bij het reinigen van mijn leegstaand zwembadje vond ik in een klein plasje een salamander. Ik weet niet welke soort maar zijn buik was oranje. Hij zag er vrij levensloos uit, maar toen ik hem in mijn vijver zette zwom hij toch snel onder water en kroop onder een steen. Zal hij blijven in mijn vijver, wat zijn zijn overlevingskansen en zal ik hem nog terug zien als hij blijft of zijn ze te schuchter? thanks
2 mnd geleden had ik mijn vijver schoongemaakt en haalde daar 5 salamanders uit.
De vijver was (dacht ik ) leeg een heeft helemaal dichtgevroren gezeten de winter en heb er niets aangedaan tot die tijd, dus ze kunnen wel overleven denk ik
hallo,
ik denk dat je een alpenwatersalamander hebt gezien. salamanders komen vrij regelmatig voor in natuurlijk ogende vijvers, alleen zie je ze zelden omdat ze zich schuil houden. in de winter zitten ze niet in de vijver maar dan zoeken ze een schuilplaatsje ergens tussen wrakhout of onder een hoop vuil of dergelijke. een heel propere tuin is dus geen ideale leefomgeving voor deze prachtige diertjes (ideaal excuus niet? :D).
groeten, Timpie