Forum

zieke kois

Lid
Topic starter

Vier weken gelden had een van mijn kois opeens een snee van ongeveer 2cm in zijn rug. Ik heb hem meteen geisoleerd en in een 1% zoutbad laten zwemmen. Een week later had een andere koi een witte waas over een oog. Ook deze hebben we uit de vijver gevist. Bij gebrek aan meer ruimte hebben we deze bij de andere zieke koi gedaan die nog geen verbetering toonde. Weer een week later hebben we nog twee kois uit de vijver gevist.
Een met een zweer op zijn kop en een met een gat bij zijn staart. We zijn toen naar een koi dealer toe gegaan om advies te vragen. Hij heeft ons een japans antibiotica meegegeven om in te spuiten. Dat is nu bijna een week geleden. De vis met het troebel oog is ondertussen dood gegaan. De andere drie lijken wel iets vooruit te gaan. Het probleem is dat de vissen nu gewoon in onze badkuip zwemmen met een luchtpomp. We verversen elke dag het water maar dan nog kunnen we niet voorkomen dat het nitriet gehalte te hoog wordt. De koidealer heeft ons verteld dat dit waarschijnlijk er de oorzaak van is geweest dat ze ziek zijn geworden. We hebben daarom al 50% van het vijverwater ververst en zeoliet en bacterieen aan de filter toegevoegd. Mijn vraag is nu kan het kwaad om de zieke vissen terug in de vijver te doen daar ze volgens mij ook gestresst raken van de badkuip?

Wat ik niet begrijp is , dat deze koi handelaar verschillen ziektes met één en het zelfde medicijn laat behandelen. Een glazen oog en een gat bij de staart zijn niet de zelfde ziekte, om maar en voorbeeld te geven. Is er een microscopisch onderzoek gebeurt, zo niet, waarom? Hebt u uw vijverwater getest op nitriet in uw vijver, zo ja, hoeveel was dat?
Ik denk dat de behandeling van de vissen niet goed bezig zijn. Laat van alle zieke vissen een grondig onderzoek gebeuren, onder een MICROSCOOP, AUB.
Zout is niet de oplossing, en een inspuiting van antibiotica uit Japan, ja zeg, die van België en of Nederland zijn dan niet goed soms? Ik ben misschien wat hard voor die koi handelaar, maar ik vind dat men de mensen niet iets wijs moet maken. Medicijn uit België en of Nederland zijn hier te koop en goedkoper. Trouwens een inspuiting van antibiotica is wel het laatste wat ik doe. Probeer via het water. Bijvoorbeeld, Furacine, wat hier in België los te verkrijgen is. Voor Nederland weet ik het niet. Maar eerst de oorzaak zoeken, welke parasiet of ziekte heeft elke vis, en dan pas behandelen. En zolang de vissen niet zijn genezen, niet terug in de vijver zetten, maar eerder naar een grotere bak overgaan, om de stres te verminderen.
Groeten
Eric Buedts
Aqua-Botanica-Koi
Reststraat 24
3390 Tielt-Winge
016/502038
FAX 016/503077
e-mail: abkoi@skynet.be
http://users.skynet.be/aqua.botanica.koi/

[This message has been edited by Eric Buedts (edited 15 Juli 2000).]

[This message has been edited by Eric Buedts (edited 15 Juli 2000).]