ik heb een vraag over wat voor soort koi ik het beste in mijn vijver kan doen. Op deze site wordt gesproken over dat een chagoi een rustige soort is en dat je deze bij je andere koi moet doen. Klopt dit en heeft iemand een foto van deze soort? ps heeft iemand nog tips over welke soort koi ik nog meer in mijn vijver kan doen.
Hallo,
Een shagoi is een koi met èèn kleur,wat bruinachtig van kleur en deze worden snel handtam.
Daardoor worden de andere koi's ook sneller handtam ze "apen"de andere na.
De andere koi's die ge koopt is volgens eigen smaak aangaande kleur en kleurschakering er is geen verschil in sterkte van japanse koi's dat kleurgebonden is.
Een monokleurige koi groeit meestal wel sneller dan een andere.
Groeten Marc
Kijk eens wat een pracht chagoi.
Op twee koi variëteiten na (Kawarimono, waar de chagoi toe behoort) en Kin gin Rin zijn de koi variëteiten allemaal besproken inclusief veel foto's. Achteraf verenig ik die foto's nog eens in de foto galerij.
Ga naar de artikels afdeling > rubriek koi, vissen en waterdieren > koi variëteiten.
Koi kopen doet u gewoon naar eigen inzicht wat u zelf het mooist vindt. Maar wel enkele tips.
Een chagoi hoort er zeker bij. Echt mooi kan je ze niet noemen (als je vergelijkt met andere koi) maar ze zijn super tam en groeien super snel en het is knap als ze erbij horen. een ochiba zou een chagoi kunnen vervangen. een ochiba is grijze koi met bruine vlekken. Zelfde eigenschappen als chagoi.
Verder mag een volledig witte platinum ogon of volledig gele yamabuki ogon niet ontbreken (zie Hikari Mujimono. Ze vallen ernorm op omdat ze metaalkleurig zijn maar ook omdat ze maar één kleur hebben. Ze onderscheiden zich van de andere koi die wel kleuren hebben.
Zelf geef ik de voorkeur aan koi die bestaan uit de kleuren wit, zwart en rood. Dus Kohaku, Showa en Sanke Die samen maar ook Utsurimono plus dan nog eens een enkeling ogon plus een chagoi. Zeer mooie combinatie. Mijn koi zijjn allemaal plus minus dezelfde grootte. Ik vind dat persoonlijk mooier of word ik echt koi gek?
Nog even foto van een ochiba. Zie voor andere foto's de desbetreffende artikels.
Inderdaad, wil je snel handtamme koi: de chagoi is de kalmte zelf en komt ook altijd als eerste eten. Ik kan hem bijna met de hand uit het water halen.
Hij heeft wel de meeste kattenaanvallen moeten doorstaan, en heeft dan ook regelmatig krassen op z'n kop. Gelukkig genezen die nogal goed.
Veel koi plezier !!!......Ron.....
Op aanraden van jullie toch een chagoi gekocht (gin rin), en wou jullie hiervoor bedanken. Hij zit er nu 1 week in en is al handtam. ongelooflijk binnen 1 week! Nogmaals bedankt.