The Pond Library

Vraag en Antwoord

Reigers

Lid
Topic starter

Hallo,

Wie heeft ervaring met het afschrikken van reigers?
ALs ik eventueel visdraad boven de vijver wil spannen, hoe hoog moet dat dan gespannen worden en hoeveel ruimte moet ik er dan tussen laten?

Mijn vijver is 1,65 x 1,65 m.

Ik heb onlangs in de winkel draad gezien die je onder spanning kunt zetten, maar deze set kost 150,- euro. Ik heb maar enkele kleine visjes in mijn vijver, dus als ik eens ga rekenen dan kan ik van die 150,- euro heel wat nieuwe visjes kopen!!!!

Groetjes yvonne

Lid

als je alleen wat kleine visjes hebt zou ik niks doen , wij hebben er ook niet zoveel vissen in en ook geen dure ...tja! daar is er ook wel eens een uitgepikt. maar ze krijgen telkens weer jongen en zo hou je toch je vijver wel vol. ik heb de reiger dus maar gewoon laten gaan. groetjes jolanda

Lid
Topic starter

Hallo Jolanda,

Ik heb 13 vissen in mijn vijver en ik krijg dagelijks minimaal 2 reigers op bezoek. Ze weten mijn vijvertje dus aardig goed te vinden, ook omdat de buren ook vijvers hebben. Als ik dus iedere dag nieuwe vis moet kopen dan wordt het uiteindelijk toch een dure hobby, ook al zijn het maar kleine visjes.

Ik kies dus toch voor visdraad, maar weet nog steeds niet wat de afstand moet zijn.

Groetjes Yvonne

Lid

t'is wat hé met die grote boze vogel 😉
wees gerust dat hij verstand heeft in die kleine hersenpan..

Visdraad spannen is iets dat meestal nog wel (tijdelijk) werkt, alleen is het niet echt mooi maar dat trek ik me nu bvb even niet aan :). wij spannen de draadjes horizontaal rond de vijver met tussenafstand van ongeveer 15cm. Dan overspan ik de vijver langs boven ook nog eens met grotere tussenspleten (ongeveer 0.5m). Mijn schoonvader heeft een kader op maat over de vijver liggen, hierin zit draad met hokjes zodat bijvoorbeeld de katten over de vijver kunnen lopen.. en de visjes kunnen rustig blijven zwemmen. Werkt perfect, is alleen minder mooi.

Succes ermee!
mvg, Timpie

Dank zij al de nieuwe vijvertjes overal ten lande krijgen we weer een uitgebreide reigerbevolking. De reiger maakt geen onderscheid tussen duur of goedkoop,als het maar smaakt.Ik ben alleen een beetje bang voor hun gezondheid op lange duur met al die chemie die men tegenwoordig in de vijvrs kapt!

ldp
Lid

Beste unregistered,

Ik hoop voor je dat je geen huisdieren hebt die ook ten prooi kunnen vallen van beschermde diersoorten. En iemand die serieus bezig is met z'n hobby en het beste wil voor z'n koi, geeft geen chemie nodig in z'n vijver, laat dit duidelijk zijn!

Lieven.

Lid

Iedere dag vliegen er gemiddeld 4 van die genetisch gemanipuleerde bosduiven over mijn koivijver. Gelukkig ligt vlak achter mijn tuin een natuurvijver van om en bij de 1 Ha. Ze vliegen allen daarheen (zelfs tijdens de nacht)Ieder jaar merk ik dat er meer en meer komen. Ze zijn beschermd en hebben geen natuurlijke vijanden. Straks worden ze misschien wel een plaag??? wie weet... En vriend van mij heeft ook een natuurvijver en heeft die met staalkabeltjes overspannen. De mazen zijn ongeveer 70*70 groot en de reiger klapt zijn vleugels in en laat hem er gewoon tussen vallen. Ontsnappen uit de mazen gaat ook zeer gemakkelijk naar zijn zeggen... Enige uitweg: mazen nog kleiner maken.

zut
Lid

De reiger is zeer frequent aanwezig bij mij in de buurt. Bij de overburen zit er bijna dagelijks een reiger. Tot nu toe heb ik er geen last van gehad. Wellicht dat mijn 9 katten hier voor zorgen 😀

Bas
Lid

Dat zou ik ook wel willen dat mijn kat er voor zou zorgen.
Er is echter 1 probleem.

Mijn kat is nog bang voor zijn eigen schaduw:rolleyes: .
Laat staan voor een schichtige vogel die 5 keer zijn lengte is.

luke
Lid

Ik zie bij mij ook regelmatig een reiger in mijn tuin. Het straffe is dat ik alleen en visdraadje op 15 cm hoogte rond de vijver heb staan. Gedurende de 4 jaar dat ik mijn vijver heb is er nog nooit een vis uitgehaald. Waarom? Ik weet het niet. Ik heb ook wel redelijk wat begroeing rond mijn vijver.
groetjes

Lid

Hallo,

In het verleden hadden we ook last van reigers.
We hebben toen een middelgrote fluweelboom geplant op de aanvluchtroute. Dat heeft geholpen. De boom stond de reiger goed in de weg. Een reiger houdt niet van teveel moeite doen.
Vorig jaar de fluweelboom verwijderd en tot nu toe nog geen reiger in de tuin gezien. Plant niet te groot, zodat je vijver geen zonlicht meer krijgt.
Succes ermee!
Roselynn.:)

luchtbuks kopen

bdg
Lid

er zijn tegenwoordig aardige "anti reiger" speeltjes op de markt tegen betaalbare prijzen,
oa een sprenklersysteem,werkt efficient en niet duur!!!

Originally posted by Yvonne
Hallo,

Wie heeft ervaring met het afschrikken van reigers?
ALs ik eventueel visdraad boven de vijver wil spannen, hoe hoog moet dat dan gespannen worden en hoeveel ruimte moet ik er dan tussen laten?

Mijn vijver is 1,65 x 1,65 m.

Ik heb onlangs in de winkel draad gezien die je onder spanning kunt zetten, maar deze set kost 150,- euro. Ik heb maar enkele kleine visjes in mijn vijver, dus als ik eens ga rekenen dan kan ik van die 150,- euro heel wat nieuwe visjes kopen!!!!

Groetjes yvonne

Lid

Had 30 vissen nu nog maar 5 rara hoe kan dat, nou het was een grote grijze vogel:mad: nu moet ik er wel een net over doen echt heel lelijk maar ben een goede oplossing aan het verzinnen!

Lid

Ik heb ook last gehad van reigers. Reken er niet op dat ze slechts 1 of 2 visjes verorberen, als ze trek hebben peuzelen ze je hele vijver leeg 😡

Ik heb een aantal bomen in mijn tuin. Van boven gezien is er dus maar een beperkt aantal 'gaten' waar een reiger kan landen. Deze heb ik op zo'n 3 meter boven de grond opgevuld met wat 50/100 visdraad. Niet overdreven veel, maar er wel voor gezorgd dat er geen gat van 3x3 meter open bleef. Ik heb eigenlijk twee 'sterren' gemaakt, met een sleutelring in het midden. Zo kun je met een beperkt aantal draden een gat mooi opvullen.

Nooit meer een reiger op bezoek gehad :p

Lid

hoi allen

ook ik heb enorm veel last gehad van reigers.
elke ochtend als ik beneden kwam zat er wel weer zo`n #### vogel langs de rand van mijn vijver, 9 van de 10 keer zat deze dan al met een vis in zijn bek.
1e probeersel was zoals eerder genoemd het spannen van visdraad 0,40mm rondom mijn vijver tot een hoogte van 1,80 m en ook nog eens een keer over mijn vijver met een tussen ruimte van 20 a 30 cm.
het zag er niet uit en veel resultaat had het ook niet.
die tyfuslijers vlogen er gewoon tussendoor en als ik dan sòchtens weer naar buiten vloog dan vlogen ze tussen de draaden door gewoon weer weg.
1 keer is er 1tje vast blijven zitten en ik dacht "die verdwijnt in de kliko" maar voordat ik em te pakken had was de vogel alweer gevlogen.
2e probeersel was de scarecrow......in 1 woord geweldig.
sòchtens wakker worden door het gekrijs van die randdiebielen omdat weer een poging mislukt was gaf mij een tevreden gevoel en kon me gerust nog even omdraaien en ff lekker doorslapen.
ik heb wel wat problemen gehad met de afstelling en dat heeft mijn buurman geweten die elke ochten toch wel een beetje 🙂 nat gespetterd werd.
het enigste probleem met dit systeem is dat in de winter (vorst periode) het apparaat kan bevriezen en dus niet meer werkt.
daarom heb ik voor de winter(vorst) periode een net over mijn vijver heen hangen die ook effectief werkt.

http://www.scatmat.com/Products/Scarecrow/

klik op bovenstaande link en bekijk de filmfragmenten.

gr

peter

Lid

alleen een beetje jammer dat die reiger eerst een vis pakt voordat ie weggejaagd werd....

Lid

Ik had zelf ook veel last van reigers in mijn tuin.
Sinds enkele jaren proberen de reigers het niet eens meer.
Ik heb boven mijn tuin 3 meter hoogte, allemaal visdraadjes gespannen. Om de 35 cm hangt er een visdraadje.

Eerst dachten de buren wat is hij vreemd aan het doen met dat visdraad. Nu vinden de meeste mensen het een heel goed idee.

De visdraadjes zijn zo dun dat je ze tegen het licht bijna niet ziet.

Wanneer mensen aan mij vragen hoe ik de reigers uit de tuin houd wijs ik naar boven. Vaak zeggen ze " he die draadjes had ik nog helemaal niet gezien". Visdraad is ook nog eens erg sterk en flexibel. Ik heb in de 3 jaar dat die draadjes er hangen er 2 moeten vervangen. Deze waren namelijk door de katten gesloopt.

Ik vind dit de mooiste oplossing. Ik kan vrij naar mijn vissen kijken. Draadjes om mijn vijver of nog erger vind ik echt geen optie.

Nou misschien heb je wat aan mijn oplossing !!!!

Groetjes

Cybercop

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.