Wie kan mijn helpen. Mijn probleem is dat ik 3 weken geleden en steur heb gekocht deze was op onverklaarbare wijze de volgende dag al dood.
Eerste wat bij mij opkwam is dat het wel eens aan het water zou kunnen liggen. Ik heb het water laten testen hier uit bleek dat het water te zacht was, maar hierdoor kon niet de steur zijn dood gegaan.
Heb toen kalk toegevoegd aan het water en nog een week gewacht. Ik heb weer een steur gekocht van plus/min 30 cm deze heeft het weer niet overleeft hij begon eerst op zijn rug te zwemmen of hij bleef op de bodum van de vijver liggen. Dit heeft een halve dag geduurd tot dat hij dood ging.
Wie kan mij vertellen wat misschien hiervan de oorzaak kan zijn.
Ik heb een vijver van plus/min 5000 liter met hierop een biologische filterunit , Aan vissen heb ik Winders , Goudvissen , Koi karpers, zonnebaars.
Met vr gr Henk
Nitriet gehalte gemeten? Voldoende zuurstof?
Beide zijn uitermate belangrijk voor de steur.
Zeker voorzien in voldoende zuurstof. Steur is hier heel gevoelig aan. Waar u zeker aandacht moet aan besteden is dat u het water in de vijver goed mengt. Stilstaand water (dood water) is nefast voor een steur omdat hier minder zuurstof aanwezig is.
Een luchtpompje met luchtsteentjes is een ideaal.
Nitriet mag u ook niet teveel hebben maar dat is voor de andere vissen ook dodelijk tenzij steur minder hoge concentraties verdraagt.
Welk steursoort kocht u?
Lees zeker eens de steur artikels op deze site.
Op dit berichtenbord werd al heel wat gepraat over steuren en hun problemen. Ik heb even gezocht op steur in dit berichtenbord en dit is het resultaat...
Zoals al aangehaald zijn luchtpompen en stromend water zeer belangrijk. Ik hoop dat je geen Stellatus hebt gekocht want dan kon de doodsoorzaak wel eens stress zijn met al die andere vissen. Als je aan steuren wilt beginnen, begin dan met een stel Baeri of een Ruthenus(Sterlet) ................in een aparte vijver.
Ten eerste bedankt voor jullie Reactie op mijn probleem.
Ik had een Sterles steur gekocht beide keren.
Mijn waardes van het water zijn PH van 7,2 een GH waarde van 6 en een KH waarde van 5.
tevens heb ik 200ml nitrificerende bacterie toegevoegd aan het water.
Wat ik dus moet doen is een luchtpomp monteren en zorgen dat er meer stroming in het water komt.
Met vr gr Henk
Stop met steuren te kopen, deze vissen zijn niet geschikt om in een vijver te leven. Ik heb mezelf ook laten vangen bij de Hofleverancier. Zoals je op deze site trouwens kunt lezen, geeft men in vijverspeciaalzaken veel te weinig of zoals in mijn geval geen woord uitleg over hoe je een steur moet verzorgen.
Mvg,
Eddy