The Pond Library

Vraag en Antwoord

Vissen zitten diep

Lid
Topic starter

Sinds een anderhalve week zitten mijn vissen vrijwel de gehele dag diep in de vijver. Slechts als ik voedsel gestrooid heb, komen ze "schoorvoetend" naar boven om te eten. Ze maken dan een levendige indruk. Wel heb ik anderhalve week geleden een reiger op bezoek gehad die enige vissen heeft verorberd. Volgens mij zijn de waterwaarden in orde (ofschoon ik niet zo'n waterwaardenmeter ben). De water- en zuurtofplanten groeien namelijk als kool. De vijver is kraakhelder. Wel vond ik vanochtend een dode vis, maar ik neem aan dat dat een normale gebeurtenis is. Vissen gaan nu eenmaal ook wel eens dood. Wat kan er aan de hand zijn????

Lid

ja als er een week geleden een reiger op bezoek is geweest en je bent daar zeker van en vissen heeft meegenomen moet je niet echt achter een andere oorzaak zoeken hoor die moeten even terug op hun gemak komen en dat zal wel effe duren hoe zou je zelf zijn als klein visje

Lid
Topic starter

Bedankt Tommeke, je hebt me gerustgesteld. Ik wacht dus gewoon nog even af.

Lid

bernard,

gewoon tot rust laten komen lijkt me, maar anderzijds, helder water en goed groeiende planten zijn geen garantie voor gezonde waterwaarden.
door stress (bezoek van de reiger) kunnen vissen meer uitwerpselen gaan produceren, wat weer tot verandering van je waterwaarden kan lijden, waarna je vissen het moeilijk kunnen hebben. vooral nitriet, nitraat en ammoniak zijn dan uit evenwicht.
toch af en toe eens meten, is toch wel veiliger lijkt me

groetjes

poeken

Lid

poeken wrote: bernard,

gewoon tot rust laten komen lijkt me, maar anderzijds, helder water en goed groeiende planten zijn geen garantie voor gezonde waterwaarden.
door stress (bezoek van de reiger) kunnen vissen meer uitwerpselen gaan produceren, wat weer tot verandering van je waterwaarden kan lijden, waarna je vissen het moeilijk kunnen hebben. vooral nitriet, nitraat en ammoniak zijn dan uit evenwicht.
toch af en toe eens meten, is toch wel veiliger lijkt me

groetjes

poeken

Ik heb ook een paar weken geleden zo'n nitraat test setje gekocht. Maar die geeft aan dat de meeste tests pas gedaan kunnen worden als het water minimaal 18 graden is. De temperatuur schommelt nu tussen de 13,5 en 15 graden.

Lid

normaal kan je dit al testen in water boven de 10-11 grade

Lid

je water in een gesloten fles laten staan in je woonkamer, tot het kamertemperatuur heeft, dan werkt het perfect....
amoniaktest moet zelfs met water tussen 20° en 30° gedaan, dus eventjes in de zon of in de buurt van de verwarming voor je deze test doet hé

groetjes

poeken

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.