Hallo,
Wie kan er misschien antwoord geven op mijn vraag?
In mijn vijver heb ik al jarenlang een stuk 12 goudwindes. Sinds vorig jaar ook drie sluierstaarten.
Nou zag ik gisteren tot mijn verbazing allemaal jonge visjes. Ik dacht dat eieren of jonge visjes altijd door de volwassen vissen werden opgegeten.
Zijn dit jonge goudwindes, en moet ik nou iets speciaals doen om ze in leven te houden in de vijver?
Vast bedankt voor het antwoord.
Groetjes
Volgens mij baren sluierstaarten levendig jongen en schieten windes kuit. Overigens denk ik dat het sluierstaarten zijn. Ik heb ook al jaren windes in de vijver en die planten zich ook niet voort (schijnbaar allemaal homo's?).
Sluierstaarten en goudvissen planten zich erg makkelijk voort. Maar ik durf het niet stellig te beweren dat het sluierstaarten zijn. Misschien zijn het windes, dat blijft een verassing.
Je hoeft ze geen speciaal voer te geven, tenzij je totaal geen vijverplanten o.i.d in je vijver hebt. Anders kun je speciaal voer kopen bij de betere vijverwinkels.
Dankjewel voor je snelle antwoord 🙂
Weet je ook of ze niet alsnog door de volwassen vissen kunnen worden opgegeten?
Daar moet je je eigenlijk niet druk om maken. Dat is gewoon 'survival of the fittest'. De sterksten en snelsten overleven het wel. Die paar visjes die het niet (zullen) redden zal je niet missen. Er blijven meer dan genoeg vissen over.
Wanneer ze een groter formaat bereiken worden ze niet opgegeten. Windes zijn geen haaien.
De vissen die je nu ziet zullen het wel redden.
Ik heb ook nog 2 vragen over jonge visjes. Ik ben een paar kleine zwarte visjes tegengekomen. Wij hebben goudwindes en goudvissen in de vijver. De jonge visjes gedragen zich als goudwindes maar ik vroeg me af of jonge goudvissen ook dit snelle schichtige gedrag vertonen? Omdat iedereen hier zegt dat hun goudwindes zich niet voortplanten.
Ook vroeg ik me af of de jonkies van shubunkins al dezelfde kleurstelling hebben als de volwassenen? Of worden deze ook zwart geboren? Ik kwam namelijk een jonkie tegen die er verdacht veel op lijkt. Onze shubunkins zitten er nog maar niet al te lang in dus ik vond het wel erg snel.
Alvast bedankt.
Niet iedereen zegt dat Goudwindes zich niet voortplanten, een Goudwinde plant zich wel goed voort en heeft een heel andere wijze van voortplanting dan een Goudvis.
De winde paait in stromend, niet te diep water circa 0,5 tot 1,5 meter diep. Het paaien vindt plaats als het water enkele dagen minimaal 5°C is geweest. En kan al heel vroeg in het voorjaar plaats hebben. Als een goudwinde paait kan het paaien zeker een aantal dagen aanhouden. Een gunstig voorjaar in weersomstandigheden en een goede watertemperatuur heeft invloed op het paaien en de voortplanting. Wanneer het vijverwater vervuilt is en schommelende temperaturen, zal dit op de eitjes een slecht negatief resultaat teweeg brengen, waardoor de voortplanting op niets uitdraait. De eitjes komen pas uit na een tien tot twintig dagen van de Goudwinde en zullen ongeveer 6mm groot zijn.
Het schichtige gedrag zal iedere jonge kleine of grote vis vertonen, zelfs de vissen wat ik nu in de vijver heb zitten vertonen dit gedrag. Het wil dus niet veel zeggen dat dit goudwindes zijn maar kan wel, het is dus afwachten in de ontwikkeling van de jonge vis(jes) welk soort het zal zijn.
Ok bedankt voor de informatie. Ik vermoed dat het dan goudvissen zijn, ik denk niet dat onze vijver de ideale omstandigheden heeft voor windes.
Dan rest alleen nog de vraag over de shubunkins?
De vraag over shubinkins wordt vaker gesteld, daarom heb ik het antwoord geplaatst op:
http://www.vijvervisinfo.net/3_vis_shubunkin.htm
De kleur van jonge goudvissen:
http://www.vijvervisinfo.net/3_vis_goudvis.htm
als beide ouders sluierstaarten zijn (en er echt geen andere goudvis/shubinkin o.i.d. in de vijver zit) dan verwacht ik dat de jongen de dubbele staartvin van hun ouders zullen erven. Dat is al bij hele kleintjes herkenbaar. Dubbele staartvin x enkele staartvin levert jongen met een enkele (normale) staartvin op.
p.s. idioot, goudvissen leggen eieren...
hello,ook ik heb sedert kort ontdekt dat er in mijn vijver zeer jonge visjes rondzwemmen,in een hoek tussen de planten,deze zijn allemaal zwart en ongeveer 2 cm.groot-groot was mijn verbazing echter toen ik deze week volledig in een andere hoek van de vijver tussen een grote zuurstofplant noch en "nest" veel grotere jongen ontdekte(zo'n 3 a 4 cm groot) deze zijn ook allemaal zwart maar er is er een bij die reeds volledig orange is en eentje die langs de onderkant orange is !!! zelfs die grotere jongen zwemmen nu soms reeds mee met de grote vissen !!in mijn vijver zitten goudwindes en komeetstaarten en andere goudvissoorten,die nu ongeveer 15 cm zijn,vroeger zaten er ook zwarte goudvissen bij (zwarte karper )maar deze zijn er uit gehaalt,toen ik 3 maanden geleden mijn vijver volledig heb heraangelegd,mijn vraag nu :hoe komt het dat er tussen die zwarte jongen nu toch reeds twee zijn die al op kleur zijn,gaat dat van de ene vis rapper dan van de andere???groetjes,willy056 🙂
willy056 wrote: hoe komt het dat er tussen die zwarte jongen nu toch reeds twee zijn die al op kleur zijn,gaat dat van de ene vis rapper dan van de andere???groetjes,willy056 🙂
ja. dat klopt. 😀
Dat zie ik ook in mijn vijver. Ik zie goudvissen van 2 cm die al volledig gekleurd zijn en goudvissen van 8 cm die nog volledig zwart zijn. Ook zijn sommige vissen eerst wit en krijgen ze dan een oranje kleur, terwijl anderen eerst zijn zijn en dan oranje worden. Vreemd.