The Pond Library

Vraag en Antwoord

Bloedzuiger

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
2,906 Bekeken
Evert-Jan
(@evert-jan)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden
Topic starter  

Vanmorgen een bloedzuiger op één van mijn vissen gevonden. Nu las ik het artikel over bloedzuigers en daar stond in dat de vis na het verwijderen van de bloedzuiger in een bad met keukenzout moet. Keukenzout lijkt me toch niet zo heel verstandig. Kan ik hier niet beter steenzout voor gebruiken? Ook lees ik dat zout steeds meer afgeraden zit. Hoe zit dat in dit geval? Kan ik de bloedzuiger gewoon met een pincet verwijderen?

Groeten,

Evert-Jan

P.s. omdat er toch nog wat onduidelijkheid over het uiterlijk van een bloedzuiger in dit forum aanwezig was heb ik een foto erbij gedaan.

Bijgevoegde bestanden

Citeren
Evert-Jan
(@evert-jan)
Lid
Topic starter  

Helaas geen antwoord gekregen, maar gelukkig is de bloedzuiger net zo snel verdwenen als dat hij gekomen was. Heb de hele vis gecontroleerd en was gelukkig ook niet verplaatst.

BeantwoordenCiteren
timpie
(@timpie)
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden

oei, we zullen je berichtje uit het oog verloren hebben denk ik..

Bij een bloedzuiger kan je die er af halen met een pincetje, en nadien de "wonde" ontsmetten met zuurstofwater gedrenkt in een wattenstaafje. Hier mag nadien nog wat propolis op zo verlaag je de kans dat de wonde gaat verzweren.
Ik vind persoonlijk ook niet dat zout nadien aangewezen is. Over het gebruik van zout zijn al eindeloze discuties gevoerd.. ga even naar http://beta.prikpagina.nl/search.php?f=431&globalsearch=0&search=zout&match=1&date=0&fldsubject=1&fldbody= neem maar een avondje om alles gelezen te krijgen 🙂

Steenzout ken ik niet, best gebruik je gewoon puur NaCl maar ook dat staat nu weer ter discutie..

mvg, Timpie

BeantwoordenCiteren
p.lowik
(@plowik)
Lid

ik heb wel eens honing op een wond gedaan weet niet of het hielp maar de wond is weg
ps de vis wordt dan wel achtervolgt door de anderen die proberen het er af te vreten heb toen wat voer gemengd met honing in de vijver gedaan en dat hielp ze waren afgelijd
en kon de (zieke) koi bijkomen

BeantwoordenCiteren
Evert-Jan
(@evert-jan)
Lid
Topic starter  

bedankt voor de reacties. Denk niet dat de bloedzuiger veel houvast heeft gekregen, omdat hij al zo snel weer weg was. Kan ook niets aan zijn neus zien. Ik verwacht daarom ook geen infecties en ga dus zeker niet met zout aan de gang. De vissen zijn net behandeld tegen stip en wil geen risico lopen. Honing heb ik hier ook over gelezen, bedankt voor de tip.

Evert-Jan

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.