Forum
Afgelopen week haalde ik een zakje zeoliet uit mijn filter om deze met zout weer op te laden. Na het toevoegen van zout zag ik ineens allerlei kleine (rode) wormpjes. Deze bewogen zich kronkelend (soort strek / 8 vorm bewegingen). Volgens mijn handboek lijken dit bloedzuigers te zijn. Na verdere inspectie van filter en vijver zag ik deze ook op de luchtslangen in de vijver zaten.
Volgns mijn boek kom je hier alleen vanaf door de vijver leeg te halen en deze met ongebluste kalk te behandelen.
Vraag : is het normaal dat bloedzuigers in het filter en mogelijk dus ook in de vijver voorkomen.
Mijn visie is dat zolang ze niet op mijn koi zitten, het geen kwaad kan. wanneer dit niet normaal of gevaarlijk is wat te doen ?
Graag jullie ervaringen.
Groet
Johan
Ik denk eerder dat het tubifex zal zijn.
Probeer eens met een stuk rauw vlees in het water te hangen in de buurt van die wormpjes. Als het bloedzuigers zijn dan komen ze daar direct op af.
Op deze manier kun je ook bloedzuigers uit de vijver verwijderen.
Hier een foto van een visbloedzuiger.
En dit is tubifex.
Oeps, moeilijk te zeggen aangezien de beestjes die ik heb gezien erg klein en dun waren (max ca. 1 cm lang/ 1mm dik). De rode beestjes hadden wel een kopje, dus wat dat betreft lijkt het meer op de bloedzuiger. Heb je verder ook info over tubifex (schadelijk).
Hiernaast ben ik wel benieuwd of het normaal is dat ik dit heb aangetroffen in het filter en in de vijver.
Ik ga zeker je advies opvolgen betreffende rauw vlees.
Groet
Johan
Jef, Johan,
Er is nog een ander onderwerp over bloedzuigers, wanneer ik naar die foto kijk en naar deze van Jef zijn dat blijkbaar 2 verschillende soorten bloedzuigers of vergis ik mij
Danny
er zijn ongeveer 50 verschillende soorten bloedzuigers. De meeste zijn ongevaarlijk voor vissen
Hallo,
Naar wat ik lees zijn die rode wormpjes in uw filter muggelarven.
Uw vissen lusten die graag en zijn geheel onschadelijk.
Muggen larven zijn rood doorzichtig , ongeveer 10mm lang.
Als je ze plat drukt komt er een rode doorzichtige vloeistof uit.
Bloedzuigers zijn zwart , het lijfje kan zich bolvormig maken maar als ze zich verplaatsen worden ze lang met een puntige kop. Als ze in uw vijver zitten kun je ze terug vinden hangend aan de onderkant van stenen in uw vijver.