The Pond Library

Vraag en Antwoord

zonnebaars

15 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
5,273 Bekeken
arnodekkers@tis
(@arnodekkerstis)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

hallo,

Eenvraagje.
Is een zonnebaarsje nuttig in je vijver.

Groetjes,

Arno 😀

Citeren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Hij eet veel ongedierte en houd het vissenbestand op peil.

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

kan allesinds geen kwaad, maar niet meer dan 1

BeantwoordenCiteren
tekenaar
(@tekenaar)
Lid

mmm, de meningen verschillen. Zonnebaarsjes eten inderdaad waterinsecten, maar dat doen andere vissen ook. Tegen kleine visparasieten doen ze absoluut niets (stip en zo). Zonnebaarzen eten ook kleine visjes en in de zomer verdedigen mannetjes een territorium waaruit ze andere vissen hardhandig wegjagen.

Persoonlijk vindt ik het mooie en interessante visjes die alleen wel grote schade toebrengen aan de natuur wanneer ze ergens worden losgelaten. Die functie als 'ongedierteopruimer' is niet bewezen (altans niet dat ze daarin beter zouden zijn als een dikke goudvis) en 't is maar wat je overtuiging is.

BeantwoordenCiteren
arnodekkers@tis
(@arnodekkerstis)
Lid
Topic starter  

bedankt voor de antwoorden.

Maar is het aan te raden of niet aan te raden, om een zonnebaarsje in je vijver te zetten. Mijn vijver is niet zo groot. 2x2x1.10 mtr.
Komen ze bijv. ook aan de waterplanten.

Groetjes,
Arno. 😀

BeantwoordenCiteren
tekenaar
(@tekenaar)
Lid

Nee, ze komen niet aan de waterplanten (eten alleen dierlijk voedsel). Ze kunnen wel kuiltjes graven in de vijverbodem.

BeantwoordenCiteren
jolanda
(@jolanda)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

het is natuurlijk gewoon ook een heel mooie vis , en hij eet wel veel beestjes, dus waarom niet? ik heb er ook één en die lijktme heel sociaal te zijn , hij zwemt vaak tussen de windes, en komt zo nu en dan meeeten . groetjes jolanda 🙂

BeantwoordenCiteren
arnodekkers@tis
(@arnodekkerstis)
Lid
Topic starter  

Hallo,

Nog een vraagje, betreffende de zonnebaars.

Wat kan ik er het best inzetten. Een mannetje of een vrouwtje.
Mannetjes zijn mooier. Maar hoe zie je het verschil.

Groetjes,

Arno 😀

BeantwoordenCiteren
Roots
(@roots)
Lid

Mijn Zonnebaarsje is het leukste en slimste visje uit de vijver, waar ik ook ga staan hij kijkt me altijd recht aan, in de hoop dat ik weer een regenwormpje voor hem heb...eet dan ook gewoon uit de hand 😀

De mannetjes worden wat groter en hebben meer kleur.

BeantwoordenCiteren
arnodekkers@tis
(@arnodekkerstis)
Lid
Topic starter  

Hallo,

ik wil ook graag weten, of een zonnebaarsje ook levende meelwormen eet.

Groetjes,
Arno.

Ps. zijn wel veel vragen voor 1 visje. 😀

BeantwoordenCiteren
Roots
(@roots)
Lid

Meelwormen ? vast wel hoor.
Het grappige is dat zodra een wormpje op de bodem terecht komt hij er geen interesse meer voor heeft.
Of een Torretje of zo, je ziet hem echt kauwen en de harde deeltjes zie je langs zijn kiewen weer naar buiten komen 😀

BeantwoordenCiteren
arnodekkers@tis
(@arnodekkerstis)
Lid
Topic starter  

hallo,

Heb gisteren een zonnebaarsje gekocht, en hem in de vijver gezet.
Maar ik zie hem niet meer. Kan het zijn dat hij zich in het begin verstopt.
Heb meelwormen er in gegooid. Maar heb nu een probleem. De goudvissen en koi eten die meelwormen ook op. Hoe kan ik het zonnebaarsje nu het beste voeren. In de zomer zitten er genoeg muggelarven in, maar nu nog niet denk ik.
Komt het zonnebaarsje straks ook boven zwemmen.

Groetjes,
Arno 😀

BeantwoordenCiteren
Koidream
(@koidream)
Lid

Maak u maar geen zorgen, uw zonnebaarsje zal wel vinden wat het nodig heeft...

BeantwoordenCiteren
Koidream
(@koidream)
Lid

arnodekkers@tis wrote: ...Mannetjes zijn mooier. Maar hoe zie je het verschil...

Zoals je zegt, de mannetjes zijn mooier, is toch een duidelijk verschil
😮

BeantwoordenCiteren
Roots
(@roots)
Lid

Mijn Zonnebaarsje woont bij temperaturen lager dan 12 graden in mijn bodemdrain, en laat zich alleen zien als hij honger heeft.
Temperaturen lager dan 10 graden zie ik hem nooit.
Zonnebaarsjes zijn zo slim en snel dat hij elk wormpje weg kaapt voor de neus van je karpers...dus als het beestje straks gewend is en de temperatuur gaat omhoog zal je zien dat hij al flapperent met zijn vinnetjes stil in het water hangt om zich elk moment te kunnen catapulteren, en hangt ook net zo snel weer stil 😀

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.