The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all




zonnebaars

11 Posts
8 Users
0 Likes
4,350 Views
ina
 ina
(@ina)
New Member
Joined: 18 years ago
Posts: 1
Topic starter  

In de boeken van Ada Hofman staat dat in een vijver een zonnebaars eigenlijk niet mag ontbreken. Ze vertelt leuke verhalen over haar zonnebaars. Ik hoop dat zonnebaarzen verboden worden, net zoals gelukkig ook de waternavelplant al verboden is.

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met een zonnebaars. In mijn vijver groeide de baars behoorlijk, terwijl de vijver toch slechts 1000 liter bevatte (ongeveer).
In dezelfde vijver leefden ook enkele goudelritsjes die zich behoorlijk voortplantten. Het broedsel werd uiteindelijk helemaal opgegeten. Elke keer weer. Ook larven van padden, kikkers en salamanders gingen grif naar binnen bij de zonnebaars.

De baars zelf zag ik niet of nauwelijks. Alleen lag hij of zij af en toe stil in het water te zonnen.
De elritsjes en de amfibieen zijn veel leuker om naar te kijken.

De zonnebaars eet wel veel (schadelijke) roof insecten(larven), die je vissen bedreigen, maar daar staat tegenover dat hij ook alle leuke waterdiertjes opeet.

Kortom: van mij hoeft zo'n baars niet meer. Ik heb hem uiteraard niet in het wild uitgezet, maar teruggegeven aan de vishandel.

Ik heb nu weer een vijver baars en met amfibieen, en hun bijbehorende nakomelingen.


   
Quote
Pietje
(@pietje)
Noble Member
Joined: 20 years ago
Posts: 1160
 

ina wrote: In de boeken van Ada Hofman staat dat in een vijver een zonnebaars eigenlijk niet mag ontbreken.

in haar boeken staat zo veel pfff:D


   
ReplyQuote
Mini freak
(@mini-freak)
Reputable Member
Joined: 20 years ago
Posts: 288
 

Kortom: van mij hoeft zo'n baars niet meer. Ik heb hem uiteraard niet in het wild uitgezet, maar teruggegeven aan de vishandel..

Ik begrijp dat je geen zonnebaars meer wilt, maar dan lees ik....

Ik heb nu weer een vijver baars en met amfibieen, en hun bijbehorende nakomelingen

Clou?


   
ReplyQuote
Hagar
(@hagar)
Trusted Member
Joined: 20 years ago
Posts: 78
 

Ik heb twee zonnebaarzen maar ook elk jaar jonge goudvissen en koi. De clou is dat een zonnebaars ook moet eten. Voer ze wormen of gedroogde garnalen en de zonnebaars blijft gewoon van de jonge vissen af....


   
ReplyQuote
Rosie
(@rosie)
Eminent Member
Joined: 18 years ago
Posts: 37
 

Ik hoop dat zonnebaarzen verboden worden, net zoals gelukkig ook de waternavelplant al verboden is.

Hoezo is de waternavel verboden??


   
ReplyQuote
pasje
(@pasje)
Trusted Member
Joined: 19 years ago
Posts: 81
 

Er inderdaad een verbod om de waternavel te gebruiken buiten de eigen vijvers om.
Dit om de volgende redenen.

Problemen
Binnen korte tijd kan de plant het gehele oppervlak van een watergang helemaal bedekken. Dit kan voor de nodige problemen zorgen met de aan- en afvoer van water. Door de overwoekering van de plant kan een watergang zodanig verstopt raken dat de water aan- en afvoer stagneert.
Naast het hinderen van de aan- en afvoer van water in een watergang is de Grote waternavel ook voor de waterkwaliteit een probleem. Door het afsluiten van het oppervlak ontstaat er een zuurstofloos milieu onder het wateroppervlak. De uitwisseling van zuurstof tussen water en lucht neemt af, maar ook de fotosynthese van ondergedoken waterplanten vermindert door het gebrek aan licht. Dit gebrek aan zuurstof en licht heeft verstrekkende gevolgen voor aanwezige aquatische flora en fauna:
Overwoekering levert verstopping van watergangen op met als gevolg een verminderde aan- en afvoercapaciteit van water.
Overwoekering levert een ecologisch verarmde watergang op
.

Verbod
Om te voorkomen dat er verdere introducties en uitbreidingen van de plant plaatsvinden, geldt er krachtens de Flora en faunawet artikel 14, lid 2 en 3 respectievelijk een plant- en uitzaaiverbod en een bezits-, handels- en vervoersverbod op deze plant.

Melding
Wanneer de planten op een nieuwe plek worden aangetroffen, dient dit zo snel mogelijk doorgegeven te worden aan het waterschap. Bij verwijdering van Grote waternavel, zal nabehandeling soms nodig blijken. Tweejaarlijkse controle is van belang om een eventuele terugkeer of nieuwe uitgroei van de planten vroegtijdig de kop in te kunnen drukken.


   
ReplyQuote
Diesel
(@diesel)
Trusted Member
Joined: 19 years ago
Posts: 70
 

Was het bij mij maar zo dat de zonnenbaars wat jonge vissen opeet. Ik heb hem er speciaal voor in de vijver gezet 3 jaar terug.
Echter jongen de goudelritsen als konijnen en ook de schubinkins planten zich voort.
De goudvissen zijn niet te houden.
Dus bij mij is dit in ieder geval niet zo 🙂


   
ReplyQuote
pasje
(@pasje)
Trusted Member
Joined: 19 years ago
Posts: 81
 

Diesel het kan bij jou ook zo zijn.

Zoals al gereageerd is op het forum moet jij het tegen overgestelde doen.

De clou is dat een zonnebaars ook moet eten. Voer ze wormen of gedroogde garnalen en de zonnebaars blijft gewoon van de jonge vissen af....

Dus geen voer geven en ze gaan op je guppen en kuit af.


   
ReplyQuote
Rosie
(@rosie)
Eminent Member
Joined: 18 years ago
Posts: 37
 

Hoi Pascal,
Maar ik kan hem dus wel in mijn vijver laten staan? of is dat onverstandig?

groetjes,

pasje wrote: Er inderdaad een verbod om de waternavel te gebruiken buiten de eigen vijvers om.
Dit om de volgende redenen.

Problemen
Binnen korte tijd kan de plant het gehele oppervlak van een watergang helemaal bedekken. Dit kan voor de nodige problemen zorgen met de aan- en afvoer van water. Door de overwoekering van de plant kan een watergang zodanig verstopt raken dat de water aan- en afvoer stagneert.
Naast het hinderen van de aan- en afvoer van water in een watergang is de Grote waternavel ook voor de waterkwaliteit een probleem. Door het afsluiten van het oppervlak ontstaat er een zuurstofloos milieu onder het wateroppervlak. De uitwisseling van zuurstof tussen water en lucht neemt af, maar ook de fotosynthese van ondergedoken waterplanten vermindert door het gebrek aan licht. Dit gebrek aan zuurstof en licht heeft verstrekkende gevolgen voor aanwezige aquatische flora en fauna:
Overwoekering levert verstopping van watergangen op met als gevolg een verminderde aan- en afvoercapaciteit van water.
Overwoekering levert een ecologisch verarmde watergang op
.

Verbod
Om te voorkomen dat er verdere introducties en uitbreidingen van de plant plaatsvinden, geldt er krachtens de Flora en faunawet artikel 14, lid 2 en 3 respectievelijk een plant- en uitzaaiverbod en een bezits-, handels- en vervoersverbod op deze plant.

Melding
Wanneer de planten op een nieuwe plek worden aangetroffen, dient dit zo snel mogelijk doorgegeven te worden aan het waterschap. Bij verwijdering van Grote waternavel, zal nabehandeling soms nodig blijken. Tweejaarlijkse controle is van belang om een eventuele terugkeer of nieuwe uitgroei van de planten vroegtijdig de kop in te kunnen drukken.


   
ReplyQuote
Mini freak
(@mini-freak)
Reputable Member
Joined: 20 years ago
Posts: 288
 

Rosie je mag die gerust laten staan is geen probleem als het maar niet de Grote Waternavel is.

Wat Pasje zegt klopt gedeeltelijk en ontbreekt er nog informatie.

De Waternavel bestaat uit een 80 soorten en de meest bekende is de Hydrocotyle Vulgaris de gewone Waternavel.
De Hydrocotyle ranunculoides de grote Waternavel dus mag niet verkocht worden door tuincentra in België en Nederland en is er een verbod op de handel en wandel van deze soort, voor de andere Waternavel soorten geldt dit verbod niet.

Artikel 14 Flora- en faunawet (plant-, uitzaaiverbod respectievelijk uitzetverbod, alsmede bezit- en handelsverbod Grote waternavel en muntjak) bron: Openbaar Ministerie.


   
ReplyQuote
Frederik
(@frederik)
Estimable Member
Joined: 22 years ago
Posts: 111
 

Ik heb één zonnebaars in de vijver, die ik nooit voer geef. Het beestje moet zich helemaal alleen redden. Daarnaast zwemmen er nu al een paar weken jonge shubunkins rond (vorig jaar geboren) die de zonnebaars gewoon met rust laat. Ze zwemmen probleemloos langs elkaar heen. En momenteel zwemmen er dikkopjes van de kikkers in de vijver. Een paar weken geleden enkele duizenden, en nu nog steeds een paar honderden. De meesten zullen wel opgevreten zijn, maar er zijn er nog voldoende over die het vermoedelijk gaan redden. Dat de zonnebaars al het jonge leven maar op zit te vreten, is iets wat ik helemaal niet kan bevestigen.


   
ReplyQuote



The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.