Forum
Hallo,
Sedert enkele maanden heb ik een (sier)vijver aangelegd met een inhoud van ong. 8500 liter. Na een 8-tal weken heb ik er 10 shubunkins, 5 rode komeetstaarten, 20 goudwindes en 4 steuren in gezet.
Een paar weken later begon een rode komeetstaart helemaal bleek te worden en stierf er een shubunkin. Na analyse in de winkel waar de vissen vandaan kwamen, vertelde men mij daar dat een parasiet de oorzaak van de ziekte was. Men raadde mij aan de vissen speciaal voer te geven (Curavit Medium) en volgend product in het water te doen: Morenicol - Lernex.
Intussen zijn nog een paar rode komeetstaarten dood en helaas ook enkele shubunkins. De goudwindes en de steuren blijken er geen last van te hebben.
In heel die periode waren de dieren heel lusteloos, maar nu, ongeveer 10 dagen na de behandeling, komen ze precies weer tot leven.
Mijn vragen zijn dan ook divers:
1) Volgens de gebruiksaanwijzing van het product, zou ik de behandeling een van de dagen nog eens moeten herhalen. Maar ik heb wat schrik hiervoor gezien ze zich blijkbaar aan het herpakken zijn. Toch doen?
2) Was de behandeling sowieso wel de correcte? Immers, sedertdien ziet het water zo donker als de nacht.
3) Kent iemand eventueel nog andere remedies want als beginnend vijverliefhebber heb ik blijkbaar nog veel te leren.
Alvast bedankt voor uw aandacht,
Franck
Halo
Een herhaling van het product is wel aangeraden, om de larven die een heerinfectie zouden kunnen te weeg brengen, tegen te gaan.
Dat het water donker kleur is normaal, maar je kan wat water verversen om dit tegen te gaan, en opnieuw bacteriën toe voegen, dit na de tweede behandeling. Maar voor de rest zal het water zich zelf wel hertellen. Het is een goed product, want ik gebruik en verkoop het zelf,
Groeten
------------------
Eric Buedts