The Pond Library

Vraag en Antwoord

Infectie???

16 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
5,392 Bekeken
Urbain
(@urbain)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Enkele koi hebben sinds gisteren een witte vlek op hun lichaam (zie foto):confused: . De vissen eten en zwemmen normaal en lijken er geen last van te hebben. Ik heb verleden week de vissen gevangen en een dag in een quarantainebak geplaatst om de vijver te reinigen van slib en draadalgen. Daarna is de vijver terug gevuld. De helft met opgevangen vijverwater en de helft leidingwater. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik doen om dit te verhelpen??

Link foto

Citeren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

schimmel vorming?, koi dokter raadplegen.

BeantwoordenCiteren
Sawadeka
(@sawadeka)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

De foto is niet duidelijk genoeg om echt te kunnen bepalen wat het is.

Is de vlek vorming als een wazig laagje op de huid of zie je de kleur eronder niet echt meer en zijn de randen scherp afgetekend?
Hebben ze 1 vlek of zijn het er meerdere.

Ik twijfel tussen chilodonella en karperpokken in eerste instantie.
Al is die laatste twijfelachtig.

Wat je kan doen is de vissen met de vlekken in een zout oplossing zetten.
7 gram per liter gedurende een paar dagen tot een week.
Niet voeren en het liefst in het donker tegen de stress.
Zorg voor voldoende zuurstof.

Als je geen of geen voldoende filtermogelijkheden hebt geef ze dan 4 dagen voor je ze in het zout zet geen voer meer.
Na ca. 3-4 dagen is de productie van afval, vooral urine, behoorlijk verminderd en is het risico voor vergiftiging door hun eigen vuil zo goed als niet aanwezig.
Als het water een laag schuim gaat veroorzaken kan je dat eraf scheppen, dit wordt veroorzaakt door de luchtbollen en het zoute water.
Na 3 dagen altijd het water verversen met een nieuwe zoutoplossing.

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

Als de foto niet duidelijk genoeg is kun je niet twijfelen tussen chilodonella en karperpokken.

Karperpokken zien er heel anders uit dan dat wat zich op de vin bevindt, karperpokken zien uit als een was/wrat achtige puist en zit op heel het lichaam.

BeantwoordenCiteren
Sawadeka
(@sawadeka)
Lid

Mini freak wrote: Als de foto niet duidelijk genoeg is kun je niet twijfelen tussen chilodonella en karperpokken.

Karperpokken zien er heel anders uit dan dat wat zich op de vin bevindt, karperpokken zien uit als een was/wrat achtige puist en zit op heel het lichaam.

U reageert zeer vriendelijk.

Gaarne enkele verzoeken,
Lees eerst de gehele vraag van de poster,
Lees een hele reactie en quote niet een regel waarmee u zaken uit zijn verband rukt.

Verder:
Hebt u ooit kaperpokken in het eindstadium, na 1 dag van uitbreken/zichtbaar zijn, zien opkomen?
De minimale duur van uitbreken tot de wratachtige aandoening ligt op ca. 1 week tot weken, afhankelijk van de weerstand vd koi.
Bij CHV1 is het zeer plaatselijk aanwezig zijn van de pokken meer regel dan uitzondering.
In de begin fase zal je 1 of enkel tegenkomen.

Dan heb ik nog een punt:
Kritiek leveren is niet zo moeilijk, de poster een antwoord geven is schijnbaar moeilijker

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

Zoals ik al zei koi dokter raadplegen voor juiste diagnose, en heb ik ook een vraagteken gezet bij schimmel?

Hier op het forum staat omschreven wat karperpokken zijn, en is het een variant van het herpes virus.
Er wordt een hele uitleg gegeven wat wellicht totaal nutteloos kan zijn omdat er nog niet geweten is wat er precies aan de koi mankeert.

Koi in qurantaine en koidokter raadplegen.

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

een foto duidelijker krijgen dan dit van een koi in de vijver zelf is nagenoeg onmogelijk denk ik.

Ik ben ook van mening dat dit onderdeel van het forum eigenlijk verwijdert zou moeten worden, op een foto kan je ongmogelijk een goede raad geven mbt tot ziektes en aandoeningen.

Laat staan de voorstellen van SAWADEKA, het gebruik van zout in de vijver is al lang achterhaald en ten zeerste af te raden. In een quarantaine kan het, maar is het zeker ook niet zonder gevaar. Sommige parasieten hebben zelfs baat bij een hoog zoutgehalte.

Om nog maar te zwijgen van uw voorstel van 7 gram per liter, dit zou maar liefst 70 kg zout per 10 m3 betekenen. Daar houden koi het geen paar dagen tot een week in vol, als ze het een paar uur volhouden zal het al veel zijn denk ik.

MAX 0,3 gram zout (zonder jodium) per liter!

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

Volledig mee ééns Pietje, dat is duidelijke taal.

BeantwoordenCiteren
Urbain
(@urbain)
Lid
Topic starter  

Blijken dus wel degelijk karperpokken te zijn. Sommige vlekken zijn al gedeeltelijk of volledig verdwenen. De oorzaak van het krijgen van deze karperpokken zou het voor de helft bijvullen zijn van de vijver met zo'n 12.000 l leidingwater. De lage temperatuur van het leidingwater ± 15°C zou dit hebben veroorzaakt. Nu de vijver terug een temperatuur heeft van ± 20°C verdwijnen deze pokken geleidelijk.

BeantwoordenCiteren
Sawadeka
(@sawadeka)
Lid

Hoi Urbain

Het is goed mogelijk dat CHV1 (karperpokken) door een koude schok veroorzaakt worden.
De weerstand van de vis neemt af door het eerst vangen (stress) verwijderen van het water en daarna door het toevoegen van de enorme hoeveelheid vers water, de "normale" leefomgeving wordt veranderd en daar houden ze niet zo van (nog meer stress en een andere watersamenstelling).
De temperatuur is de 4e invloed die dan de weerstand zover kan ondermijnen dat het de aanwezigheid van ziekten, bacterien e.d. kan laten uitbreken.

CHV1 echt bestrijden of genezen is niet mogelijk, het is een Herpes virus, als de vis ooit besmet is geraakt blijft hij dit virus bij zich houden en is de kans van uitbreken altijd aanwezig.
Denk hierbij aan de koortslip bij mensen.
Het enige wat je kan doen is zorgen dat de besmette vissen in goede conditie blijven, of komen, en veelal gaan de pokken vanzelf weg of verminderen.
Wel zou ik de koi's nakijken, als je het zelf kan een afstrijkje maken, om te controleren of ze door de verminderde weerstand niet meer hebben opgelopen, parasieten e.d bv.
Juist als de weerstand laag is zijn de koi's super gevoelig voor aandoeningen via de huid.

Tref je Costia of trichodina aan dan zal je een medicijn moeten kopen, de meeste andere kun je vrij éénvoudig met zout bestrijden.
Kijk hiervoor op de diverse sites voor de juiste dosering en tijd van behandelen als je weet of en wat ze hebben.
Zout vernieuwd in snel tempo de slijmhuid en de slijmhuid is de enige directe afweer die de koi heeft voor invloeden van buitenaf.

Zoals je schrijft is de weerstand van de vissen aan het herstellen.
Ze krijgen het dus weer naar hun zin en accepteren de nieuwe omstandigheden.

Succes met je vissen, geniet ervan

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

Sawadeka wrote: Zout vernieuwd in snel tempo de slijmhuid en de slijmhuid is de enige directe afweer die de koi heeft voor invloeden van buitenaf.

opgelet met zulke uitspraken:

- De slijmhuid van de vis wordt in korte tijd vernieuwd en dikker. Het afweersysteem kan dit tempo echter niet goed bijhouden, waardoor de slijmhuid niet de bescherming meer biedt die het zou moeten bieden. De slijmhuid is de belangrijkste bescherming tegen pathogene indringers. Het voordeel van de slijmhuidverdikking wordt teniet gedaan door het achterblijven van het afweersysteem.
- Sommige parasieten zijn resistent voor zout. Een zoutbehandeling heeft dan natuurlijk geen zin.
- Omdat de osmotische waarde van het water met zout hoger is dan normaal vijverwater, hebben vissen meer moeite om vocht via de huid op te nemen en kunnen dientengevolge uitdrogen. De osmoseregulatie wordt zo op zijn minst ernstig verstoord, en dat is meestal geen positief gegeven.
- Waterplanten zijn in meer of mindere mate gevoelig voor een verhoogd zoutniveau. Dit kan een direct effect hebben op verschillende waterwaarden.
- De bacterieën in het filter zijn erg gevoelig voor veranderingen in het milieu waarin zij leven. Een hoge concentratie zout kan de werking van het biologisch filter ernstig ontregelen, met ammonium/ammoniak- en nitrietpieken als gevolg.
- Zout kan niet worden gebruikt in combinatie met zeoliet. Het zal de geadsorbeerde stoffen binnen het gesteente verdrijven. Zout wordt daarom wel gebruikt om zeoliet te regenereren.
- Natriumchloride vormt een dodelijke cocktail in combinatie met een aantal medicijnen (formol, kaliumpermangaat, malachietgroen, benzocaïne,…). Men zal daarom zeer zeker moeten opletten bij het kiezen en gebruiken van geneesmiddelen. Een fatale fout is helaas zo gemaakt.

BeantwoordenCiteren
Bert.s
(@berts)
Lid

Urbain wrote: Blijken dus wel degelijk karperpokken te zijn. Sommige vlekken zijn al gedeeltelijk of volledig verdwenen. De oorzaak van het krijgen van deze karperpokken zou het voor de helft bijvullen zijn van de vijver met zo'n 12.000 l leidingwater. De lage temperatuur van het leidingwater ± 15°C zou dit hebben veroorzaakt. Nu de vijver terug een temperatuur heeft van ± 20°C verdwijnen deze pokken geleidelijk.

Waarom heb je de vijver voor de helft bijgevuld?
Het is volgens mij beter om wekelijks water te verversen ( bijv 10 % van het totale watervolume)
Maar misschien had je er wel een goede reden voor.

in ieder geval blij dat het weer beter met je vissen gaat

groetjes bert

BeantwoordenCiteren
Sawadeka
(@sawadeka)
Lid

Pietje wrote: opgelet met zulke uitspraken:

- De slijmhuid van de vis wordt in korte tijd vernieuwd en dikker. Het afweersysteem kan dit tempo echter niet goed bijhouden, waardoor de slijmhuid niet de bescherming meer biedt die het zou moeten bieden. De slijmhuid is de belangrijkste bescherming tegen pathogene indringers. Het voordeel van de slijmhuidverdikking wordt teniet gedaan door het achterblijven van het afweersysteem.
- Sommige parasieten zijn resistent voor zout. Een zoutbehandeling heeft dan natuurlijk geen zin.
- Omdat de osmotische waarde van het water met zout hoger is dan normaal vijverwater, hebben vissen meer moeite om vocht via de huid op te nemen en kunnen dientengevolge uitdrogen. De osmoseregulatie wordt zo op zijn minst ernstig verstoord, en dat is meestal geen positief gegeven.
- Waterplanten zijn in meer of mindere mate gevoelig voor een verhoogd zoutniveau. Dit kan een direct effect hebben op verschillende waterwaarden.
- De bacterieën in het filter zijn erg gevoelig voor veranderingen in het milieu waarin zij leven. Een hoge concentratie zout kan de werking van het biologisch filter ernstig ontregelen, met ammonium/ammoniak- en nitrietpieken als gevolg.
- Zout kan niet worden gebruikt in combinatie met zeoliet. Het zal de geadsorbeerde stoffen binnen het gesteente verdrijven. Zout wordt daarom wel gebruikt om zeoliet te regenereren.
- Natriumchloride vormt een dodelijke cocktail in combinatie met een aantal medicijnen (formol, kaliumpermangaat, malachietgroen, benzocaïne,…). Men zal daarom zeer zeker moeten opletten bij het kiezen en gebruiken van geneesmiddelen. Een fatale fout is helaas zo gemaakt.

Dit klopt helemaal.

Echter een zoutbad als medicatie zal nooit, NOOIT, in een vijver gegeven worden.
Dit doe je in een Q-bak, daarmee vallen de meeste tegenargumenten weg en blijft de weerstand en aandoening over.
Ik schreef reeds dat er een diagnose gesteld moet worden dmv. een afstrijkje.
De parasiet die men vindt is meestal met zout te verwijderen.
Enkelen niet daarvoor moet een ander medicijn gekocht worden.
Hier is dus essentieel wat heeft de koi.

De weerstand is een discussie punt.
Hoe zal je de weerstand van de Koi verhogen als de aandoening niet bestreden wordt.
Elk medicijn, als het om parasieten gaat, verwijderd de slijmhuid om zo van de parasiet af te komen.
De koi wordt als het ware "schoon gebrand", effect is wel dat de vis na de medicatie gevoelig is voor belagers van buitenaf omdat de slijmhuid langzaam moet herstellen.
Omdat de slijmhuid nauw verbonden is met de weerstand zit je in een cirkel met de vraag welke kant weegt zwaarder, de aandoening en risico's of een sterke slijmhuid met een nog te lage weerstand.
Ik ken de bezwaren die men heeft over zout als medicatie.
Zelf ben ik van mening dat de "buitenkant" belangrijker is dan de binnenkant als de vis parasieten heeft, daarnaast is de kans op resistentie voor medicijnen een groot bezwaar door het "onnodig" vaak toedienen (als je werkelijk een medicijn nodig hebt is de koi er niet meer gevoelig voor * het FMC effect *).
Als je niet wilt dat er ingebroken wordt kan je een alarminstallatie plaatsen maar als je dan je voor en achter deur openzet heeft het allemaal niet erg veel zin omdat de risico's aanwezig blijven.
Doordat zout in hoog tempo de slijmhuid vernieuwd wordt de parasiet verwijdert en krijgt de koi snel de gelegenheid de weerstand weer op te bouwen.
(Hier kan je hem bij helpen door bv. hem gedurende enkel dagen tot weken in een hogere temperatuur water te laten zwemmen.)

Verder heb ik wel is wat het gevoel dat er veel te veel misbruik van de onwetendheid van koi-eigenaren wordt gemaakt als het om ziekten en medicatie gaat.
Ik ken gevallen waar voor ruim 600 euro aan medicatie en herstelmiddelen (vijverwater) is verkocht voor het bestrijden van enkele parasieten en huidworm.
De koi-eigenaar is niet kundig genoeg en daarmee prooi omdat iedereen het beste voor zijn vissen wil.

Ik pleit dan ook voor: ga op cursus, wordt lid van een vereniging en maak gebruik van de cursusmogelijkheden die die bieden.
Wordt mondig en weet waar het omgaat, waar je het over hebt en leer hoe je vissen te observeren en beoordelen.
Het geeft rust en de machteloosheid verdwijnt.

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

Sawadeka wrote:
Verder heb ik wel is wat het gevoel dat er veel te veel misbruik van de onwetendheid van koi-eigenaren wordt gemaakt als het om ziekten en medicatie gaat.
Ik ken gevallen waar voor ruim 600 euro aan medicatie en herstelmiddelen (vijverwater) is verkocht voor het bestrijden van enkele parasieten en huidworm.
De koi-eigenaar is niet kundig genoeg en daarmee prooi omdat iedereen het beste voor zijn vissen wil.

Ik pleit dan ook voor: ga op cursus, wordt lid van een vereniging en maak gebruik van de cursusmogelijkheden die die bieden.
Wordt mondig en weet waar het omgaat, waar je het over hebt en leer hoe je vissen te observeren en beoordelen.
Het geeft rust en de machteloosheid verdwijnt.

voila zo denk ik er dus ook over

bovendien mag men niet vergeten dat er altijd zout in de vijver zit, dus in die zin is het eigenlijk ook niet waar dat men geen zout mag toevoegen aan de vijver zelf.
Zout zonder jodium toevoegen mag zolang men niet boven de 300Cl gaat.

BeantwoordenCiteren
Sawadeka
(@sawadeka)
Lid

Pietje wrote: voila zo denk ik er dus ook over

bovendien mag men niet vergeten dat er altijd zout in de vijver zit, dus in die zin is het eigenlijk ook niet waar dat men geen zout mag toevoegen aan de vijver zelf.
Zout zonder jodium toevoegen mag zolang men niet boven de 300Cl gaat.

Precies maar de juiste dosering vinden als je wilt gaan toevoegen om daarmee een balans te vinden is erg moeilijk.
Ik ben er geen voorstander van maar ken 2 grote vijvers die het wel hebben.
De effecten zijn zeer goed te noemen al is het na het toevoegen of verwijderen van een vis wel altijd weer een puzzel hoe de verhouding optimaal zal zijn.
Ik vindt persoonlijk het te veel van het goede en beperk me tot zout als medicatie in elk geval waar zout een oplossing kan bieden.
Het risico van ongevoeligheid is me te groot bij het gebruik van medicijnen.

BeantwoordenCiteren
Urbain
(@urbain)
Lid
Topic starter  

Bert.s wrote: Waarom heb je de vijver voor de helft bijgevuld?
Het is volgens mij beter om wekelijks water te verversen ( bijv 10 % van het totale watervolume)
Maar misschien had je er wel een goede reden voor.

Bert,

Zoals in het begin van de topic vermeld was dit om de vijver te reinigen van slib en draadalgen en tevens een 100-tal goudvissen uit de vijver te verwijderen. ik heb zoveel mogelijk van het vijverwater opgevangen maar 25 m³ was wat te veel, vandaar de toevoeging van zoveel leidingwater.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.