Hallo allemaal,
Ik heb mijn steur al een tijdje niet meer gezien. Is het normaal dat een steur als het kouder wordt niet meer aan de oppervlakte komt of moet ik er rekening mee houden dat hij is opgevreten of zo?
Hoe groot is de steur?
Steur is eigenlijk een bodemvis.
Hallo,
Sommige steuren doen het kalmpjes aan in de winter, andere blijven gewoon door zwemmen gedurende de hele winter. Wat wel opvalt is dat ze op de bodem blijven en zelden nog de zijkanten van de vijver afzoeken.
Vroeger dacht ik ook wel dat m'n steur verdwenen was maar in het voorjaar kwam hij terug boven. Nu is m'n water zo helder dat ik hem op de bodem zie zwemmen. De andere steur in de andere vijver blijft liever gewoon op de bodem zachtjes liggen.
mvg, Timpie
Bedankt voor de reacties. Mijn steur is ca. 25 cm groot. Tot voor kort zocht hij inderdaad altijd de wanden af en had hij zo zijn vaste zwemrondje. Ik denk inderdaad dat hij nu ergens een plekje voor de winter heeft gezocht.
Soms gebeurd het wel eens dat een kleinere steur zich vastzwemt in een bos zuurstofplanten of draadalgen en zo dus verdwijnt.
Hoi
De zijwanden van mijne vijver zijn aan de bovenkant schuin, sinds enkele weken komt mijne steur (25cm) de ganse dag op deze schuine bovenkant liggen zover zelfs dat zijn rugvin uit het water is, 's nachts verhuist hij naar het diep. Zou hij komen zonnen of is er iets anders loos? Ik zie er niets abnormaals aan, waterwaarde zijn ok, de 3 andere grote steuren blijven gewoon op de bodem verder zwemmen.
Danny
Hij komt zonder twijfel zonnen!
ik zou de steur toch goed in de gaten houden, een steur komt niet "zonnen" de meeste steursoorten zijn altijd in beweging, een steur die aan het oppervlak stil ligt is niet gezond. er zijn wel enkele soorten zoals de scaphirhynchus platorynchus,
Acipenser Nacarri en de A. transmontanus welke overdag wat rustiger zijn en wel eens "stil"liggen op de bodem, echter dat is normaal gedrag bij deze soorten. en deze zullen ook niet boven in het waterliggen, waar ze eigenlijk een prooi zijn voor katten en reigers.
als ik u was zou ik eens goed opletten of de desbetreffende steur wel eet!
als het aand e waterkwaliteit zou liggen dan zouden de andere steuren ook dezelfde verschijnselen vertonen
ik hoop dat je hier iets aan zult hebben. als er nog vragen zijn kun je me ook altijd mailen. ik heb zelf nu 19 steuren in mijn vijver zitten 16 van deze steuren zijn boven de 80 cm ik heb ze in 7 soorten.
Hoi,
Zaterdag lag mijne kleine steur gebogen in de vijver, er is niets aan te zien ik heb hem uit de vijver gehaald en hem in een bak vijverwater gezet, hij blijft ademen probeert ook te zwemmen maar dat lukt hem niet. Wat kan ik hieraan doen
Danny
Luchtpompje erbij ! ?
Hoi roots,
Het is ne bak met +- 30 liter water met pompje ik heb hem gisteren gespalkt maar dat heb ik er deze morgen los gedaan.
Danny
de steur heeft waarschijnlijk lucht in de darmen. dit moet je eruit masseren. dit is komt echter bij kleine steur vaak te laat. doortdat de steur korm staat, wordt er inwendig vanalles beschadigd. stel beginnen met masseren. dwz. de steur in het water houden met de kop naar boven en dan over zijn lijf duwende bewegingen naar boven toe maken. als er lucht in de darmen zit komt dit er aan de bek uit dan
verder inderdaad goed zorgen voor beluchting en verversing van het water!!
dit is nou precies een van de problemen bij kleine steuren , waarom ik mensen dus afraad om een kleien steur te kopen.
een steur onde de 30 cm is heel kwetsbaar. ik koop-verkoop ze liever vanaf 50 cm, dan zijn het stevige vissen die wat minder kwetsbaar zijn. maar zeker enige kennis vereisen.
Bedankt voor de info, maar toen ik deze avond thuis van werken kwam was hij dood
danny
Originally posted by Unregistered
Hoi roots,Het is ne bak met +- 30 liter water met pompje ik heb hem gisteren gespalkt maar dat heb ik er deze morgen los gedaan.
Danny
Hoe bedoel je dat Danny gespalkt, dacht je dat zijn "ruggegraatje" gebroken was ? 🙂
Ach....zielig zeg 🙁 jammer jammer.
Als de steur kromgetrokken is kan dit betekenen dat hij teveel lucht heeft gekregen. Hierove rzijn verschillende artikelen geschreven op deze site.