The Pond Library

Vraag en Antwoord

Steur

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
3,645 Bekeken
mulder
(@mulder)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Waaraan kan je zien dat een Steur in goede gezondheid is en het naar zijn zin heeft in de vijver?
Ik heb een Diamand Steur van ongv. 30 CM, af en toe zwemt hij met zijn neus bovenwater en soms achteruit als een dolfijn ( dit zie je bij de dealer ook )
Waar moet ik allemaal op letten?

Groet,

Eric

Citeren
Webmaster
(@webmaster)
Lid Admin
Deelgenomen: 26 jaar geleden

Hierbij een artikel over de ziekten en aandoeningen bij steuren waarin een aantal symptomen ter sprake komen die duiden op een probleem.

Ziekten en aandoeningen bij steuren

BeantwoordenCiteren
7274anonymous
(@Unregistered)

Hoi Eric,

Ik heb een vijver van 40.000l daarop zitten 3 grote steuren (+ 50 cm) en 1 kleintje. Ze zitten er al bijna een jaar op en ik heb al heel veel plezier van deze vissen gehad en nog geen enkel probleem. Wanneer ik mijn vissen eten geef, geef ik eerst drijvend voedsel waardoor ik de andere vissen weglok, daarna geef ik hen eten (zinkend) indien andere in de buurt komen van hun eten vechten ze er wel voor. Het zijn vissen die de ganse dag in beweging zijn, wel pomp ik constant tijdens warme periode zuurstof in de vijver daar er ook windes opzitten die eveneens veel zuurstof nodig hebben.

danny-jacobs

BeantwoordenCiteren
mulder
(@mulder)
Lid
Topic starter  

Ha danny,

Ik doe het op dezelfde manier, alleen heb ik de Steur maar 1 X zien eten. Hoe krijg ik hem zo slim dat hij weet dat er eten voor hem ligt?

BeantwoordenCiteren
Danny-jacobs
(@danny-jacobs)
Lid

als ge die vissen in het oog houdt dan zwemmen die bijna altijd hun zelfde rondje, ik heb van in het begin op een vaste plaats waar ze zwemmen eten gegeven als ik nu eten geef zijn ze na een paar tellen daar, ik probeer ook altijd op het zelfde uur eten te geven, ik weet niet of hetgeen ik doe er iets mee te maken heeft maar ze eten goed en zwemmen de ganse dag rondjes, 's avonds komen ze meestal langs de kant juist onder het wateroppervlak komt zwemmen

Danny

BeantwoordenCiteren
mulder
(@mulder)
Lid
Topic starter  

Ja ik leg ook steeds op dezelfde plek eten neer, meerdere keren per dag totdat hij doorheeft dat daar zijn eten heeft.
Ik heb hem helaas nog maar 1 keer zien eten dat was de eerste dag. Hoe merkt de Steur dat er eten ligt, kan hij dat op de een of andere manier "ruiken" of zo?
Mijn steur zwemt heel vaak net onder de oppervlakte, maar volgens mij maakt hij het wel goed, wil 'm alleen vaker zien eten

BeantwoordenCiteren
Danny-jacobs
(@danny-jacobs)
Lid

Eric,

Ik heb er geen idee van of zij dat ruiken.
Danny

BeantwoordenCiteren
meneerjos
(@meneerjos)
Lid

Ik heb hetzelfde: ik zie hem niet vaak eten. Wat ik wel weet is dat steuren in ieder geval zo goed als blind zijn, dus ze zien hun eten in elk geval niet. Het schijnt zo te zijn dat ze de bodem aftasten met de tastdraden die bij hun bek zitten.

Trouwens: ik heb mij laten vertellen dat steuren niet achteruit kunnen zwemmen en dat dit de reden is dat ze verstrikt kunnen raken tussen planten. Als die van jou een achteruitversnelling heeft is dat volgens mij wel bijzonder.

BeantwoordenCiteren
mulder
(@mulder)
Lid
Topic starter  

Ik heb gisteravond ongeveer een uur met mijn hand vol eten in het water gezeten en heel de tijd een beetje onder de Steur "gehangen" een paar keer heeft hij met zijn bek wat korrels opgegeten hahaha wel grappig hoor!
Ik ga het nog een paar keer proberen en hem dan proberen te trainen.

De steur heeft zijn snuit/kop boven water en staat laat maar zeggen "rechtop" in het water en gaat dan in z'n "achteruit"door het water, geen meter of zo maar zeker 10/20 cm.
Ik zal proberen eens een foto ervan te maken, het zal wel geen goed teken zijn, maar volgens mij maakt hij het wel goed.

BeantwoordenCiteren
kasters
(@kasters)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Hoi, dit is zeker geen goed teken. Ik heb dit zelf ook een aantal malen gehad. Mijn Nitriet was te hoog en zuurstof gehalte te laag. Een van mijn steuren is er zelfs op die manier uit gesprongen. Dit is een manier voor de steur om te ontsnappen aan omstandigheden die niet goed zijn voor een steur. Let wel nu alles weer goed is komt hij soms nog een of twee seconden 10 cm boven het water.

Wat betreft het voeren uit de hand. Ik heb zelf twee diamand steuren van 95 cm en nog twee diamand steuren van 50 cm en een albino van 40 cm. De twee grote steuren komen uit mijn hand eten. ik heb ze dit aangeleerd door met mijn hand geduldig in het water te gaan zitten met wat voer daarin. In het begin duurt het erg lang maar na een weekje stop je je hand erin en een rondje laterzit hij al aanmijn hand te fruniken om het voer te kunnen eten.

😉

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.