The Pond Library

Vraag en Antwoord

kleine koi

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
3,874 Bekeken
geertb
(@geertb)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb sinds enkele weken (+/-5 weken) kleine koi.
Ze verschillen heel erg in grootte, van 1 cm tot 3 cm.
Ze hebben ook verschillende kleuren. Het zijn vooral volledig gele of zwarte er zijn er ook verschillende met kleurschakeringen.
Zijn de huidige kleuren reeds een indicatie naar later toe of willen deze kleuren nog helemaal niets zeggen?
Het is zeker toch al de moeite geweest om de evolutie tot hier toe te volgen.

Citeren
geertb
(@geertb)
Lid
Topic starter  

enkele foto's van mijn babykoi.
Hebben de aanwezige kleuren nu al iets defenitiefs of veranderen deze zeker nog na een bepaalde tijd.
Nu heb ik vooral gele, zwarte ( niet te zien op deze foto's ) en visjes met verschillende kleuren.

Graag jullie ervaring aub.

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
patrickv6306
(@patrickv6306)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

erg leuk voor je de kleine babykoi,
is je vijverwater goed om voort te planten.
de kleur wil meestal op dit punt nog niks zeggen, ze kunnen van kleur veranderen.
veel geluk ermee !!

bij mij willen de koi niet, de goudvissen wel, dat zijn net konijnen...haha..

BeantwoordenCiteren
Guma
 Guma
(@guma)
Lid

Hallo Geertb,

Plezant om te lezen dat er nog mensen zijn die babykoi's kunnen kweken.
Ikzelf heb al sinds geruime tijd een koivijver maar op enkele zonderlingen na nog geen jonge koi's kunnen kweken.
Vermoed dat de populatie wat te groot is ...
Hebt ge iets speciaal gedaan om hiermede te kweken ?
Hoevee koi's zitten in uwe vijver en hoe groot is hij (vijver en koi) ?

Groetjes

BeantwoordenCiteren
geertb
(@geertb)
Lid
Topic starter  

Hoi,

Ik heb eigenlijk niets speciaals gedaan. de vissen zitten de eerste zomer in de nieuwe vijver. De vijver is 3.80m bij 1.80m en is 1.20m diep. Er zitten 3 koi in van 25 à 30cm, 4 koi van 30 à 35 cm en 3 koi van iets meer dan 40 cm.
Omdat sommige koi in het voorjaar een dikke onderbuik hadden en omdat in het vijvergedeelte geen planten staan heb ik paaiborstels in de vijver gehangen. reeds na 4 dagen hingen de vissen er al boven en schoten ze hun kuit in de borstels. (zeer mooi schouwspel) 3 vissen hebben kuit geschoten. Ongeveer 4 dagen later waren de eitjes al uitgekomen.
Omdat ik had gelezen dat koi hun eigen kroost opeten heb ik de borstels met de eitjes achter een schutsel gezet in de vijver zodat de grote vissen er niet meer bijkonden.
Momenteel heb ik denk ik minimum 200 babykoi variërend van 1 cm tot +/- 5 cm, de kleuren zijn zeer gevariëerd zwart, geel, oranje, grijs en alle mogelijke combinaties.
Het zeer mooi en spectaculair om de evolutie van deze visjes te volgen.
De waterwaarden blijven momenteel zeer goed, geen ammoniak of nitrieten.
Als dit aantal blijft en als ze zo blijven groeien zal ik zeker wel iets aan de populatie moeten doen, hoe daar ben ik nog lang niet uit.

zal proberen nog wat recente foto's te posten.

Groetjes

BeantwoordenCiteren
Guma
 Guma
(@guma)
Lid

Hallo Geert,

Eigenaardig want als ik zo snel uitreken hebt U een 10-tal koi's voor 8..9 m³ , ik heb er ongeveer 25 zitten in 30 m³ wat ongeveer dezelfde concentratie is.
De grootte ervan varieert tussen de 25 en 60 cm.
Ik moet wel zeggen dat er nog ene spiegelkarp en ene graskarper bijzitten van ongeveer 60 cm. En ook nog een 5-tal zeelten (zijn overgekomen van een hoger gelegen vijvergedeelte.
De eerste 2 -3 jaren heb ik enkele koi's (zonder paaiborstels) kunnen kweken maar de laatste jaren is er niets meer.
Ik heb hetzelfde voor met de goudwindes in een hoger gelegen vijvergedeelte.
Misschien zijn de vissen wat te groot geworden en hebben ze beslist het geboortecijfer drastisch te verlagen ?
Misschien is het ammoniak of nitraat gehalte te hoog, ik heb dit in jaren niet meer gemeten omdat de vissen goed eten en gezond zijn.
Of misschien moet ik het eens met paaiborstels proberen.
In elk geval bedankt voor het antwoord.

Groetjes

BeantwoordenCiteren
J005t
(@j005t)
Lid

Hallo,

Wij hebben perongeluk 1jonge koi, het eitje is terrecht gekomen in Daphinia pot enis daar geboren.
Ik zeg perongeluk omdat het niet onze bedoeling was koi's te kweken. (we nemen aan dat de rest van de eitjes in de vijver opgegeten worden door de zonnebaarsjes)

De Koi heeft zich zelf gevoed door Daphinia's te eten, momenteel zwemt hij samen met een "babysteur" in een cementkuip in onze woonkamer. Hij is circa 3cm en grijs van kleur.

De bezetting van de vijver is vrij hoog, maar er zitten slechts twee vissen in die geslachtsrijp zijn (dwz ouder dan twee jaar zijn)

Ik heb echter twee vragen:
1.Dient zowel het vrouwtje als het mannetje ouder dan twee jaar te zijn om geslachtsrijp te zijn?
2.De jonge koi produceert continu "vetachtige" luchtbellen, is dit normaal?

Joo5t

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.