Ik heb 4 koi's die besmet zijn met schimmel en parasieten.
Ik heb al van dat blauw spul in de vijver gedaan en 600 gr Flubenol.
Kan mij iemand zeggen hoe snel ik resultaat ga krijgen want na 24 uur liggen ze daar nog altijd stil.
Hallo Maggy
Als ik jou was zou ik een deskundig iemand naar je vissen laten kijken is moeilijk om een passend antwoord tegeven zijn dit nieuwe Koi's kan het soms wezen dat hier de temperatuur van het water een rol speeld
Ik ben naar de handelaar geweest waar ik mijn vissen heb aangekocht.
Hij heeft een uitstrijkje genomen en heeft 1 vis een spuitje antibiotaca gegeven. De vissen zijn van verleden jaar. Ik heb al overwogen om koidokter Maarten lammens eens te contacteren maar mijn handelaar zegt dat deze niets meer kan doen.
Hallo Maggy
Ik zou dan niet te lang meer wachten en maarten benaderen elke dag is er een Ik hoop dat hij je nog verder kan helpen
Groet, Gerrit
www.koieagle.nl
Beste,
Zo te horen heb je produkten gebruikt zonder eigenlijk te weten waarover het gaat. Als ze parasieten hebben en je behandeld met een juist produkt, dangaan ze over het algemeen meer flitsen en schuren. Dit omdat de parasieten zich verweren tegen hun dood. Als ik hoor dat een koi een spuitje heeft gekregen met antibiotica, dan betekent dit toch dat er een verwonding moet zijn. Dit laat mij dan ook weer verder veronderstellen dat de parasieten hun werk reeds gedaan hebben en je je koi moet gadeslaan op eventuele kwatsuren of roodheid van de huid. Je moet ook weten over wele para het gaat, want in sommige gevallen moet je 2 keer behandelen, dit om de eventuele eitjes die uitgekomen zijn terug te vernietigen.
Het stilliggen kan ook te maken hebben met een lage watertemperatuur. Dit is dan een normaal gedrag. Als je voert en ze komen allen eten, dan moet je je om dit stilliggen geen zorgen te maken.
Ik vraag me af op welke basis uw handelaar dat beweert... Ik zou vooral niet aarzelen om hem om advies te vragen.
En áls de handelaar dat zegt, dan zou hij daar eerst een gegronde reden bij moeten geven. Maar zo te lezen zijn ze er een beetje in gebreke gebleven bij het verstrekken van info.
Ik kan het verkeer hebben begrepen hoor.. maar het lijkt er wel op.
Dennis
Maggy wrote: Ik heb 4 koi's die besmet zijn met schimmel en parasieten.
Ik heb al van dat blauw spul in de vijver gedaan en 600 gr Flubenol.
Kan mij iemand zeggen hoe snel ik resultaat ga krijgen want na 24 uur liggen ze daar nog altijd stil.
probeer eens fmc
orgejo wrote: probeer eens fmc
Stop aub met het adviseren van geneesmiddelen te gebruiken als je niet weet wat er scheelt.
Of je gaat naar een deftige vijverzaak met je vis en laat je daar adviseren, of je laat iemand (koidokter of iemand met kennis van zaken) komen om je vissen te onderzoeken en dan gericht te behandelen i.p.v. zelf eerst alle poedertjes en middeltjes te proberen.
adviseren van geneesmiddelen, ja FMC kan heus geen kwaad als er wat scheeld in je vijver, ieder jaar bij het opstarten gebruik ik fmc één maal, en ja ...........op aanraden van een koidokter uit Belgie,of is dat niemand met kennis van zaken mischien?????
en heb nog nooit ziektes gehad in men vijver , als ik zo tewerk ga......dus koidokter van Belgie thanks voor je raad, blijkbaar is er iemand die denk dat die ermeer verstand van heeft dan jou.
succes met jou hobby
Jo
orgejo wrote: ieder jaar bij het opstarten gebruik ik fmc één maal, en ja ...........op aanraden van een koidokter uit Belgie,of is dat niemand met kennis van zaken mischien?????
opstarten??? dat moet je maar eenmaal doen bij mijn weten 😀
belabberde koidokter dan toch, ieder jaar FMC in de vijver kappen mmm leuk advies, misschien heeft ie aandelen bij een bedrijf die het maakt :p
enne hoe zorg je ervoor dat de medicatie terug uit het vijverwater verdwijnt????
bij deze treedt ik dus koidream ten zeerste bij
hallo jo,
eenmaal per jaar een opstartkuur met FMC, op aanraden van de koidokter?
graag wat meer info graag: waarom, hoeveelheid, visbezetting, redenen, waterkwaliteit. Zodat de beginnende liefhebber niet in dezelfde val trapt.
En graag een antwoord op m'n reply in een andere tread. Betreffende FMC.
mvg,
Lieven.
dat ' blauw spul ' bovenstaand kan FMC zijn,
600 gram flubenol, dan is dit een vijver van minimaal 100.000 liter
orgejo wrote: adviseren van geneesmiddelen, ja FMC kan heus geen kwaad als er wat scheeld in je vijver, ieder jaar bij het opstarten gebruik ik fmc één maal, en ja ...........op aanraden van een koidokter uit Belgie,of is dat niemand met kennis van zaken mischien?????
en heb nog nooit ziektes gehad in men vijver , als ik zo tewerk ga......dus koidokter van Belgie thanks voor je raad, blijkbaar is er iemand die denk dat die ermeer verstand van heeft dan jou...
Oei, voel je je in je kruis gepakt?
Geef me één goede reden om een geneesmiddel preventief te gebruiken, of laat jij je ook jaarlijks 10 keer bestralen voor het geval dat je ooit misschien wel eens kanker zou kunnen krijgen? Zelfs een hoestsiroop gebruik je niet voor je een verkoudheid hebt, waarom niet? Simpelweg omdat geneesmiddelen niet preventief werken. Daarom noemen het misschien geneesmiddelen (om iets te genezen moet er eerst iets zijn...)
orgejo wrote: op aanraden van een koidokter uit Belgie
En wie mag dan die koidokter met de gouden raad zijn?
orgejo wrote: ...blijkbaar is er iemand die denk dat die ermeer verstand van heeft dan jou...
Daar twijfel ik geen seconde aan dat er mensen zijn die meer weten dan mij, waar ik zeker van ben is dat er ook nog rondlopen die minder weten dan mij...
Einde discussie wat mij betreft, alleen kan ik de mensen de goede raad geven om niet zomaar gelijk welke produkten in de vijver te kappen als ze niet precies weten wat er scheelt...
ja natuurlijk moet je maar één keer opstarten in het jaar, weet een zot ook hé.
heb al jaren een vijver met koi's van 60cm lang, en in het begin had ik ook zieke vissen, maar nu met het gebruik van FMC niet meer.ach ja ieder zijn mening daarover.
weet je, mensen praten teveel over dit en dat , hou het eens simpel inplaats van al dat gedoe van al die produkten enzo ...het kan simpel ook, maar ja de keuze lig aan hun.
einde discussie
Jo
ldp wrote: hallo jo,
eenmaal per jaar een opstartkuur met FMC, op aanraden van de koidokter?
graag wat meer info graag: waarom, hoeveelheid, visbezetting, redenen, waterkwaliteit. Zodat de beginnende liefhebber niet in dezelfde val trapt.
En graag een antwoord op m'n reply in een andere tread. Betreffende FMC.
mvg,
Lieven.
Fmc 10 ml op 1000l
voor je gaat opstarten met je vijver in het begin van het jaar, doe je eerst zo een kuur éénmaal wel he, na de 8ste dag start je gewoon op.en je zal wel zien wat ik zeg.
en wat waterkwaliteit betref....maak je niet te druk daarover,heb een keer een watertest gedaan en men water was prima, dus afblijven daarna heb ik dat nooit meer gedaan, al jaren, en heb ook nog geen zieke of dode vissen gehad, er is teveel gedoe rond alles hou het simpel.
al die middeltjes kosten geld, en help het???? of gaan ze toch dood die vissen, opletten daarmee
succes
Jo
ma ik versta het niet na de 8ste dag start je gewoon op, zet je je filter en pomp dan af in de winter ofwat????
ald ie middeltjes kosten geld, en helpt het ???? FMC kost ook geld is bij mijn weten ook een middeltje.
maar als het bij jou zo werkt, tja goed voor jou dan he blijf het zo doen zeggek dan. veel succes verder met de hobby 😉
Iedereen kan het forum lezen en is het forum niet om ziektes e.d op te lossen of om deze te voorkomen.
FMC kan veel meer schade aan richten dan men denkt en wordt/werd veel gebruikt bij witte stip. Er zijn blijkbaar mensen die dit produkt toe dienen en denken dat de Koi vol zit met witte stip, terwijl dit niet zo is of hoeft te zijn en een natuurlijk fenomeen is waar totaal geen medicijn voor nodig is.
Niet alle vijvers zijn hetzelfde en wat voor de 1 wel werkt kan voor iemand anders totaal verkeerd uitpakken. Een ziekte kun je niet voorkomen maar als ze er is kun je er wel iets aan doen, maar wel met de juiste produkten, dosering en of medicijnen. Ik zou het zeer betreurend vinden mocht ik hier straks lezen ik heb FMC toegediend maar alle vissen zijn dood.
Pietje wrote: ma ik versta het niet na de 8ste dag start je gewoon op, zet je je filter en pomp dan af in de winter ofwat????
ald ie middeltjes kosten geld, en helpt het ???? FMC kost ook geld is bij mijn weten ook een middeltje.
maar als het bij jou zo werkt, tja goed voor jou dan he blijf het zo doen zeggek dan. veel succes verder met de hobby 😉
hoi,
zet je je filter en pomp dan af in de winter ofwat????
ja zet alles af in de winter
natuurlijk zoals die persoon zegt in forum bij de een werk het wel en bij de andere niet klop wel.
maar krijgt altijd dat gezeur van fmc enzo, dus voor mij doen ze wat ze willen, je kan blijven door zeuren enzo, hoef voor mij niet hoor.
en dan zeg die , ja zo niet graag horen dat al men vissen dood zijn op een dag........t'ja je moet er geen 50 liter in doen he, en Borstbeke lig niet zover van mij hoor,ben van geraardsbergen.
alvast succes verder
idd kzeg het nog eens als jij je vijver zo optimaal kan houden is dat perfect, alleen zou ik toch de raad willen geven om alles te laten draaien in de winter dat is nu toch al heel duidelijk aangetoond dat dat een must is. Als je dit niet doet sterven alle bacterien af en kan je telkens opnieuw beginnen
succes
Ojee ojee goede raad behoeft niet duur te zijn, en die persoon wat zegt wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken dat ben ik.
En ook ben ik diegene die dit zegt!
Ik zou het zeer betreurend vinden mocht ik hier straks lezen ik heb FMC toegediend maar alle vissen zijn dood.
Ik doel hierop dat FMC een samenstelling is van andere produkten, deze produkten kunnen meer schade berokkenen dan dat men gewend is.
Het is ook niet aangeraden om zomaar produkten toe te voegen aan het water om een ziekte te voorkomen of zonder te weten wat het is.
Haal ik effe iets anders aan!!! Stel dat iemand in het voorjaar knobbelkes op een Koi ziet zitten maar weet niet wat het is?? Iemand leest dit en komt tot de konklusie dat is witte stip en kan FMC voor gebruikt worden heeft ie gelezen op een forum. Dit wordt totaal verkeerd geintepreteerd of zal distrateuse gevolgen hebben voor iemand die niet op de hoogte is hiervan.
Een mannetjes Koi wanneer deze klaar is om te paaien ontwikkelen zich knobbeltjes op de kop en borst vinnen de zogenaamde paaiknobbeltjes, deze worden erkend als witte stip door een leek ofwel vertoont deze de symptomen ervan. En dan wordt meteen gegreepen naar de FMC terwijl dit een natuurlijk verschijnsel is van de Koi.
Zelfs de plaatselijke zo befaamde Koi dealer hier in de streek wist niet dat dit of had er nog nooit van gehoord dat dit bij de mannetjes Koi voorkomt.
DNNS heeft hier al ééns over geschreven op het forum hier, dit is mij mij wel blijven hangen. Dus knobbelkes wil nog niet zeggen dat men naar FMC moet grijpen of moet toe dienen, daarom ook geadviseerd wordt om niet zomaar tegenmiddelen of wat dan ook toe te dienen als men niet weet wat de oorzaak is.
einde discussie