)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

wel ?
zoals op de foto als een koi wat schuben kwijt is dat kan voorkomen door ergens aan te hangen in de vijver van stenen of planten of zich af en toe eens shuuren tegen iets maar een heel gedeelte aan 1 kant ?
of jeb soms een andere verklaring

BeantwoordenCiteren
(@koidream)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Eerlijk gezegd zie ik op deze koi nergens dat hij schubben ontbreekt, om dit dan onmiddellijk met een ziekte te linken is al helemaal te gek. Zoals je nu zelf aanhaalt kan een vis ook schubben verliezen door zich ergens te stoten, en hoeft er dus niet per definitie over een ziekte gesproken worden.
Een duidelijke foto zou al vlug opheldering brengen of er hier schubben mankeren of niet. Volgens mij gaat het hier om Yoroi (pantser) of Ishigaki (steenmuurschubben)...

BeantwoordenCiteren
(@mini-freak)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Er ontbreken geen schubben, wat jij voor ogen hebt de egale laag bovenaan lijkt het net aslof daar schubben weg zijn. Dit komt doordat de flits in het glas heeft gereflekteerd.
En denk ik wel dat Hele-Anne het vermeld had of gezien dat er schubben weg waren.

BeantwoordenCiteren
(@hele--anne)
Active Member
Topic starter  

het is geen ziekte hoor! Zolang ik hem heb (bijna jaar), is hij zo (symmetrisch) beschubt!
Ik weet ook niet zeker of het een yoroi of ishigaki koi is, je (koidream) zou best gelijk kunnen hebben hoor, maar ik geloof dat deze soorten maar enkele schubben op rug en zijkant hebben! Deze heeft overal schubben, behalve aan beide zijkanten een stukje niet! De kwaliteit van de foto is door de flits idd niet echt ok!

BeantwoordenCiteren
(@joopfen)
Eminent Member

is het thailand koi?

heb er ook een aantal gehad met precies hetzelfde vissen waren kerngezond wel thailandkoi je kan zien dat zij zeker nog niet zo ver als de jappanners zijn. al zitten er soms wel hele mooie tussen.

BeantwoordenCiteren
(@hele--anne)
Active Member
Topic starter  

nu ik er bij nadenk, het is idd een thai, heb nog twee van deze thaise koi's in de vijver zitten, een oranje en een zilver-witte met oranje vlekken! Vind ze persoonlijk alle drie heel mooi! (smaken verschillen natuurlijk). De koi die ziek was, vind ik met name mooi omdat hij hele grove schubben heeft!
Heb ze alledrie bij nishikigoifarm gehaald in Bosschenhoofd! Daar hebben ze echt veel uitzoek in verschillende soorten koi. Ga er van het voorjaar weer heen, wil heel graag een asagi en een shusui hebben, dit vind ik ook hele mooie koi's (ff sparen denk ik!).

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.