Hallo,graag had ik meer vernomen over dit verschijnsel.Wekenlang heb ik last gehad van een reiger.Ik had mijn voorzorgen genomen,en een net over de vijver gespannen.Nu denk ik dat hij tijdens de dag,pogingen heeft ondernomen, om vis te vangen,maar is er niet ingelukt de vis er uit tehalen,maar wel te verwonden!Daarom haal ik er nu regelmatig dode vissen uit met ontstoken wonden die met een soort draadalgen zijn begroeid.Zou dit de oorzaak kunnen zijn van deze sterfte,of heb ik een ziekte in de vijver????Ik baseer me op het verleden,waar ik zulk zelfde feit heb meegemaakt(de reiger had er een goudwinde uitgehaald,verwond maar heb deze vis op tijd kunnen redden en er terug ingezet.Wat bleek;na x aantal tijd deden zich de zelfde symptonen zich voor als nu ,met sterfte als gevolg!Kan iemand mij informeren aub!Bedankt.
Wonden moeten behandeld worden dat doen we bij ons zelf ook. Een wond veroorzaakt bacteriële infektie's als deze niet behandeld wordt. Zelfs schimmel ontstaat op de wond en schimmel is geen ziekte. Zoals ik al eerder in een ander topic vermelde gaat een verwonding gepaard door een secundaire infectie die schimmel of wel een bacteriële infectie met zich meebrengt. Primair de bron of oorzaak aanpakken geld hier en had of moest je de wonden behandelen.
De vissen hebben nu al zo weinig weerstand/verzwakt en kunnen daar echt niet tegen vechten de sterkste heeft de bovenhand hier dus de infektie.
Mini freak wrote: Wonden moeten behandeld worden dat doen we bij ons zelf ook. Een wond veroorzaakt bacteriële infektie's als deze niet behandeld wordt. Zelfs schimmel ontstaat op de wond en schimmel is geen ziekte. Zoals ik al eerder in een ander topic vermelde gaat een verwonding gepaard door een secundaire infectie die schimmel of wel een bacteriële infectie met zich meebrengt. Primair de bron of oorzaak aanpakken geld hier en had of moest je de wonden behandelen.
De vissen hebben nu al zo weinig weerstand/verzwakt en kunnen daar echt niet tegen vechten de sterkste heeft de bovenhand hier dus de infektie.
Hoe stel jij dan voor om wonden te verzorgen?En kan dit effect geven op andere vissen(besmettelijk?)
Wonden kunnen verzorgd worden met een EHBO kit speciaal bestemd voor vissen. Ik heb zo'n kit en koste me iets van 65 euro, daar zit een flacon in om de wond te sealen zodat er geen bacteriën bij kunnen. Kleine wondjes kan men behandelen met een spray, antibiotica meestal overbodig.
Er zit zelfs in de kit een verdovings middel, ik heb het nog niet gebruikt omdat het niet nodig was.
Een andere vis kan besmet worden door het niet te verzorgen. Voorkomen is beter dan genezen.
De "draadalgen" op de wonden worden veroorzaakt door een schimmelinfectie. Behandel de wond door deze te desinfecteren en sluit de wond vervolgens af met een sealer, dit kan een spray of een zalf zijn.
Controleer ook de waterwaarden zeer goed. Vaak kan een vis prima herstellen van een wond maar als de waterwaarden niet goed zijn is de kans ook groot dat de vis niet (snel) zal genezen.
Michel