Forum

Winde

Lid
Antwoord: 122
Topic starter

Hoe kan het toch dat windes zo vaak uit het water springen. Heb dat in de h=jaren dat ik vijver al vaak meegemaakt. Vroeger in m'n oude vijver gebeurde dat meestal in het voorjaar als ik de pomp weer starte volgens mij waren ze dan zo blij met die stroming dat ze van enthosiasme uit de vijver sprongen. Of met nieuwe visjes gebeurde het ook vaak.

Ik had afgelopen vrijdag een winde die ik al een aantal jaren had overgeheveld van zijn tijdelijke verblijf naar m'n nieuwe vijver, Zaterdag lag ie droog en hard in 't gras:-(

Wat is dat toch met die dieren???

Gr.

BMWtje

Lid
Antwoord: 105

heb je je waterwaardes al es gecontroleerd??

Lid
Antwoord: 122
Topic starter

Ja, daar ligt dat niet aan!!!
Die dieren hebben gewoon een klap van de molen gehad, geloof ik.

BMWtje

Lid
Antwoord: 288

Zelf heb ik ook vier goud windes en hetzelfde fenomeen, in het voor jaar springen ze maar ook nu.
Ook ik dacht dat de water waarden niet in orde waren, maar bij het observeren hiervan ben ik erachter gekomen. Ik zag op een ogenblik een zwerm muggen (insecten) boven het wateroppervlak zweven, en de goudwindes snapte hiernaar. Verder zoeken naar informatie kreeg ik te horen dat ze ook wel vliegen en andere insekten lusten.
Dit kan dus een reden zijn waarom windes uit het water springen.

Lid
Antwoord: 13

In het voorjaar paren ze. En anders jagen ze op insecten. Als je ze genoeg eten geeft, lost dat het misschien op. Alhoewel die beesten de hele dag door eten.

Ik heb een net over mijn vijver gespannen. Is niet een mooi gezicht, maar de vissen springen er ook niet meer uit. De net is er overigens om andere redenen gekomen.

Lid Admin
Antwoord: 1307

Zeker de grotere exemplaren kunnen genoeg kracht ontwikkelen om de dood in te springen. Het staat trouwens ook in mijn recente artikel:
De goudwinde

Lid
Antwoord: 13

Webmaster wrote: Zeker de grotere exemplaren kunnen genoeg kracht ontwikkelen om de dood in te springen. Het staat trouwens ook in mijn recente artikel:
De goudwinde

"Europe, van de Noordelijke Alpen tot Siberië. Windes komen zelden in natuurlijke rivieren en meren voor. Vanuit zuid Duitsland werden ze sinds 1868 in alle gematigde gebieden uitgezet en dit in vijvers van parken, tuinen, stilstaande en langzaam stromende wateren."

De normale winde komt extreem veel voor in natuurlijke rivieren en meren. Vooral in Nederland zijn enorm veel windes. En ze bereiken soms gigantische formaten.