The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Schimmel

(@crusty)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

1 van mijn koi's heeft op heel zijn rechterkant witte sponzige pluisjes. Het lijkt op wat er op een pot confituur staat als die 3 weken open gestaan heeft... SCHIMMEL dus 🙁
Ik heb hem proberen appart zetten , maar ik krijg hem niet gepakt.
Hij is te snel en wendbaar.

Wat moet ik doen? Krijg ik dit weg ? Is dit dodelijk? Is dit besmettelijk?:confused:

Citeren
(@anita)
Active Member
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Ik zit met precies hetzelfde probleem: 1 van mijn koi's heeft bekschimmel en schimmel bij zijn staart maar hij is met geen mogelijkheid te vangen. Ik zou hier ook graag een antwoord op hebben!

Wil er iemand please reageren?

Groeten,

Anita

BeantwoordenCiteren
(@tommeke)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

ja bekschimmels en schimmels gewoon zijn dodelijk ja ik heb zo juist ook het probleem gehad en heb product aan de vijver toegevoert :acriflavin van colombo morenicol tegen alle schimmels en ééncelige parasieten en bacterien

slukkes

BeantwoordenCiteren
(@anita)
Active Member
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Hallo,

Wat is dat voor medicijn dat je hebt gebruikt en heeft het effect gehad? Waar kan ik dat evt. kopen? Trouwens, zijn die schimmels ook besmettelijk? Mijn andere vissen schijnen er geen last van te hebben.

Groeten, Anita

BeantwoordenCiteren
(@tommeke)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

ja ik heb dat product gekocht in de vijverspeciaal zaak dit werk tegen zo als ik in voorgaande gezegt heb ik zie nu toch verbetering na 5 dagen en de werking is een week . Dit is een waterdesinfectiemiddel het kan wel overslagen denk ik dus best de ganse vjver ontsmetten

groetjes

BeantwoordenCiteren
(@koidream)
Reputable Member

Stop met toevoegen van medicatie voor je weet wat er echt scheelt. Waarschijnlijk gaat het hier over doodgewone karperpokken die vanzelf verdwijnen als het water warmer wordt.
Kun je deze niet zelf herkennen (geen schande hoor)ga dan voor al de zekerheid naar je handelaar die aan de hand van een uitstrijkje perfect kan zeggen wat het is.

BeantwoordenCiteren
(@crusty)
Eminent Member
Topic starter  

Hoe zien karperpokken eruit en hoe ziet schimmel eruit?
Is wachten niet riskant?
Ik wil een uitstrijkje laten nemen, maar ik krijg die vis niet te pakken. Tips?

BeantwoordenCiteren
(@de-rie)
Reputable Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Karperpokken zijn harde wasachtige knobbeltjes die meestal op de vinnen en de staart te vinden zijn, soms ook op het lichaam.
Het is een virus en met geen enkel medikament te behandelen.De vis moet er zichzelf immuun tegen maken. Het is ook niet gevaarlijk en de pokken verdwijnen meestal vanzelf als de temperatuur van het water stijgt.Hier en daar worden er goede resultaten geboekt door toevoeging van vitamine C door het voer.

Schimmels zijn fijnpluizige watachtige draadjes die zich voortplanten door spoorvorming en wanneer ze een tijdje op de vis zitten groen worden ( algen)Schimmel komt dikwijls voor op kwetsuren, wondes , een slechte waterkwaliteit,zuurstofgebrek, vergiftiging,niet verzorgde bacteriele infectie enz.

Behandelen kan door Acryflavine,FMC of zout.
Ga niet behandelen alvorens een juiste diagnose en gebruik geen zout in de vijver maar in een bak appart.
Een zoutbad is niet schadelijk voor de vissen en men gebruikt tussen de 20 a 30 gr/10L water. ( afhankelijk van de grootte van de vis)

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.