Hallo sinds drie maanden heb ik een vijver van 5000L, met een 3 kamerfilter en beluchting.
Nu wil ik er 3 kleine koi's in doen kan dit (temp.15 graden op 13 okt.) gezien de periode?
Of moet ik wachten tot volgend jaar?
Bij de winkel is de temp. 20 graden.
Koos:confused:
Beste Koos,
het lijkt me geen goed idee om nu nog nieuwe vissen uit te zetten in de vijver. U moet zich namelijk bedenken dat het voor een vis niet niks is om naar een nieuw onderkomen te moeten verhuizen. Het veroorzaakt veel stress.
De beste tijd om vissen aan te schaffen is de lente, met name de maand mei. Het vijverleven is dan weer redelijk op gang gekomen en de vissen zijn actiever. Ook de watertemperatuur is dan weer gestegen.
Maar er zijn meer redenen om vissen in de lente aan te schaffen
Als u koi in het voorjaar koopt, hebben ze een flinke tijd om te wennen aan hun nieuwe onderkomen voordat ze hun eerste winter ingaan. In de herfst is deze tijd naar mijn mening te kort, met alle mogelijke gevolgen van dien.
In het voorjaar is er simpelweg meer en betere keus aan koi dan in het najaar.
Een stap van 5 graden is bovendien een hele grote stap voor een vis. een vis is koudbloedig en alle lichaamsprocessen hangen samen met de buitentemperatuur.
Ik wil hiermee niet zeggen dát er iets mis zal gaan, maar de kans is zeker groter als u nu nog vissen uit zal zetten. Geduld kan een vervelende zaak zijn, maar in dit geval is het naar mijn mening wel verstandiger.
Veel succes
Vriendelijke groet
Zeg Dennis weer bedankt (zo langzamerhand stijgt de kennis)
koos