Forum
Hallo,
Ik ben in twee dagen tijd ca. 15 vissen kwijt geraakt aan een reiger, ondanks de Cypro reigerafschrikker.
Weet iemand een middel wat wel helpt tegen reigers ???
Alvast bedankt voor uw hulp.
Halo
Een reiger uit uw vijver houden kan het best door draad te spannen of een net te spannen. Het nieuwe op de markt is een drijvende kubus met spiegels op. Deze weerkaatst het licht terug en schrikt zo de reiger af. Het is een product van Velda.
Groeten
------------------
Eric Buedts
Hallo,
Ook wij hadden een Cypro reigerafschrikker. De kop met sensor is tijdens onze afwezigheid zelfs afgebroken waardoor onze tuin en die van de buren onder water stond. Ook ging het voor alles af behalve reigers. Nu was ik ook aan het twijfelen over een pyramide maar omdat dit met lichtweerkaatsing te maken heeft vroeg ik me af hoe dat 's nachts of 's ochtends in het donker moet gaan. Wij hebben namelijk al een paar keer 's ochtends (donker) heel vroeg een reiger onder ons vijvernet vandaan moeten redden omdat hij vast zat en de hele buurt bij elkaar schreeuwde. Een hele ervaring. Toch is inderdaad volgens mij het spannen van draden nog het meest effectief. Maar helemaal afschrikken doe je ze volgens mij toch nooit. Ze zijn vreselijk brutaal en proberen alles.
Groeten, Ursala
Reeds enkele jaren heb ik een vijver en sinds het begin een net dat gebruikt wordt voor fruitbomen gespannen over de vijver (met bogen over de vijver)in 't zwart.
Het storend effect is minimaal en ik heb nog nooit een vis verloren aan het bezoek van een of ander roofdier (ook goed voor bladval)
Of hier ooit een roofdier geweest is ??? Dat staat buiten alle discutie's omdat het antitankkanaal hier +-100m achter mij ligt en het zit daar vol met reigers en co.
Ik zal maar hout vast nemen of morgen is mijn vijver misschien leeg HAI (even vlug het hoofd vast genomen )tot tikkens Jean-Paul
Halo
De piramides van Velda zullen inderdaad niet werken als het donker is.
Er bestaat ook een geluid van een vogel dat door een sensor, het geluid van die vogel dat in een schip is opgeslagen, geactiveerd word en de reiger laadt wegvliegen. De reiger heeft daar namelijk bang van omdat dat voor hem een vijand is. Deze sensor is dag en nacht gevoelig.
Groeten
------------------
Eric Buedts
Na van alles en nog wat te hebben geprobeerd (ook sensors) ben ik uiteindelijk teruggevallen op draden spannen. Maar dan wel zeer sterke hengel(nylon)draad, bij voorkeur groen van kleur (de gewone transparante wordt na een tijdje wit door zonlicht). De afstand tussen 2 draden in maximaal 50cm want anders wipt ie ertussenin (met eigen ogen gezien). Voor de draad rondom de vijver (op zo'n 70cm hoogte) gebruik je best een groen geplastificieerde metalen binddraad (bvb. Bekaert-binddraad), die rekt niet uit en kan goed aangespannen worden. Dit heeft als voordeel dat je de over de vijver gespannen draden stevig kunt opspannen zonder dat je de buitendraad te ver naar binnen toe trekt. Supplementair span je nog 1 of 2 extra draden rondom de vijver op lagere hoogte, net zoals een boksring, zo kan de reiger er niet onderdoor stappen, en worden ook katten gehinderd. Tegen katten gebruik ik trouwens ook nog "kattenschrik", korrels met een geurtje waar een kat van wegvlucht. Je kunt ze rondstrooien op de plaatsen waar ze komen 'hengelen' en werken een viertal weken lang. Wat de reigers betreft, de meesten hebben het begrepen, toch was er het voorbije jaar nog één die het geprobeerd heeft, een vrij jonge reiger (spanwijdte ong. 1m) maar die heb ik dan ook zelf moeten bevrijden zonder dat ie veel schade kon aanrichten. Hier zien ze mij niet meer, zal ie gedacht hebben...