Forum
Ik heb aan het begin van de zomer Neguvon gebruikt om vinrot en ontstekingen aan de aarsopening te bestrijden bij koi, en met succes, terwijl een eerdere behandeling met FMC niets had opgeleverd. Nu heb ik één van mijn koi's opgemerkt die zich schuurt (flitst) en zich regelmatig afzondert tussen de moerasplanten. Enkele vragen : mag ik op dit tijdstip van het jaar, de watertemperatuur zakt nu vrij snel door het slechte weer, nog Neguvon toedienen ? Of speelt de temperatuur voor dit produkt geen enkele rol ? Zullen door de behandeling (van de hele vijver) de vissen met verminderde weerstand de winter ingaan, maw heeft Neguvon een nadelige invloed op gezonde vissen ?
------------------
[email]Eddy.Beirlaen@advalvas.be[/email] - www.rano.be
Halo
Neguvon heeft geen invloed van lage water temperaturen.
Groeten
------------------
Eric Buedts
Eric, alvast bedankt voor het eerste antwoord, maar er was nog iets niet onbelangrijks... Hebben de koi na een behandeling met Neguvon een verminderde weerstand ? Ik denk daarbij vooral aan het feit dat de winter er gauw aan komt. Ik heb bij de vorige (het was tevens mijn eerste) behandeling opgemerkt dat de vissen zeer schuw waren, sneller heen en weer zwommen, precies of er was een reiger in de buurt geweest, al ben ik er van overtuigd dat die bij mij geen kans meer hebben : ki-lo-me-ters nylondraad, weet je wel...
Nu, back to the point, zijn er misschien ergens artikels over het gebruik en eventuele nevenwerkingen van Neguvon te vinden op het net ? Met dank.
------------------
[email]Eddy.Beirlaen@advalvas.be[/email] - www.rano.be
Halo
Als de koi schuw is, dan kan dat niet van Neguvon zijn. Ik denk toch dat de koi bezoek hebben gehad, ook al hebt u kilometers nylondraad en is hij niet kunnen landen, die koi’s weten dat. Wat wel van Neguvon kan zijn, is dat ze kalmer zijn, maar dat niet het zelfde als schuw. Ik bedoel daarmee, dat schuw zijn echt wegflitsen betekent, en kalmer is trager van reactie zijn.
Een verminderde weerstand door Neguvon zou kunnen, maar niet noodzakelijk. Kleine uitleg. Als je veel Neguvon gebruikt, en meerdermalen op een jaar, dan is mogelijk dat resistentie optreed. Neguvon werkt eigenlijk direct op de parasieten, en die kunnen dus dan resistentie krijgen tegen Neguvon. Een eventuele nevenwerkingen over Neguvon is er bij als dijsluiter bij het product zelf en verder kan je zoeken op de web site van Bayer, maar ik weet niet of deze over producten zelf iets op het net zetten. Ik ga over Neguvon nog wel een artikel schrijven met eventuele nevenwerkingen in verwerkt, maar daar ben je nu niets mee zeker?
Groeten
------------------
Eric Buedts