The Pond Library

Vraag en Antwoord

Knik in staart ?

12 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
9,836 Bekeken
FreddyW
(@freddyw)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

1 van mijn winde's die ik 2 jaar geleden van een bekende gekregen hebt heeft een kromme staart (zie foto :rolleyes: ). Dit was al zo toen ik haar kreeg... De persoon van wie ik hem kreeg, zei dat dit door een injectie kwam.

Ze is verder goed gezond en is de afgelopen 2 jaar ook flink gegroeid.

De grap nu is dat zij vorig jaar jong heeft gekregen, die dit jaar ongeveer een 6-7cm groot zijn. Vanmiddag zag ik er 1 zwemmen, met ook zo'n kronkel in de staart....

Kan dit dus genetisch (erfelijk) doorgegeven worden en zo ja, klopt dan dat verhaal van die bekende niet ?

Groet, Fred

Bijgevoegde bestanden

Citeren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

of het genetisch is weet ik niet das gewoon een vergroeiing van de ruggegraat kan geen kwaad

BeantwoordenCiteren
jeffrey
(@jeffrey)
Lid

wij hebben in ieder geval zelf zo'n winde zitten, die is bij mijn weten kerngezond.

bij ons was die knik er eerst niet in, die heeft ze pas later opgelopen. Ik denk niet dat eventuele jongen die knik zouden (kunnen) hebben.

misschien bestaat er wel een genetische afwijking, waarbij die knik er dus wel in zit van de geboorte.

BeantwoordenCiteren
FreddyW
(@freddyw)
Lid
Topic starter  

Jeffrey / Piet,

Dank voor jullie antwoord.

Onze winde is ook zeer gezond en zo te zien zal ze dit jaar weer kuit schieten.

Groet,

Fred

BeantwoordenCiteren
woulie
(@woulie)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Ik heb hier ook zo'n winde zitten en na enig opzoekwerk ben ik teweten gekomen dat het zou tewijten zijn aan het toedienen van antibiotica aan het vijverwater. Zo is het hier waarschijnlijk ook gebeurt, na de vaststelling van een ziekte naar het vijvercentrum gegaan en een of ander middel meegekregen waar antibiotica in zat.

BeantwoordenCiteren
FreddyW
(@freddyw)
Lid
Topic starter  

Hi Woulie,

Interesant... maar ik heb zeker 2 jonge winde's (van die grote) gezien die duidelijk ook een iets-wat vervormde staart hebben.

Dus, erfelijk ?

Fred

BeantwoordenCiteren
hoorebee
(@hoorebee)
Lid

Windes zijn nogal gevoelig aan schommelingen of bepaalde eigenschappen van je water. Hierdoor kan deze afwijking optreden.De ene winde zal mss daar gevoeliger voor zijn dan de andere, mss dat de jongen die het knikje ook hebben, redelijk gevoelige visjes zijn.
Maar zeker als de windes gezond en actief zijn, don't worry!

BeantwoordenCiteren
tekenaar
(@tekenaar)
Lid

Ik snap niet hoe een injectie zo'n vergroeiing zou kunnen veroorzaken, en wat ik nog veel minder snap is waarom een piepjongewinde geinjecteerd zou worden (waarmee???).

Dit soort vergroeiingen ontstaan vaak door vitamine-gebrek tijdens de eerste levensweken. Op latere leeftijd veranderd dit niet meer. De vissen kunnen er gewoon oud mee worden maar houden het dus wel hun hele leven. Sommige exemplaren hebben zo'n sterke vergroeiing dat ze moeite hebben met zwemmen, ik ben van mening dat dergelijke vissen beter afgemaakt kunnen worden.

Bij windes komen deze vergroeiingen veel voor, goudvissen en karpers lijken er wat minder onder te lijden te hebben maar ook daartussen zitten 'kromme' exemplaren.

Het is dus niet genetisch bepaald.

Oorzaak ligt dus vaak in het voer wat wordt gebruikt voor de opfok. Dat voer kan:
- te oud zijn
- te warm zijn opgeslagen
- niet in een luchtdicht afgesloten verpakking zijn opgeslagen

Of slechte waterkwaliteit ook deze vergroeiingen kan opleveren weet ik niet.

Ik heb zo nu en dan zulke vergroeiingen bij jonge guppen in mijn aquarium, steeds wanneer ik een tijd geen levend voer kon geven en alleen een 'potje voer uit de supermarkt' had.

Paul

BeantwoordenCiteren
FreddyW
(@freddyw)
Lid
Topic starter  

Hi Tekenaar,

Toen jij vitamine-gebrek meldde heb ik eens mijn nichtje geraadpleegd. Zij is nml. voedingsdeskundige in een dierentuin.

Zij heeft het uitgezocht en inderdaad heb je gelijk.

Het betreft een tekort aan vitamine C.

Kan je dus ook verder weinig aan doen daar dit vlak na de geboorte optreed.

Groet, Fred

BeantwoordenCiteren
tekenaar
(@tekenaar)
Lid

FreddyW wrote: Hi Tekenaar,

Toen jij vitamine-gebrek meldde heb ik eens mijn nichtje geraadpleegd. Zij is nml. voedingsdeskundige in een dierentuin.

Groet, Fred

Zou dan best wel eens kunnen zijn dat ik haar ken. In het verleden heb ik zelf in een dierentuin gewerkt en daarna heb ik lesgegeven bij een opleiding diermanagement. Veel afgestudeerde diermanagers werken nu op dit soort posities in dierentuinen. Dus best kans dat ze ofwel m'n collega is (geweest) ofwel een van mijn studenten... 😀

BeantwoordenCiteren
FreddyW
(@freddyw)
Lid
Topic starter  

Zou wel heel toevallig zijn. Ze werkt sinds een klein jaartje in Burgers/Arnhem.

BeantwoordenCiteren
dpm
 dpm
(@dpm)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

ik heb idd ergens gelezen dat dit door het toedienen zou zijn van medicatie.
Nadat ik dat vorig jaar heb moeten doen, hebben er idd 2 van mijn windes een knik in de staart gekregen

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.