The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Welke vissen??

(@thijs789)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb mijn vijver goed beplant en nu wil ik er vissen in gaan doen het water is mooi helder alleen wat alg 🙁 hij is 2x3 meter en het diepste punt is 60 cm is zou graag willen weten wat voor vissen erin konden ik wil graag veel vissen die de algen opeten, helaas heb ik geen filter omdat bij mijn vijver geen elek. is. Ik dacht zelf aan goudvissen, Shubunkin Rhodolatinus en Vetje's!

Citeren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Ik zou zeker de goudwindes niet vergeten. Ze zullen u veel plezier bezorgen.

Een artikel met vissen die geschikt zijn voor de siervijver:
Vissen voor de siervijver

Goudvissen zijn minder geschikt (raar maar waar) omdat ze ook aan de lekkere zuurstofplantjes knabbelen.

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Ik heb net gelezen in dit stukje Klik klik dat goudwinde een fontijn ofzo nodig hebben maar daar kan ik niet voor zorgen want ik heb daar geen elek. omdat het op een volkstuintje is. Of maakt het niet zoveel uit? In ieder geval zijn daar genoeg insecten 😀 .
Bedankt voor het advies tot nu toe!

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

oja en ik heb nu een net tegen blaadjes en eenden omdat die al mijn planten opeten 🙁 maar goudwinde springen 30 cm boven het water dus moet ik het net dan weghalen? Denk het wel maar hoe zorg ik dan dat de eenden niet weer terug komen en wat kost ongeveer een goudwinde?

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar hier een plaatje hoe mijn vijver is ingedeeld!

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin

Fontijn of zo is geen verplichting hoor. Goudwindes houden er wel van om rond een fontijn in groep te vertoeven.

Het weghalen van het net hoeft niet echt hoor. Enkel grotere exemplaren doen zulke toeren.

Goudwindes zijn spotgoedkoop.
Kijk misschien eens in de zoekertjes sectie Zoekertjes of plaats zelf een zoekertje.
Ik ben er zeker van dat er vijverliefhebbers zijn die graag wat goudwindes kwijt willen.

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Bedankt, bedankt, bedankt voor het advies ik ga er goudwindes indoen denk 5 of 6 omdat ze in in scholen zwemmen, ik heb er nog 5 goudvissen inzitten (had er 30 de rest is opgegeten :() kan dat geen kwaad? Hoeveel mag ik er eigenlijk houden in mijn vijver? En wat eten ze behalve insecten, het zelfde als goudvissen ??

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin

Je doet er inderdaad goed aan om goudwindes met minstens 5 te houden omdat ze altijd in school vertoeven.
Naast natuurlijke voedselbronnen geef je best wat korrelvoer. Er bestaat speciaal voeder voor goudwindes maar een basis drijvende stick is perfect hoor.

Een van de moeilijkste vragen om antwoord op te geven is hoeveel vissen je mag houden. 🙂 Een cijfer opkleven is moeilijk omdat de vissen zullen groeien, zich gaan voortplanten en ook belangrijk hoe sterk je vijverbiotoop is om het afval dat de vissen producren te verwerken en dat is moeilijk in cijfers weer te geven.

Ik zou je de raad willen geven om de starten met een basis van 5 goudwindes, en enkele andere siervisjes in groep.

Vissen die algen eten zoals wij vijverliefhebbers het graag zouden zien gebeuren bestaan jammer genoeg niet.

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Bedankt voor het advies. Ik ga vanmiddag 5 goudwinde kopen en waarschijnlijk nog wat goudvisachtige 🙂 (goudvis, shubunkin). Als iemand nog een goed idee heeft zoiets als deze mag gewoon niet ontbreken in je vijver post graag.

BeantwoordenCiteren
(@Unregistered)
New Member

de sluierstaartjes eten officieel geen algen , maar bij mijn vijver zie ik ze het toch geregeld doen . ook zijn mijn sluierstaartjes heel goed de winter doorgekomen , mijn vijver is van folie , zonder hulpmiddelen, wél ongeveer 1,20 mtr. diep op het diepste punt. groetjes jolanda

BeantwoordenCiteren
(@kritje)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Ik zou shubinkins ipv goudvissen aanschaffen.
Ze zijn veel mooier en wroeten niet in de grond.

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Ik heb net goudwindes gekocht ze zwemmen de heletijd heen en weer leuk om te zien ga binnenkort denk ik meer vissen kopen goudvissen of andere soorten!

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Omdat goudwilde in een school leven heb ik een schooltje gekocht maar ik zou graag nog wat blauwe wilde willen maar behoren die tot de zelfde groep zodat ik niet weer een schooltje hoef te kopen?

BeantwoordenCiteren
(@de-rie)
Reputable Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Die behoren tot dezelfde groep ze verschillen enkel van kleur.
Zij zullen zich perfect bij de andere groep windes aansluiten en het is dan ook niet nodig hiervan verschillende te nemen.
Let op met alle goudvisachtigen , zij kweken als de witte muizen !
Heb je nu 1 koppeltje dan heb je er tegen het eind van het jaar misschien wel 100.
Wil je dat er van de kweekvisjes op natuurlijke wijze een deel verdwijnen plaats dan één zonnebaars in de vijver. Plaats er niet meer dan één want ook zij kweken als de muizen.

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Maar andere vissen eten de eitjes toch op?? en 2 vissen een goudvis en een goudwinde allebei ongeveer 15 cm zitten de heletijd elkaar kopstootjes te geven enzo is dit paar gedrag?

BeantwoordenCiteren
(@cookie)
Eminent Member

Hoi Thijs,

Als je geen elektriciteit hebt kun je overwegen om een fontein op zonne-energie te kopen. Ik heb er zelf net een besteld (bij Conrad).

Groet,

Cookie

BeantwoordenCiteren
(@weatherman)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Originally posted by De Rie
Die behoren tot dezelfde groep ze verschillen enkel van kleur.
Zij zullen zich perfect bij de andere groep windes aansluiten en het is dan ook niet nodig hiervan verschillende te nemen.
Let op met alle goudvisachtigen , zij kweken als de witte muizen !
Heb je nu 1 koppeltje dan heb je er tegen het eind van het jaar misschien wel 100.
Wil je dat er van de kweekvisjes op natuurlijke wijze een deel verdwijnen plaats dan één zonnebaars in de vijver. Plaats er niet meer dan één want ook zij kweken als de muizen.

ps: de goudwindes en "gewone" zijn ook gek op jongbroed hoor... Ik heb hier de laatste jaren weinig jonge visjes meer groot zien worden. De goudwindes en ook ruisvoorns evenals de alvertjes weten er wel raad mee. Echter is het goudvissenbestand de afgelopen winter door natuurlijke selectie terug gebracht van 8 tot 2 dus is er dit jaar nog geen geboorte golf te zien geweest. Misschien volgend jaar met de koi en de spiegelkarper... Kikkervisjes zijn ze trouwens ook gek op.... 😉

BeantwoordenCiteren
(@tekenaar)
Estimable Member

Kritje wrote: Ik zou shubinkins ipv goudvissen aanschaffen.
Ze zijn veel mooier en wroeten niet in de grond.

Eh, shubunkins zijn een kweekvorm van de goudvis en ze hebben ook hetzelfde gedrag als een andere goudvis. Sluierstaarten overigens ook (door hun dubbele staart zwemmen die alleen veel onbeholpener).

BeantwoordenCiteren
(@tekenaar)
Estimable Member

Thijs789 wrote: Omdat goudwilde in een school leven heb ik een schooltje gekocht maar ik zou graag nog wat blauwe wilde willen maar behoren die tot de zelfde groep zodat ik niet weer een schooltje hoef te kopen?

ze behoren zelfs tot dezelfde vissoort: de winde (Leuciscus idus). Er zijn ook wildkleurige (bruin met iets roodachtige vinnen, verkocht als 'zilverwinde'), witte en gevlekte exemplaren in de handel. een heel enkele keer zijn er zelfs sluiervormen (met verlengde vinnen) te koop, in alle hierboven genoemde kleuren. Die sluiten zich allemaal probleemloos bij elkaar aan en als je wilt kan je er dus een bonte school van maken met van alles een paar.

Overigens sluiten goudvoorns (rozette's, kweekvorm van de ruisvoorn/rietvoorn) zich hierbij ook wel aan.

BeantwoordenCiteren
(@thijs789)
Trusted Member
Topic starter  

Cookie wrote: Hoi Thijs,

Als je geen elektriciteit hebt kun je overwegen om een fontein op zonne-energie te kopen. Ik heb er zelf net een besteld (bij Conrad).

Groet,

Cookie

Ik ga dat maar eens doen maar ik heb even op de wepsite van conrad gekeken en geen fonteinen op zonneenergie gezien!

BeantwoordenCiteren
(@jolanda)
Trusted Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden

een fontein op zonne-energie??? waar koop je die? dat lijkt mij ook wel wat. ik heb nl ook geen electriciteit bij de vijver , weet je ook een prijs?? :confused:

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.