Forum
beste vijverliefhebbers.
ik heb een goudvis mer een open wond aan beide zijden van de goudvis,andere goudvissen gaan op de zijkant zwemmen en op de bodem liggen, zodra je ze aanraakt zwemmen ze weg.deze vissen heb ik al apart gezet. wat kan dit zijn ,ben bang dat andere vissen,een paar koi's ook vreemd gaan doen, wat kan dit zijn????????
jan.
Kijk zeker eens verder in dit visgezondheid en Ziekten forum naar onderwerpen met wonden of zoek via de search knop bovenaan deze pagina naar wond.
Open wonden kunnen onstaan doordat de vissen zich misschien verwond hebben (schuren). Op die plaats zijn ze dan gevoelig voor bacteriële infecties die het weefsel verder aantasten en zo een gapende wond veroorzaken.
Vissen die wat zwak zijn, weerstand hebben verloren (slechte omstandigheden zoals mindere waterkwaliteit,...) zijn ook gevoeliger voor aanvallen van bacteriën.
Originally posted by jan de haas
beste vijverliefhebbers.ik heb een goudvis mer een open wond aan beide zijden van de goudvis,andere goudvissen gaan op de zijkant zwemmen en op de bodem liggen
jan.
Heb je je waterwaardes al gecontroleerd? Met name nitriet (NO2- ) en ammonia (NH3/NH4+).
Wonden ontstaan vaak doordat bacteriën een kans krijgen door verminderde afweer door slecht water of door gaten in de afweer (slijmlaag) door uitwendige parasieten die ook door dat slechte water en die verlaagde afweer hun kans grijpen, vaak dus een
secundaire reactie.
Beginnen met je water te controleren. Welke, hoeveel vissen en hoe groot heb je in hoeveel water? Wat voor een filter gebruik je?
Groet, Arthur.
Zieke vis,
Ga terug naar de zaak waar je uw vissen hebt gekocht en laat uw water meten(dat zou je toch zelf moeten kunnen),laat een afstrijkje nemen van uw koi, voor uw goudvissen is het al te laat want die gaan al op hun zij liggen.Als ze u niet kunnen helpen zijn ze het niet waard om vis te verkopen.
Dit kan een ph-crash zijn,een aanval van parasieten,slechte waterkwaliteit enz.
Mvg Johan
bedankt voor het antw.maar mijn water is in orde .de viswinkel helpt mij goed en ga medicijn vragen .voor virussen
Ja de viswinkel helpt u zeer goed,een middel tegen virussen moet nog uitgevonden worden.
Mvg Johan
Laat een microscopisch onderzoek doen zo dat u weet wat de oorzaak is van de ziekte. Vinden ze daar niets op dan ben je bijna zeker dat het geen parasiteren aantasting is. Laat ook op een koi een microscopisch onderzoek doen. Vinden ze daar ook niets op, niets doen en gewoon de koi’s blijven opserveren en op volgen.