Forum

bange vissen

Lid
Antwoord: 24
Topic starter

Hallo,

Ik ben een nieuwkomer wat betreft de vijver .
sinds een week of vier ben ik in bezit van wat eurokoi's .
Deze heb ik in de vijver gezet en hebben een dag rondgezwommen .
Ik heb op advies een dubbele wand geplaatst waar ze achter kunnen wegkruipen.
Natuurlijk weet ik dat de beestjes moeten wennen. Maar ik neem aan dat de vissen toch na een week of 4 zich wel thuis moeten gaan voelen .
Het geval is dat ze de gehele dag in deze "wand"zitten en alleen sávonds te voorschijn komen om voedsel te zoeken .
Ik kan mij voorstellen dat dit verschillende oorzaken kan hebben .
Bijv bezoek van een reiger .

Ook heb ik bij het tuincentra de waterwaardes laten meten en deze zijn o.k.
Als de vissen rond zwemmen is er ook niets aan te merken , alleen dat ze erg bang zijn en meteen weer wegkruipen.
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag , ik ben namelijk een beginner wat de kennis over vissen betreft . :confused: :confused:

Lid
Antwoord: 1160

eurokoi zijn wat schuwer dan japanse maar zo erg mag het niet zijn.

welke waterwaardes zijn er allemaal gecontroleerd???

Lid Admin
Antwoord: 1307

Welkom in de vijverhobby.
Klopt, ik heb ook nog eurokoi gehad en die zijn wel een heel stukje schuwer. een Ghostkoi ook trouwens.
Hoeveel eurokoi heb je en hoe groot zijn ze?
Een Japannertje zoals een tamme Chagoi die in het geheel niet schuw is kan je eurokoi een wat rustiger gevoel geven.
Andere oplossingen zijn is blijven staan bij het voederen.
Ik merk zelfs aan mijn Japanse koi elk jaar opnieuw dat ze opnieuw moeten leren me te herkennen en me te vertouwen. Nu komt enkel mijn chagoi even aan de vingertoppen nippen maar in de zomer hangt aan elke vinger een koi.
Het voortdurend bezoek van een natuurlijke vijand zoals een reiger kan inderdaad oorzaak zijn van hun gedrag.

Lid
Topic starter

Pietje wrote: eurokoi zijn wat schuwer dan japanse maar zo erg mag het niet zijn.

welke waterwaardes zijn er allemaal gecontroleerd???

p.h., g.h. , k.h meer waardes kan ik niet testen thuis. In het tuincentra hebben ze afgelopen weekeinde nog getest met zo'n kleuren stripje en volgens hem was alles o.k

Lid
Topic starter

Webmaster wrote: Welkom in de vijverhobby.
Klopt, ik heb ook nog eurokoi gehad en die zijn wel een heel stukje schuwer. een Ghostkoi ook trouwens.
Hoeveel eurokoi heb je en hoe groot zijn ze?
Een Japannertje zoals een tamme Chagoi die in het geheel niet schuw is kan je eurokoi een wat rustiger gevoel geven.
Andere oplossingen zijn is blijven staan bij het voederen.
Ik merk zelfs aan mijn Japanse koi elk jaar opnieuw dat ze opnieuw moeten leren me te herkennen en me te vertouwen. Nu komt enkel mijn chagoi even aan de vingertoppen nippen maar in de zomer hangt aan elke vinger een koi.
Het voortdurend bezoek van een natuurlijke vijand zoals een reiger kan inderdaad oorzaak zijn van hun gedrag.

Heb er in totaal 5 waarvan 1 butterfly en 4 select a .Select a zijn +/- 10 cm .butterfly is 16 cm . Ook zitten er shubunkins in met een lengte van +/- 12 cm .
Daarbij ook zit er een goudzeelt in van +/- 20 cm .Mijn vijver is 10,5 m3 dus zeker niet overbevolkt (maar ja ik ben nog maar een beginneling). Alle vissen zijn op de zelfde datum uitgezet , behalve de zeelt ,deze een week later . Overigens deze laat zich helemaal al niet zien .
Wel was ik vanochtend vroeg buiten en zaten er zelfs twee reigers op mijn daken .
Ik weet niet of het altijd de zelfde reiger(s) zijn die komen , maar dan maar een oplossing ,dit is dan om de reigers naar dromeland te helpen .
Of heb jij een andere oplossing .

Lid

die waardes alleen zijn niet voldoende, belangrijker om te weten zijn nitriet en ammoniak. Dit kan namelijk ook de oorzaak zijn. En met een "stripje" controleren is waardeloos. Laat deze waarden dus zo snel mogelijk controleren bij een defitge vijverzaak en niet in een tuincetrum.

Is het een nieuwe vijver by the way?

Lid
Topic starter

Pietje wrote: die waardes alleen zijn niet voldoende, belangrijker om te weten zijn nitriet en ammoniak. Dit kan namelijk ook de oorzaak zijn. En met een "stripje" controleren is waardeloos. Laat deze waarden dus zo snel mogelijk controleren bij een defitge vijverzaak en niet in een tuincetrum.

Is het een nieuwe vijver by the way?

Vijver is vorig jaar november aangelegd,vissen vanaf april .Ik neem aan dat Intratuin ook een "deftige"zaak is ,en neem aan dat ze weten waar ze over praten .

Lid

het is dus nog een heel recente vijver en zou dus best kunnen ammoniak of nitriet zijn en je hebt alle vissen op dezelfde moment uitgezet dus ik zou zeker denken dat het ammoniak of nitrietvorming is.

wat intratuin betreft ik blijf bij m'n standpunt, strips zijn waardeloos zeker als het gaat om nitriet of ammoniakgehalte te meten. Laat dit dus zo snel mogelijk controleren. En begin alvast met water te verversen (kan nooit kwaad en moet je in feite zowieso al doen)

maar al dit neemt natuurlijk niet weg dat het van de reigers kan zijn, alhoewel ik voor de moment eerder in de richting van slechte waterkwaliteit denk.

is de vijver en filter voldoende belucht ??
welke filterinstallatie is er aanwezig??

Lid
Topic starter

Pietje wrote: het is dus nog een heel recente vijver en zou dus best kunnen ammoniak of nitriet zijn en je hebt alle vissen op dezelfde moment uitgezet dus ik zou zeker denken dat het ammoniak of nitrietvorming is.

wat intratuin betreft ik blijf bij m'n standpunt, strips zijn waardeloos zeker als het gaat om nitriet of ammoniakgehalte te meten. Laat dit dus zo snel mogelijk controleren. En begin alvast met water te verversen (kan nooit kwaad en moet je in feite zowieso al doen)

maar al dit neemt natuurlijk niet weg dat het van de reigers kan zijn, alhoewel ik voor de moment eerder in de richting van slechte waterkwaliteit denk.

is de vijver en filter voldoende belucht ??
welke filterinstallatie is er aanwezig??

ik heb een natuurlijk plantenfilter . beluchting geschied volgens de pomp overgaand in een venturi.

Lid

hoe zit het ondertussen met de nitriet en ammoniakwaardes. De vissen nog steeds op de bodem??

Lid
Antwoord: 21

Als je 2 reigers op je dak hebt zien zitten denk ik niet dat je verder moet zoeken hoor! Dan zal het hier wel aan liggen denk ik!

Lid

moesten de vissen na enige tijd terug bovenkomen zou ik idd ook aan die reigers denken, maar de vissen zitten al een hele tijd op de bodem. Althans zo versta ik het. Of het moet zijn dat die reigers daar dagelijks zitten, maar das onwaarschijnlijk

Lid
Topic starter

Pietje wrote: hoe zit het ondertussen met de nitriet en ammoniakwaardes. De vissen nog steeds op de bodem??

ik heb nogal een drukke baan dus morgen laat ik deze testen (hou je op de hoogte).

Lid

heel goed

meten = weten

tis te hopen dat het negatief is

Lid
Topic starter

Pietje wrote: heel goed

meten = weten

merk dat de vissen sávond wel overal in de vijver zwemmen (zelfs de zeelt heb ik gezien ), ik vind het een raar fenomeen .

Lid
Topic starter

Pietje wrote: heel goed

meten = weten

geen nitriet aanwezig , water bij de vakhandel laten checken en alles o.k.
ze zeggen daar ook de reiger .

Lid

des te beter dan, koop dan mss een scarecrow das goed om de reigers weg te houden