The Pond Library

Vraag en Antwoord

Zieke vis!

jack
Lid
Topic starter

hallo, ik heb een vijver met 4 koi-tjes (20 cm) en een paar goudvissen.
Nou heeft een goudvis een soort schimmel op zijn rug vlak achter zijn kop. Het is een soort wittig wolkerig slijmig goedje wat er "groeit". Heb er ook een foto van maar ik weet niet hoe ik die erbij moet zetten.... Ik heb hem er al uit kunnen vangen en apart gezet.
Nou is mijn vraag wat ik nu moet doen??? Is deze nog te redden of kan ik hem beter uit zijn lijden (?) verlossen. Zijn mijn andere vissen nu ook ziek???
Help!!!

Lid

Hoi Jack,

Die witte kraag die je vis heeft is een schimmel.

Kijk op de volgende site even welk symptoon er het beste bij jou vis past.

http://www.colombo.nl/site_nl/vijver.php?details&code=VIJVER-COLOMBO&id=77&product_id=89

In betere vijverwinkels vindt je medicijnen van colombo om dit soort problemen op te lossen. Aangezien het een goudvis betreft moet je overwegen of je het wel op wilt lossen vanwege de prijs van deze medicijnen.
Aangezien deze vis al schimmels heeft, kun je waarschijnlijk verwachten dat de andere vijvervissen het wellicht ook zullen krijgen.

Suc6

Lid

Ik ben het met Richard eens, behalve over het laatste punt. Schimmels heb je normaal alleen op verzwakte vissen. De andere vissen zouden er bij een goede waterkwaliteit geen last van moeten krijgen. Zorg dus wel dat je water in orde is (meten!).

Lid

Als het mmar één vis is , kan je hem ook appart zetten in een zoutoplossing. vb 2 a 3 gr zout/L water

Lid

Lijkt me wel handig om Landbouwzout te gebruiken en geen keukenzout!

DNNS
Lid

froggie wrote: Lijkt me wel handig om Landbouwzout te gebruiken en geen keukenzout!

Keukenzout zonder jodium kan wel worden gebruikt.

Gr, Dennis.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.