Forum
Ik heb aan het begin van de zomer Neguvon gebruikt om vinrot en ontstekingen aan de aarsopening te bestrijden bij koi, en met succes, terwijl een eerdere behandeling met FMC niets had opgeleverd. Nu heb ik één van mijn koi's opgemerkt die zich schuurt (flitst) en zich regelmatig afzondert tussen de moerasplanten. Enkele vragen : mag ik op dit tijdstip van het jaar, de watertemperatuur zakt nu vrij snel door het slechte weer, nog Neguvon toedienen ? Of speelt de temperatuur voor dit produkt geen enkele rol ? Zullen door de behandeling (van de hele vijver) de vissen met verminderde weerstand de winter ingaan, maw heeft Neguvon een nadelige invloed op gezonde vissen ?
------------------
[email]Eddy.Beirlaen@advalvas.be[/email] - www.rano.be
U mag nog best Neguvon toedienen in de vijver maar misschien kan u beter eerst de koi laten onderzoeken door een afstrijkje te nemen alvorens de gehele vijver te gaan behandelen.
Een volledige vijver gaan behandelen met een medicijn geeft toch een zekere belasting van het milieu.
Ik behandel de hele vijver omdat het een plantenvijver is die mij niet toelaat de vissen te vangen zonder ze na te jagen. Een verzwakte vis is geen probleem, maar een springlevende koi (<30cm) laat mij telkens voor schut staan. Zout is te belastend voor de planten waar ik ook veel belang aan hecht en FMC heeft een niet zo brede werking. Met Neguvon (hielp in het verleden ook voor vinrot en gaten te genezen) ben ik dan ook min of meer zeker dat de parasieten die zich niet op de vissen bevinden ook gedood worden, zodoende ik de volgende week niet opnieuw een vis moet gaan vangen.
Ik had ook deze vraag gepost in de groep "Ziekten" en heb reeds antwoorden gekregen van Eric B. Toch had ik ook uw mening over het gebruik van Neguvon, bvb. of het belastend is voor gezonde vissen, of ze verzwakt worden, vooral met de komende wintermaanden. Alvast bedankt.
------------------
[email]Eddy.Beirlaen@advalvas.be[/email] - www.rano.be