Hallo,
Ik zou graag willen weten hoe ik een mannetje zonnebaars van een vrouwtje kan onderscheiden. Ik heb thuis in de koi vijver een zonnebaars zitten, maar heb geen idee of dit een vrouwtje of mannetje is.
Ik ben laatst wezen vissen en heb een visvijver ontdekt waar veel zonnebaars zit. Ik had er een gevangen en meegenomen en vervolgens in de plantenvijver gedaan, helaas heeft een kat(waarschijnlijk) hem opgegeten.
Als ik er weer een of meerdere vang, is het dan verstandig om hem in de koivijver te doen?
Gaan ze dan niet vechten? En als ik er een stuk of 4 in doe, vormen ze dan geen schooltje of blijven ze vechten of vallen ze dan andere vissen, koi lastig???
Ik had ergens gelezen dat ze zich snel voortplanten en dat het mannetje na het paaien het vrouwtje dood, klopt dit??
Als eerste zal ik nooit een vis die ik ergens in een vijver of kanaal of iets dergelijks in mijn vijver zetten. Het beestje kan last hebben van ziekte's of parasieten. Niet doen dus.
Wat de zonnenbaars betreft zal ik je aanraden om er maar 1 in de vijver te houden. Heb je er meerdere kom je erachter hoe deze beesten zich kunnen voortplanten en krijg je de zogenaamde zonnenbaars cultuur. Ze beschermen namelkijk hun jonkies zeer goed ,en ze hebben geen natuurlijke vijanden in jouw vijver.
Maar nogmaals je kunt het beste geen gevangen vis in je vijver doen.
Groeten diesel 🙂
De Zonnebaars mag in de vijver voorkomen en is ook een roofvis leeft veel van parasieten, parasieten die op z'n verlanglijst staan zijn,ankerwormen visbloedzuigers, karperluizen, kleine visjes eet hij ook graag.
Zoals Diesel al opmerkte zet er nooit twee in de vijver, als die gaan jungelen en ze hebben te weinig aan voedsel gaan ze andere vissen aanvallen.
Ja klopt naai het paaien moet het vrouwtje weg gepakt worden anders doodt het mannetje haar. Je herkent een manntje zonnebaars aan een rood randje naast de kop en een vrouwtje heeft daar een zwarte stip.
maar 1 zonnebaars is niet gevaarlijk voor je vissen. ik heb ook goud vissen van 15 cm groot. laat ie die met rust?