Forum
Beste mensen,
Ik heb sinds een paar maanden een aantal ghost-koitjes in mijn vijver. In het begin was mij direkt duidelijk waarom deze vissen zo genoemd worden. Licht reflekterende huid wat spokerig overkomt. Daar heb ik ze voor gekocht.
Nu begint de huid van de vissen donkerder te worden. De lichte schittering verdwijnt voor een zwarte kleur.
Mijn vraag is nu of ik mij zorgen moet maken voor dit verschijnsel.
Groeten,
Edwin
Hallo ,
Nee,je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken,ik heb er ook vier,en toen ze ouder werden,werden ze ook donkerder van kleur,eentje is er zelfs twee keer zo groot als de anderen gegroeid,waarom??????
Maar ze blijfen erg mooi,alleen blijfen die van mij erg schuw,wat ik erg jammer vind,is dat bij jou ook zo??????
Groetjes,zoe
Hi
Heb ook een ghostje van zo'n 45 cm deze is al een paar keer van kleur verandered en daarmee bedoel ik zolang mijn water helder is wordt hij donkerker en heb al eens problemen gehad met groen en troubel water nadit was hij terug veel bleker en op kleur.
Nu heb ik ook gehoord dat de groote japanse kwekers ginds hun vissen ook wel eens in troubel water zetten om ze op kleur te laten komen klopt dit?
Het leuke is dat mijn ghost zich ook gedraag als een ghost heimelijk speels achter planten zitten wachten en als een spook sierlijk door het water klieven.....ik geniet gewoon van deze kerel!
Ik heb zelf ook een ghost koi en vind het ook een heel aantrekkelijke verschijning. Hij is iets schuwer dan de Japanse koi (komt niet uit de hand eten) maar echt schuw is hij niet hoor, hij zwzmt heel graag mee met de groep.
Inderdaad er bestaan mudponds (modderpoelen) waarin de koi geplaatst worden. Hier mogen ze naar hartelust in woelen en vroeten. Het water is troebel. Dit is heel bevordelijk voor de kleur omdat de koi er ten eerste natuurlijke voedselbronnen vinden en omdat zonlicht geen invloed heeft op de kleuren.
Zoe,
Ik heb nog geen poging gedaan om mijn 4 ghostjes te temmen. Ik heb ze 1 keer geprobeerd te voeren uit de hand, maar dat heb ik na een kwartier opgegeven.
Ze zwemmen wel weg van de oppervlakte wanneer ze iemand zien of voelen aankomen, maar dat doen de goudvis en goudwindes ook. Ze zwemmen wel met alle andere vissen mee.
Het lijkt wel of sommige ghost's ander vissen leuker vinden dan hun eigen soort.
Helemaal donker worden ze nu ook weer niet. Lichte schittering blijft wel gedeeltelijk, wat wel iets spokerig heeft.
Groeten,
Edwin
Veggie,
Een belangrijk aspect van dieren tam te maken is conditionering (zie hond van Pavlow). Mijn goudwindes, Sarasa's en shubunkins komen aan mijn vingers zuigen en bij het voederen ga ik met mijn hand tussen de vissen, kan ze makkelijk aanraken zonder dat ze wegzwemmen. Geen truuk gewoon conditionering. Hoe ? Vooraleer te voederen moet je iedere keer eenzelfde ritueel doen. Ik ga vooraleer te voederen telkens met een fijnmazig wit netje over de oppervlakte van mijn vijver (om meeste vuil eraf te halen) en daarna voeder ik ze. Gevolg: de vissen kennen het witte netje en weten dat erna eten komt. Het is zelfs zo dat ze met het netje spelen en ja soms met zijn drieen het netje inzwemmen !!! Ik doe het met een netje, bij de hond van Pavlow was het een belletje, bij proeven met ratten is het met electriciteit, het komt er gewoon op neer hetzelfde ritueel te doen voor het voederen. Probeer eens met je hand in het water te pletsen alvorens te voederen. Ik zeg wel, geduld is nodig, want het gaat niet van de eerste keer.
Groetjes
MarcDP