Forum
Vorige week heb ik koi's in mijn nieuwe vijver gezet. Alle stellen het redelijk goed alleen een "showa" 35cm ligt bijna altijd op de bodem met zijn vinnen tegen het lichaam
Hij komt zelden naar het oppervlak zwemmen.
Meestal ligt hij stil heel kort tegen den onderwater pomp aan.Om te eten komt hij nog wel naar boven maar het duurt lang. Lijkt er ook op dat hij problemen met zwemmen heeft.
Wat kan ik hier aan doen????
Moet hij mischien nog aan de nieuwe omgeving wennen???
Graag advies. Zou hem niet graag verliezen.
Mathieu
Er zijn verschillende mogelijkheden die het gedrag van uw koi kunnen veroorzaken.
a) U spreekt van een nieuwe vijver, het zou dus kunnen dat u te maken heeft met het 'nieuwe vijversyndroom'. In een nieuwe vijver heeft u een in de eerste vijftig dagen een piekpunt van ammoniak en nitriet, dat gebeurt omdat er nog een bacteriëboom moet opgebouwd worden.
b) Toegeknepen vinnen kan ook een stressverschijnsel zijn. Verandering van water (met verschillende pH-waarden)is misschien de oorzaak.
c) Als de koi dicht bij de onderwater-pomp gaat liggen gebeurt dit omdat daar meer watercirculatie is, dus ook zuurstofrijker water. Een indicatie voor kieuwproblemen.
d) Als de koi kantelt of ongecontroleerd zwemt is het oorzakelijk verband dikwijls te zoeken in een slecht functionerende zwemblaas, wat een indicatie kan zijn dat de koi aan plotselinge temperatuurschommelingen is bloot gesteld (bijvoorbeeld tijdens het overbrengen naar de nieuwe vijver).
e) De koi kan ook door een ander vis besmet zijn met een ziekte waar hij nog geen immuniteit tegen heeft opgebouwd. Het probleem kan dus ook van bacteriologische aard zijn.
Laat ons eens de opsomming maken van wat een goede koi-liefhebber zou doen bij zo'n probleem.
a) Test de waterkwaliteit. Vooral de waarden ammoniak en nitriet. Zijn deze hoog, vervang dan elke dag twintig procent van het vijverwater en ent de filter nogmaals met bv. Bacta-Pur.
b) Meet de pH van het water. Goede waarden liggen tussen 6.8 en 7.8
c) Vang de vis en licht een van de kieuwen. Zijn deze mooi bloeddoorlopen? Anders is er een kieuwprobleem. Neem een afstrijkje op de flank van het dier en eentje zo dicht mogelijk tegen het kieuwdeksel. Onderzoek op parasieten. Vindt u geen parasieten dan moet het afstrijkje gefixeerd worden (bv. met een culturette) en opgestuurd naar een laboratorium voor onderzoek.
d) Heeft u nog nooit met een microscoop gewerkt, contacteer dan een dierenarts. Een afstrijkje nemen is niet zo moeilijk en zelfs een dierenarts die geen ondervinding heeft met koudbloedigen moet dit kunnen.
c) Isoleer de zieke vis. Breng hem over naar een ruime tank voorzien van zuurstof. Voeg aan het water een beetje zout toe. Dat zal de osmoseregeling van de vis versoepelen en de stress doen afnemen. Begin met 2 gram per liter en bouw dit op enkele dagen op tot 5 gram per liter water. Gebruik landbouwzout, geen keukenzout want dat bevat additieven.
e) Vervang regelmatig een klein deel van het tankwater, zonder temperatuurschommelingen te veroorzaken.
f) Volg de rchtlijnen van de dierenarts als het probleem van bacteriologische aard is en er moet gewerkt worden met antibiotica.
Indien u een parasietdodend middel moet gebruiken, vraag dan aan de koihandelaar een product dat u mag gebruiken in combinatie met de zoutkuur.
Een zoutkuur mag maximum 3 weken worden toegepast anders kan het de kleurenpigmentatie van het dier aantasten.
Heeft u nog vragen, aarzel niet om me te contacteren: tel. 03/ 664 89 62
Ed.
(Dit bericht werd aangepast door Boeykens Edwig op 22 September 1999.)
Edwig bedankt voor je reactie en positieve instelling.
Kijk even onder de rubriek "ziektes" waar ik verder ben gegaan met mijn probleem. Het heeft zich uitgebreid. Vissn zijn heel onrustig en sommige hebben een grijze waas over de ogen gekregen. Het lijkt ook of de ogen uitpuilen, al ben ik daar niet zeker van want ik heb weinig ervaring.
Na advies van de "vis kliniek" heb ik Trichinex aan het water toegevoegd. Ik weet niet of het werkt. Mijn koi's liggen er een beetje loom bij( verdoofd) en eten niet meer( dit schijnt normaal te zijn en met het middel te maken te hebben). Het enige positieve is dat ze niet meer springen en die draaibeweging maken. Toch ben ik er niet gerust in.Zeker niet omdat ik volgende week 4dagen naar het buitenland moet en ze dus niet in de gaten kan houden.
Een beetje achtergrond:
In het begin was het nitriet gehalte wel redelijk hoog. Maar ik heb toen vaak water ververst en veel bacterien toe gevoegd. Het nitriet is toen verlaagd en is nu niet meer meetbaar. Ammoniak heb ik ook gemeten maar niet vatgesteld. Ph heb ik niet gemeten.
DE vissen kantelen ook niet maar ze maakte een soort 90 graden draaibeweging tijdens het naar boven zwemmen en sprongen uit het water . Lagen veel op de bodem
Ik denk dat het niet veel zin heeft nu nog te meten want het resultaat kan misschien door het medicijn beinvloed worden.
Is het misschien zinvol dat ik ook nog zout aan het water toevoeg???? Als dit geen keukenzout mag zijn welk zout dan?? Zeezout?
Ik zal vanavond een vis vangen en de kieuwen even bekijken
Nogmaals bedankt voor je detail uitleg. Deze is een grote steun voor een "koileek" Ondanks een grondige voorbereiding via literatuur is het toch moeilijk als voor de voldongen feiten staat.
Beste Mathieu,
Ik weet dat voor een beginnend koiliefhebber het soms moeilijk is om de stap te zetten naar het gecontroleerd gebruik van medicatie. Ook ik verviel dikwijls in dezelfde fout wanneer ik een zieke vis opmerkte in de vijver. Wat raad sprokkelen hier en daar, een product kopen en hopen dat de vis zou genezen.
Er is spijtig genoeg geen andere weg dan een microscopisch onderzoek om de oorzaak van een ziekte op te sporen. Met een goed boek naast dit toestel zul je vlug de meest gevreesde parasieten leren herkennen.
Toekomstgericht zou je op zoek moeten gaan naar een microscoop. Dat mag gerust een tweedehands zijn.
Waar je moet op letten bij aankoop:
*Koop een bekend merk anders zit je direct in de problemen met wisselstukken.
*Het toestel zou een ingebouwde lichtbron moeten bezitten.
*Objectieven zijn duur!
U heeft er maar twee nodig voor het onderzoek van een koi. Om de totale vergroting te berekenen moet je de vergroting van het objectief met die van het oculair vermenigvuldigen. Als je dus een objectief 25x en een oculair 10x gebruikt, is de totale vergroting 250 maal.
Goede waarden voor de koiliefhebber:
objectief: 5x oculair: 10x = 50
objectief: 25x oculair: 10x = 250
Enkele goede boeken met microscopische detailfoto's van parasieten:
Wegwijs in visziekten
Thieme - G. Bassleer (herdruk 1998)
(1983) 90-03-98085-3
Handbook of fish diseases
T.F.H. Publications - Dieter Untergasser
(1989) 0-86622-703-2
Gezonde en zieke vissen
Helmond - Andrews, Exell, Carrington
(1990) 90-252-9226-7
(is enkel nog in het Engels verkrijgbaar)
Wat betreft het gebruik van zout:
Het zout dat gebruikt wordt in de landbouw is geschikt voor koi. Meestal wordt dit te koop aangeboden in een verpakking van 25 kg.
In België kan dit gekocht worden bij 'De Boerenbond'. In Nederland zal er wel een vergelijkbaar verkoopscentrum bestaan.
Aquariumzout is ook geschikt.
Keukenzout bevat sommige bijproducten die gevaarlijk zijn voor koi.
In een vijver mag 1 gram zout per liter water gebruikt worden ter ondersteuning van zieke of gekwetste koi. Grotere hoeveelheden, zoals ik in mijn vorig antwoord beschreef, worden enkel gebruikt in een quarantaine- of hospitaaltank.
Voor een vijver van 10.000 liter gebruikt u dus 10 kg zout dat u oplost in een emmer vijverwater en daarna met de gieter verdeeld over het wateroppervlak.
Onthoud een grote waarheid in uw verdere loopbaan als vijverliefhebber:
'Eerst de diagnose, dan de behandeling!'
Groeten,
Ed
(Dit bericht werd aangepast door Boeykens Edwig op 22 September 1999.)