The Pond Library

Vraag en Antwoord

Koi Herpes Virus

19 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
8,642 Bekeken
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Dames en heren,
Wellicht hebben jullie het onderwerp "aantasting door Flexibacter Columnaris" van me gelezen. Dit bericht is nog schokkender... Mijn vissen zijn blootgesteld aan Koi Herpes Virus (KHV): een van de ergste ziektes die je als liefhebber kunt overkomen. Sterftepercentages tot 80% en meer. Gistermiddag kreeg ik het te horen van de verkoper waar al mijn vissen vandaan komen (op 18 mei heb ik er drie gekocht, op 1 juni kreeg hij de uitslag uit Lelystad). Ik heb gejankt als een kind en kan me moeilijk neerleggen bij hetgeen nog komen gaat. Er zijn geen geneesmiddelen. We zullen lijdzaam moeten toezien hoe alle vissen het loodje gaan leggen. En nog, erger, wie of welke het eventueel zullen overleven. Ik ben er nog niet over uit maar euthanasie is een overweging. Bijgaand foto's van de hariwake die eergisteren de geest had gegeven. De KHV heeft zijn immuunsysteem vernietigd. De flexibacter heeft hem uiteindelijk de das om gedaan. De sushui is er uiterlijk nog veel erger aan toe, maar wonder boven wonder is ie nog steeds onder ons. Heel heel misschien heeft zijn afweermechanisme in de gaten dat de vijand niet van buiten maar van binnen komt en wordt hij immuun.
Laat dit een les zijn voor alle vrienden. Ik ben altijd uiterst voorzichtig geweest, kocht alle vissen bij 1 kweker en ben altijd heel voorzichtig....zet nieuwe vissen eerst in quarantaine, minimaal 4 weken. Doe een kruistest en volg de kweker want als het uitbreekt is het verdriet niet te overzien.

Bijgevoegde bestanden

Citeren
reinier
(@reinier)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Wat was voor jou de reden om je vissen te laten onderzoeken.
reinier

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Eigenlijk begon het simpel. Na introductie van 3 nieuwe vissen, begonnen alle vissen te schuren en lag 1 nieuwe met geknepen vinnen op de bodem. Toen daar op maandagmorgen ook 2 "oude" vissen met geknepen vinnen naast lagen, vertrouwde ik het niet. 1 van die vissen is namelijk een vis die ik als de sterkste uit mijn vijver bestempel. Tevens had 1 nieuwe vis een vreemd scheurtje in zijn vin. Daarom de koi-arts er meteen bijgeroepen. Eerste diagnose was huid- en kieuwworm, geconstateerd onder de microscoop. Na behandeling met Kinshi verdween het schuren maar de aangetaste vis werd steeds slechter. Tevens was het vinnenknijpen niet voorbij. Toen weer de arts erbij. Aan de hand van de aangetaste sushui een nieuwe diagnose: flexibacter (bijgaand een foto van de sushui, is gisteren overleden). Afgelopen woensdag had ik de producent van een produkt aan de lijn dat ik aan de vijver had toegevoegd (Anarex bio). Ik vertelde hem waar ik mijn vissen vandaan had (Spierings Vis in Oss) en hij fluisterde me toe dat hij in de wandelgangen had vernomen dat er KHV was geconstateerd. Toen heb ik alle boeken nagezocht en mijn schoonmoeder gebeld, die woont vlakbij Spierings Vis, om eens een kijkje te gaan nemen... Op donderdag heb ik tevens een mailtje gestuurd naar Spierings. Heel snel werd ik teruggebeld door de eigenaar. Een zeer nette man en grote dierenvriend overigens. Mijn vissen komen daar allemaal vandaan. Hij beaamde direct dat er KHV was geconstateerd en vertelde me hoe het gekomen was. Toen ik net had neergelegd belde mijn schoonmoeder, die had net een kijkje op het bedrijf genomen. Zij vertelde dat het halve bedrijf al geruimd was, een paar Japanners bij de grote bak stonden (daarin zit zeer exclusieve koi) en dat ze min of meer werd achtervolg door een verkoper. Al met al duidelijk. Verder onderzoek is niet meer nodig.
Vandaag mijn vaderdag "gevierd". Deze zal ik nooit vergeten: twee prachtige vissen ten grave gedragen. De sushui was zeer zwaar gehavend en heeft uiteindelijk toch het loodje gelegd. De kohaku wilde ik het leed besparen, hij ging zo hevig op neer met zijn kop, dat zijn kieuwen ernstig aangetast moesten zijn. Hij had drie injecties gehad, er was van de buitenkant weinig aan te zien, maar ik had helaas gelijk. Na verdoving en controle, heb ik met mijn vrouw de beslissing genomen om hem verder te laten inslapen met een overdosis. Dit is werkelijk verschrikkelijk maar nu ik van het eerste verdriet bekomen ben, weet ik dat dit toch de beste oplossing was. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de bak naar 30 graden te verwarmen. Heb mijn mijn vrouw afgesproken dat we elke vis die we zien lijden, rustig laten inslapen. Hoe gek ook, het is misschien het laatste en meest humane dat we kunnen doen. Bijgaand de foto's van de sushui en kohaku zodat jij en anderen van de symptomen kunnen leren.

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
reinier
(@reinier)
Lid

nou verschrikkelijk zeg wij hebben ook een probleem in onze bak. Wij wonen in Noord Holland en willen graag weten waar we een koidokter kunnen vinden. Zie onze vraag onder die van jou. Alvast bedankt en ik hoop voor in de toekomst dat je vijver vrij blijft van dit soort problemen.
reinier

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Noord Holland

Vishospitaal Anrokoi
Dioneplantsoen 10
1701 BE Heerhugowaard
Tel. 072-5727694

Koi Vijvercentrum Waterland
Volume 61
1146 WG (Baanstee-Oost)
Pumerend
Tel. 0299-477663

Nishikigoi Farm Noord- Holland
1902 DE Gobatstraat 15
Castricum

Yin yang Koi Farm
Dorpsstraat 1
2825 BM Berkenwoude
Tel.0182-367563
Mob/ 06-24288178

BeantwoordenCiteren
daisyduck98
(@daisyduck98)
Lid

hallo mark10AR...
wij hebben sinds maandag 19 juni kieuwrot bij onze koikarpers ontdekt..we hebben al meer dan 16 vissen verloren tot nu toe zitten er nog ongeveer plus minus 52 vissen die besmet zijn we hebben ze allemaal 1 voor 1 een half uur in de gill-wash gezet en daar na in qarnetennebak voor de heledag. nu zitten er nog ongeveer 5 in die bak en de rest weer in de vijver..
tot nu toe hebben we nog geen vis verloren maar ik hou me hard vast wanneer de rest zou gaan...wij halen ze ook bij 1 persoon en verder niet...ik hoop dat je ons misschien kan helpen met wat we nu met de rest kunnen doen of dat er toch iets is dat ze te redden zijn....wij wnesen je heel veel sterkte met het verlies van je koi,s en ik hou me hard vast met het gebeuren van onze koi,s

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Ik ben geen dokter, stel geen diagnoses en trek geen conclusies, maar ik adviseer jullie om zsm de temperatuur in de vijver naar 30 graden celsius te verhogen. Wel flink beluchten (indien mogelijk met warme lucht) en weinig voeren! Afhankelijk van de vijver en isolatie is dit misschien mogelijk. Ikzelf heb gisteren een verwarmer van 2kw aangesloten en nog een staaf van 300w in de vijver gelegd. Tevens de kap voor de winter er weer op gemonteerd. Met dit weer gaat het helaas niet zo hard. Gistermorgen 20 graden. Gisteravond 24 graden. Vanochtend 23 graden en vanmorgen was het weer 25 graden. De vijver is 8,5 kuub.
Vijver verwarmen naar 30 graden schijnt overigens een veelgehanteerd middel te zijn, ook bij kwekers, om visziekten te genezen. Het afweermechanisme wordt dan zodanig getriggerd dat het sneller sterker wordt dan bacterieen en virussen zich kunnen vermeerderen. Wetenschappelijk bewijs is er volgens mij overigens nog niet, maar de praktijk loopt daar vaak op vooruit.
Weet je overigens zeker dat het geen kieuwworm is, schuren de vissen zich of liggen ze stil, warmtebehandeling kan dan misschien averechts werken? In ieder geval Heel veel sterkte !

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Het gaat steeds slechter. Verwarmen gaat langzaam maar hoop vanmiddag de 29 graden te bereiken. De ginrin kohaku snakt naar adem, de yamabuki krijgt het steeds zwaarder en de doitsu kohaku vertoont ook al plekjes. Alleen de sanke en de asagi vertonen uiterlijk nog geen problemen, ze eten nog maar zijn zeer schichtig. De moed zakt me in de schoenen. Misschien blijft er niets over.

Nu een vraag of dit forum: Wat zouden jullie doen als er 1 of 2 overblijven?
1. laten inslapen en opnieuw beginnen?
2. weggeven aan een andere hobyist die ook alleen nog overlevers over heeft?
3. van anderen vragen of zij overlevers aan mij willen overdoen?
4. proberen om Israel-koi van Mag Noy erbij te plaatsen die een khv-behandeling hebben gehad?
5. op enig moment proberen om khv-vrije Japanners erbij te plaatsen met het risico op een nieuwe uitbraak?

Ik verneem graag zoveel mogelijk meningen.

BeantwoordenCiteren
camiel driehuis
(@camiel-driehuis)
Lid

Dat is mooi balen voor je.

Mijn dealer heeft het ook in zijn show vijver maar daar gaat het naar omstandigheden best goed.
Vissen zijn in een paar uur naar 32 graden gebracht en zwemmen nu in een q bak.
Daar zullen ze in ieder geval 3 weken blijven zitten op 32 graden.
Daarna word er 1 ingestuurd voor onderzoek en aan de hand daarvan word het terug in de vijver of inslapen.

De showvijver staat inmidells een paar dagen vol met gloor en morgen word die schoon gemaakt.

de antwoorden op je vragen.

1. Als je de mogelijkheid hebt om ze drie weken op 32 graden te houden en de kosten vallen mee ten opzichte van je vissen kan je het proberen om ze te houden.
Je zal er wel 1 moeten op offeren om ze te laten onderzoeken want de zekerheid dat ze ''schoon '' zijn krijg je anders niet

2.weggeven nooit doen.
Of je wil een ander ook graag met khv opzadelen het gaat namelijk echt niet zomaar weg.

3.andere vragen kan je doen maar ze gaan er echt wel aan, kan je ze dus beter laten inslapen of langzaam laten lijden.
Die keus is aan jou maar ik zou het niet doen.

4.israel koi erbij plaatsen kan je doen maar krijg je de garantie dat die het niet krijgen?

5.khv vrije japp erbij doen en het gokken zou ik niet proberen.
haal dan alles eruit en begin opnieuw.
vijver goed reinigen loop je het minste risico(waarschijnlijk niet via water besmettelijk) maar toch zekerheid voor alles.

Veel sterkte met je vijver ik heb inmiddels met eigen ogen kunnen zien wat het aanricht en daat word je niet vrolijk van.

3 weken op 32 graden en dan laten onderzoeken is de enige optie denk ik.

Over 2,5 week kan ik je vertellen of het bij mijn dealer heeft gewerkt

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Alleen de Sanke en de Asagi leven nog. Vijver is sinds vrijdag 30 graden. Beiden smeken om eten, een goed teken. De Sanke is nog puntgaaf. De Asagi heeft wel een beetje vinrot maar het valt mee. Voor deze twee heb ik goede hoop.
Belangrijke info: ik heb een mailtje teruggekregen uit Israel, dhr Haimi van Mag Noy. Volgens hem is het geen probleem om Mag Noy koi bij mijn survivors te plaatsen. Zij hebben het meerdere keren getest in hun lab. Ik ga het volgende doen. Deze week koop ik twee nieuwe koi van minimaal 1 jaar, een Jap en een Israeli, en plaats ze in de q-bak. Volgende week laat ik de hoofdvijver afkoelen. De Sanke en Asagi hebben dan twee weken op 30 graden gezeten. Als de temperaturen gelijk zijn plaats ik de sanke en asagi ook in de quarantaine. Dan kijk ik wat er gebeurt met de kleine koi. Voor de sanke en asagi moet ik het toch weer 1 week verwarmen naar 30 graden (immunisatieprocedure), dus mochten er problemen optreden dan krijgen ze allemaal een over-heating boost. In de tussentijd heb ik de gelegenheid om de hoofdvijver helemaal schoon te maken en opnieuw op te starten. Dit moet toch gebeuren, want een besmette vijver is so-wie-so niet verstandig.

BeantwoordenCiteren
camiel
(@camiel)
Lid

Ik heb afgelopen weekend nog een vijver helemaal schoongemaakt na een besmetting met khv.

Ik weet niet of je veel draadalg hebt maar dat krijg je er echt met geen meter af.
Hogedrukreiniger erop en de helft blijft nog steeds vast zitten.

Wij hebben de vijver 4 dagen vol gehad met gloor.

khv zit niet in het water maar wijm hebben geen risico genomen.

Succes met je vissen ik hoop dat ze het redden

BeantwoordenCiteren
waandrieman
(@waandrieman)
Lid

Beste mark,
Dit is niemand gegund.
Ook ik zit in grote onzekerheid. Ben donderdag bij de koidokter geweest, en weefsel van een overleden vis is opgestuurd. Waarschijnlijk khv of kieuwrot.
Heb mijn vijver nu 5 weken gereed na een giga verbouwing.
Mijn oude vijver was 3800 liter, naar nu 10.000 liter.
Je denkt zo nu is mijn vijver gereed en dan komen de problemen.
Ik heb er voor 500 euro aan nieuwe vis bij in gedaan.
Dan zie je eerst een vis zich afzonderen. Dokter erbij want hij gaat happen en zit boven in het water. Tevens eet hij niet meer.
De tweede volgt. Geen parasieten in het water, dus je denkt gelukkig.
De eerste dode vis is triest.
Ben er nu al 4 kwijt.
Na donderdag alle vissen in een bak van 600 liter gedaan.
2 x 300 watt verwarming erin met zuurstof ballen om de zuurstof op pijl te houden.
Na lang te hebben gewacht ga je nadenken wat doe ik verkeerd.
Toen ik met het graven van de vijver ben begonnen was het mooi weer.
Ben gaan graven tot op het grondwater, na veel regenbuien en een verhoogd grondwaterpijl veel vertraging opgelopen. Toen de vissen in een andere bak zijn gegaan was het water goed. Wel om de dag een deel water ververst maar geen controle gedaan. Met de nieuw vijver begonnen met nieuw water, dus geen water gebruikt uit de bak waar ze 8 weken in hebben gezeten. Na ca. 4 weken begonnen de problemen. Sterkte allen met de problemen.
Wordt vervolgd.
Waandrieman

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Beste Waandrieman,
Ik leef enorm met je mee en weet wat je doormaakt. Bereid je voor op het ergste... Een ervaren medehobbyist zei tegen me: Mark, dit zijn fouten die je moet maken, het is heel vervelend, leer ervan en neem de juiste maatregelen. En dat klopt. Er zijn er twee over. Een ervan is gelukkig een van mijn mooste vissen. Nu kijk ik weer naar de toekomst. Hoe ga ik mijn bestand weer goed opbouwen? De quarantainebak is na het laatste sterfgeval grondig gereinigd en opnieuw opgestart. Het water is bijna goed (opgestart met een dopje ammonia, gisteravond was er een klein nitrietpiekje). Binnenkort kan ik starten met de eerste bewoners.
Wat je hebt gedaan is heel goed. Alle vissen in de quarantaine en zsm naar de 30-32 graden. Eventueel kun je acriflavine toevoegen om bacteriele infecties, die meestal secundair optreden, te onderdrukken. De uitslag zal snel komen dan heb je zekerheid. Als er vissen overlijden is dat heel vervelend, maar helaas hoort het bij de ziekte. Mijn ervaring is, dat als de kieuwen zijn aangetast ze niet meer te redden zijn. De overlevingspercentages spreken boekdelen, ben dus blij met elke vis die het wel overleeft en richt je daarop.
Ik heb er veel over gelezen, er zijn veel meningen over wat te doen met overblijvende vissen. Ik geef de mijne het voordeel van de twijfel en ga de combinatie met geimmuniseerde vissen uit Israel proberen. Als het niet lukt, kan ik altijd nog beslissen om ze te laten inslapen.
Hoe gek het nu misschien klinkt, ik hoop voor je dat de pijn snel voorbij is, dat de mooiste vissen overblijven en dat je dan ook weer verder vooruit kunt. Hou me op de hoogte.
Groet, Mark

Ps. wat zijn nu de waterwaarden in je q-bak en in de vijver? met name ammoniak en nitriet zijn belangrijk, wat is temp in je q-bak, kun je die regelen? ik heb het idee dat je twee dompelstaven van 300w gebruikt? If so, koop een heater met thermostaat, 500w is voldoende voor 1000liter quarantaine. Zo'n heater kost iets meer dan 100 euro. Heb je de q-bak netjes afgedekt zodat 's nachts de temp ook boven 30 blijft? Let ook op met springers, leg de plaat vast. Nog een tip, de luchtpomp: kun je voorverwarmde lucht laten instromen, ik heb de pomp aan de binnenkant van de overkapping gehangen, geeft wel veel condens in de pomp en daarmee kans op kortsluiting. Als dat gebeurd kan het niet veel kwaad, de pomp zit op een apart stroomcircuit en kan geen contact maken met het water. Bovendien hangt ie vast met een plastic tie-rap.

BeantwoordenCiteren
daisyduck98
(@daisyduck98)
Lid

hallo mark10ar
sorry dat ik zo laat reageer op je berichtje...maar het is geen kieuwworm het is toch die ellendige khw nadat ik je m,n eerste berichtje naar je had gestuurd zijn we totaal 24 vissen kwijt geraakt nu vandaag 4 juli zijn we in 1 uur tijd 4 achter elkaar verloren...wij houden nu onze harten vast hoeveel er in de komende uren en dagen gaan nu zijn we van de 65 vissen totaal 28 vissen verloren...we hebben alles gedaan wat we konden doen zout baden gill wax en weer zout nu zien we dat het vechten tegen de bierkaai is...

BeantwoordenCiteren
daisyduck98
(@daisyduck98)
Lid

hallo mark10ar...onze vijver is 20.000 liter water 3.5 bij 4,20 groot we hebben ook geprobeerd het water temp hoger te krijgen maar dat lukt niet we hebben minstens 3 kw nodig

BeantwoordenCiteren
waandrieman
(@waandrieman)
Lid

Zaterdag een telfoontje gehad met goed nieuws "geen KHV" Er blijkt een virus in mijn vijver te zitten dat goed te bestrijden is met antibiotica. Reeds de vissen overgeplaatst naar mijn vijver. De ene die ik niet vertrouwde zwemt weer rond en eet sinds gisteren weer. Zout gehalte naar 6 gr per liter opgevoerd. Al met al goed nieuws ondanks ik er toch 4 heb moeten verliezen.
Ik wens een ieder die slecht nieuws heeft wat betreft khv heel veel sterkte.
Mark als het inderdaad khv blijkt te zijn kun je volgens mij het best opnieuw beginnen. Dragers blijven in leven, maar niet dragers gaan dood. Hoe wil je in de toekomst zeker weten dat je een drager erbij koopt?
Waandrieman

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Hallo DD,
ik heb je een prive mail gestuurd en kan je helpen
we wonen volgens mij dicht bij elkaar
Groet, Mark

Beste Waandrieman,
Ik ben blij voor je dat het geen khv is. Hopelijk is die bacterie wel goed aan te pakken. Om wat voor bacterie gaat het eigenlijk? Is er een antibiogram gemaakt en hoe is de behandeling. Hoe ben je eraan gekomen denk je. Kunnen we altijd van leren.
Groet, Mark

BeantwoordenCiteren
marden
(@marden)
Lid

hallo mark,

Ook wij hebben met KHV te maken, ondertussen 13 van de 16 dood, en hebben twee Mag Noy koi's gekocht om te kijken wat er gebeurd. Hoe gaat het nu bij jou???

groeten,

marga en dennis

BeantwoordenCiteren
mark10ar
(@mark10ar)
Lid
Topic starter  

Met de koi uit Israel gaat het prima. thans wel een worsteling met wat kieuwworm, overgebleven na de eerste uitbraak, maar dat gevecht winnen we makkelijk. Ze zwemmen rustig en attent. Eten goed. Toch blijf ik goed opletten. Met name de 2 survivors want 1 daarvan, een middelgrote asagi die toch al moeilijker zichtbaar is, laat zich erg weinig zien.
Let wel op dat het echte MagNoy zijn. Er is een andere kweker in Israel die niets aan khv doet.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.