Groeten
Ik zou graag mijn vijvertje willen filteren
men had mij voorgesteld van zoetwatermosselen
groot is mijn vijvertje niet , een oud fonten bad van in de jaren stillekes
zitten nu momenteel 3 goudvisjes op .
maar het water begint nu wel groen te worden
Hoeveel moet ik er insteken
waar kan ik deze vinden (regio brussel)
en is dit wel de moeite
Thanls Ronny 😉
Dat is volgens mij een zinloze onderneming. Goudvissen horen niet echt in een siervijver omdat ze de planten opvreten. Geen probleem als je de badkuip er vol mee zet. Maar het groen worden wordt veroorzaakt door algen.
Kortom je bent niet goed bezig.
Overal lees ik trouwens dat de zoetwatermossel het water filtert maar ik lees nergens WAT dit schelpdier precies filtert.
Ronny, Ik heb zelf drie groote zoetwatermosselen in mijn vijver. Maar je moet het niet doen voor het filteren want dat doen ze geloof ik 1 of twee liter per uur. In een vijver zit al vaak 3 tot 6 duizend liter dus tel uit hoeveel je er nodig hebt om eens per 2 uur hethele water te hebben gefilterd. Nee, je moet ze alleen aanschaffen voor de grap. Bij mij zijn ze meestal s'avonds erg actief dan verplatsen ze zich weer een centimeter. (Daar doen ze een half uur over"
Kortom niet aanschaffen voor de filter werking.
m.v.g Stefan
:p
Ik had nochtans gelezen dat een volwassen mossel wel zo'n 50 l per dag kan filteren:eek:
Maar dan nog heb je er heel veel van nodig.
Hij filtert wel de groene alg uit het water maar spucht dit dan ook weer van tijd tot tijd naar buiten. Dus als je het echt voor het filteren gaat gebruiken moe je de mossels buiten je normale vijver houden. En de kosten zijn ook niet gering. Bij ons kost een zoetwatermossel met een lengte van +/- 13 cm al gauw 4,5 euro.
m.v.g Stefan:cool:
Ik kan zoetwatermossels gratis krijgen zoveel als ik wil , en dan met een grootte van soms twee mannenvuisten!!!:eek:
Dat veranderd de zaak. Dan is het wel de moeite waard om het te proberen.
Let wel op als er een mossel sterft dat je deze dan metheen eruit haalt. Je kunt dit zien doodat de schelp helemaal open gaat staan. En dat hij ongeloofelijk gaat stinken, je wilt niet weten hoe dat dat ruikt.
m.v.g Stefan.
Ps. als je er nog over hebt dan heb ik nog wel intresse. Niet voor zijn filter werking maar ze zijn leuk om naar te kijken.
Volgens mij is de zoetwatermossel beschermd. Het verplaatsen ervan is dus verboden (net zoals bij salamanders).
PimV.
Dit lijkt mij niet het geval, omdat ze gewoon bij een vijver handel te koop zijn.
m.v.g Stefan
Ik denk ook niet dat ze beschermd zijn aangezien ze zich massaal kunnen voortplaten.;)
wc-duck;4234 wrote: Ik kan zoetwatermossels gratis krijgen zoveel als ik wil , en dan met een grootte van soms twee mannenvuisten!!!:eek:
beste kan je mij er een stuk of 15 bezorgen ik ben van herk de stad dus niet zo ver van tienen af
, je krijgt er een cent voor die u me voor stelt
mvg bart
Hallo, ik kwam zojuist op dit forum uit en ben op zoek naar zoetwatermosselen. Heeft iemand er nog enkele te veel die weg mogen voor onze vijver?
Of winkels / website's waar je ze kan kopen?
Ik kom regelmatig in de buurt van Peer, Lummen en Tienen. Het is handig als er adressen van nabij deze streken gegeven kunnen worden.
alvast bedankt
mvg,
Domien