The Pond Library

Vraag en Antwoord

Witte stip??

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
3,787 Bekeken
snelders67
(@snelders67)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Hallo allemaal,

nadat mijn vijver 3 jaar zonder problemen is gelopen maak ik mij nu een beetje zorgen.
Ik heb ongeveer 15 koi en 15 goudvissen in mijn 25.000 liter vijver, deze vijver word met een oase pomp 10000l/H in een 4 filter kamersysteem met vortex gepompt. Voor de beluchtig heb ik een HiBlow 80, en een 55 w UV lamp om de bact in toom te houden.

De goudvissen zijn elk jaar druk bezig bij de reproduktie vandaar dat er altijd zo'n 15 inzitten.
Ik heb nadat de aanvoer slang van de filter eraf gesprongen is en zo'n 15000 liter eruit gepompt was de kans gegrepen er een heleboel kleine goudvissen uit te vangen.
De koi zijn tussen de 15cm en 40 cm en ongeveer 2-5 jaar, ook heb ik 3 steurs in vijver.

Nu heb ik bij een goudvis witte puntjes op de vin ontdekt, deze zitten er nu al 2 weken op. Tot mijn schrik zag ik dat mijn Chagoi nu ook een grotere witte speldenknop op zijn rugvin heeft. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik moet doen. Zal ik witte stip behandelen maar wat als het gewoon een artefact is dat bij hogere temp van het water weer weg is?? Ik weet niet meer hoe het heet bij karpers of als het gewoon paringsuitslag is??

Ik ga volgende week op vakantie en ik maak me heel druk dat ik terug kom een een poel des verderfs terug vind.

Verder nog een vraag over de behandeling, omdat ik steurs in mijn vijver heb weet ik dat ik veel van de middelen tegen witte stip/ Ichhophthirius Multifiliies niet kan gebruiken.
Heeft iemand van jullie en idee wat wel helpt, eventueel alparex van Colombo??

Alvast bedankt

Groetjes Rob.

Citeren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

heel simpel laat de betreffende vis / vissen onderzoeken door een koidokter, die weet wel raad

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.