Sinds vorig jaar heb ik twee Shubunkins, drie goudwindes en een zonnebaars in mijn vijver. En die vissen laten elkaar met rust. Twee weken geleden heb ik vijf jonge goudwindes en 3 zilverwindes gekocht. De jonge goudwindes waren de volgende dag verdwenen en de zilverwindes zie ik nu heel enkel uit de keien komen maar zijn ook zo weer weg. Vandaag 3 blauwwindes gekocht en het tafereel is vreselijk. de Zonnebaars zit ze voortdurend op te jagen/aan te vallen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik de zilverwindes niet meer zie en de jonge goudwindes zijn natuurlijk opgevreten.
Liever haal ik nu de Zonnebaars eruit om die te vervangen door een jong kleiner exemplaar. Allen heb ik geen flauw idee hoe ik die zonnebaars kan vangen ? Tradiotioneel met een hengeltje en was aas (het idee alleen al brbrbr). Misschien heeft iemand anders een goed alternatief ??
Ik zou nog even afwachten.De zonnebaars ziet de nieuwe
vissen als indringers vandaar zijn agressief gedrag.Ikzelf
ben het ook al tegengekomen en na een paar dagen was
dit over.
Mvg.
Beste,
Het is juist wat Spike zegt.... het kan met een paar dagen beter zijn.
Verder is de winde als zij pas in de vijver zijn, uit zich zelf ook wat schuw en moeten ze eerst wennen aan de nieuwe omgeving en aan het feit dat jij om de vijver heen sport. Eenmaal gewend komt het wel goed.
Mocht je toch van plan zijn de baars te vangen is mijn tip doe dit als het donker is. Schijn een lamp om één plek en wacht geduldig tot hij op het licht afkomt... en dan het netje...
Groet,
Fred
Nou die paar dagen is meer dan een week geworden. Ben maar traditioneel met een hengel, snoertje en een haakje aan de gang gegaan. worm er aan en ja hoor. De eerste hap en het was raak !(gatverdamme zo'n vis een aan haakje, brurp).
Zonnebaars gevangen en vrij gelaten in een riviertje achter mijn huis. Volgende dag jonge goudwindes gekocht, een paar zilverwindes, blauwindes en uiteraard wéér 1 jonge zonnebaars en alles is nu weer in orde. 🙂
Had die zonnebaars maar nooit gekocht,met een jaar,begint het weer van voor af aan!
Ik had er eerst ook een,en er bleef steeds,al waren ze volwassen,geen vis ongeschonden!
Waarom heb je eigenlijk een zonnebaars?
Je vissen kunnen ook door hem beschadigt raken,hij heeft doorns op zijn rug,vinnen,hierdoor als hij langs je andere vissen zwemt,kunnen deze wondjes,krijgen,en daardoor infecties oplopen.
Onze zonnebaars hebben we weggegeven,aan een kennis met een enorme vijver,die hem prachtig vond.En we hebben hem gewoon overdag,met een netje gevangen!
Hij zwemt daar nogsteeds vrolijk rond!
Groetjes,Zoe
Zoe dat is niet waar.
Een jonge zonnebaarsje uitzetten in een bestaande vijver levert geen enkel probleem op.
Een zonnebaars heeft géén stekels op zijn rug (nergens niet) en beschadigd andere vissen niet.
Heb je een wat grotere zonnebaars en je voegt dan nieuwe vissen toe, krijg je wel problemen. Ik heb de grote eruit gevangen, een jong exemplaar gekocht en toegevoegd aan de vijver en het levert geen enkel probleem op.
Een zonnebaars is een parasiet eter en vangt insekten weg die schadelijk voor je vissen kunnen zijn, daarom is het van belang om in ider geval één zonnebaars in je vijver te hebben.
Ik ga er niet over discusieren of het waar is of niet,maar hoe is het dan mogelijk,dat mijn zonnebaars door de dubbele zakvan het tuincentrum prikte,met zijn stekels?Er zat geen foutje in de zak,en hij werd daarna vervoert,in een emmertje,omdat hij de zakken daarna,ook doorprikte!Maar goed,dan zal hij wel geen stekels hebben,en ja hij eet parasieten,en die van mij was ook jong gekocht,maar at na een jaar,wel mijn vissen aan,of jaagde ze zo op,dat ze zich doodzwommen!Misschien,zit er verschil,in of je eenvrouwtje,of mannetje koopt?????????????
Groetjes,Zoe
Zoe je hebt toch gelijk, de zonnebaars heeft inderdaad stekels op de rugvin, het is mij nog niet duidelijk of dat voor zowel de mannelijke- en de vrouwelijke exemplaren geldt. Ik heb mijn zonnebaars gewoon met de hand van het haakje gehaald en toen is het mij niet opgevallen.
Het gedrag wat jij beschrijft van je zonnebaars dat ie vissen, die bekend voor m zijn, aanvalt of verwondt heb ik nog nooit eerder gehoord. Maar dat zou misschien ook nog kunnen.
Zoe, heb zelfde probleem gehad. Mijn zonnebaarsje viel ook de andere vissen aan, waaronder 1 grote goudwinde, 2 kleine goudwindes en een groene zeelt en alle drie zo erg verwondt dat ze dood gegaan zijn. Zonnebaarsje is nu weg en de rest van de vissen doen het prima.
Groetjes
MarcDP
Ik vind het fijn om te horen dat er meer zijn met de ervaring over de zonnebaars,maar dit maakt me toch nieuwschierig,hoe het komt,dat de een er last van heeft en de ander niet!
Zou er dan toch verschil in gedrag,van misschien mannetje of vrouwtje zitten,zijn er mensen die hier meer verstand van hebben?Of zouden de vijvers op dat moment te overbevolkt zijn,dat hij soort teritoriumgedrag heeft,en de vissen probeert eruit weg te jagen?Maar ja,die diertjes,kunnen,dan ook geen kant uit!De vijver is nu eenmaal niet groter.Dus misschien moeten de verkopers van deze vissen zich daar eerst eens in verdiepen,voordat de mensen nog zonnebaarsen in hun vijver zetten.Want het loslaten van deze dieren,in riviertjes,of ze vangen met een vishengel,omdat ze overlast in een vijvertje veroorzaken,is ook zielig.We kochten ze uiteindelijk,om onse vijverbewoners te beschermen tegen parasieten en zo.De diertjes
weten niet beter,of we moeten de agressievere diertjes,terug bezorgen bij de winkelier die ze ons verkocht heeft,en misschien word er dan over nagedacht,voor ze zo'n diertje weer verkopen.
Groetjes,Zoe
je kan best die nieuwe zonnebaars er al meteen afhalen. ik vis héél veel , en ik weet over bijna elke vissoort de kenmerken. En ...de kenmerken van de baars, zonnebaars,enz... zijn deze : ze jagen op alle vissen , soms zelfs nog groter als zijzelf , niet zozeer omdat ze honger hebben , nee, ( en nu komt het ) , baars en zonnebaars hebben gewoon een verschrikkelijk MOORDLUST !
Dan heb ik een speciale zonnebaars. Grote vissen laat hij met rust en aan kleine visjes en kikkertjes groter dan +/- 1 cm kijkt hij niet om. Kortom van moordlust heb ik nog niets gemerkt.
bij zonnebaars kan het iets minder voorkomen maar bij baars is het echt verschrikkelijk !
Ik heb mijn zonnebaars er samen ingezet met 7 goudwindes, 4 komeetstaarten, 2 shubunkins, 10jaar geleden. Die vissen zijn allemaal met rust gelaten. Ik heb de zonnebaars gekocht om overbevolking tegen te gaan. Weet niet of het helpt want de komeetstaarten kweken als zot terwijl de goudwindes 2 jongen op 4 jaar "opleveren". Doet de zonnebaars dus zijn werk of omdat de literatuur zegt dat goudwindes minder snel kweken? Waar of niet, dit is mijn ervaring.
Goeiedag mannen,zou het kunnen dar de zonnebaars waarvan sprake per ongeluk een echte baars is? deze heeft wel stekels in zijn rugvin Mvg Pieter.
Ik heb zelf ook een zonnebaars in mijn vijver van 1500 liter samen met 1 koi en wat goudvissen gaat tot nu nog goed
Milan
Het komt omdat de zonnebaars zo agressief komt, omdat hij heeel erg terreteriaal is ( of hoe je dat ook schrijft )
Dus mijn logische verklaring is : gooi je zonnebaars er als laatste in dan kan hij nog altijd zn eigen plekje vinden in de vijver, gooi je hem er als 1ste in dan ziet hij de hele vijver als zijn plek.
Gooi je er dan meer vis bij dan heb je een probleem....
Ik gooi liever niet met vissen.
ook wij zitten met een vervelende zonnebaars en denken erover hem eruit te halen,
alleen al als we de filtermatten eruit halen om te reinigen, dan komen er wat beestje vrij , niet normaal meer zoals hij dan te keer gaat , nee hij is even te erg aanwezig , maarja nu nog hoe doe je dat he ,
groet kikkertje:D
logisch want die eten levend voer....
evengoed jammer datie agressief is ...
jah is ook vrij logisch , en heel natuurlijk , alleen hoe haal je hem uit de vijver he . . . . . .zonder de anderen te bezeren .
groet, kikkertje:D
zonnebaarzen zijn volgens mij niet echt agressief.
Ze hebben wel veel honger.....als al het kleine eten in de vijver op is .....denk aan larfjes jonge visjes e.d gaan ze met de grotere vissen verder.
En parasieten eten doen ze niet.
nou Bert,
onze zonnebaars ligt te loeren voor de plek waar het water de vijver weer in komt ,
hoeft geen andere vis , nee ook geen redelijk grote koi in de buurt te komen ,tenminste niet naast hem , gaat ie als een haai erachteraan , nee ver achter hem daar dult ie ze nog wel , dus vandaar , zou hem er liever uithalen , maar nu nog even weten hoe he ,
groet , kikkertje:D
Probeer eens met een gewoon vislijntje en een pier. Blijf er wel bij zodat je er geen andere vis mee vangt.
zonnebaars het woord zegt het zelf behoort tot de baarsachtigen en zijn per definitie roofvissen en een roofvis (zij vreten zelfs soortgenoten op)jaagt zelfs op kunstaas zoals pluimpjes en pluggen , op diverse kanalen kan je langs een steenrijke en begroeide kant met regelmaat zonnebaarzen zien jagen op ja zelfs andere vissen van een groter kaliber,ik denk dat dit wel veel duidelijk maakt waarom een zonnebaars zich ook in een vijver agressief gedraagt"HET IS EEN ROOFVIS"
Ooit eens bij mijn schoonvader wat voorns uit de vijver gevist. er moesten er 5 uit Maar ik ving 5x:eek: dezelfde zonnebaars. Zit er ook maar 1 overigens. Met een piertje werkt het prima hoor. Nadeel van zonnebaarsen is dat er nooit meer jonge vissen komen. Die worden meteen opgevreten.
zonnebaarzen eten ook parasieten van de vis af, het kan zijn dat ie daarom achter de vissen aan zwemt
lappi
Parasieten van vissen eten doet hij echt niet.....of hij moet al toevallig zijn microscoop bij zich hebben!!!
Bert.s, parasieten zijn gèèn microben, een bloedzuiger is ook een parasiet.
Moi,
Goed gezegd Jef, bloedzuigers zijn ook parasieten. En zo zijn er meer die wel met het blote oog te zien zijn. Dus voor een zonnebaars ook.
Hokie
klopt, een bloedzuiger is een parasiet die goed zichtbaar is,
Maar of de zonnebaars deze van de karper af zal eten geloof ik niets van!
Gr Bert.s
KOOP GEEN ZONNEBAARZEN!!!! EN ZET ZE ABSOLUUT NIET UIT IN ONZE WATEREN!!!
De zonnebaars is een van de meest schadelijke exoten die in europa voor komt. Als deze vis in kleine geisoleerde wateren terecht komt, zijn de inheemse waterinsecten, amfibien en vissen ten dode opgeschreven. Zoek maar eens op internet op wat er met het Rauwven in de gemeente Veghel in Nederland is gebeurt.
Trouwens ze hebben wel stekels net als de gewone baars, ken de vissen in je vijver!
Zonnebaarzen zijn vraatzuchtig en agressief, ze eten alles kleiner dan 1,5cm. In Nederland is door toedoen van deze vis, de knoflookpad uitgestorven.Ook hebben ze in Europa geen noemenswaardige vijanden. Ze maken nestkuilen waar ze hun eitjes in afzetten en deze eitjes worden zelfs beschermd tegen rovers. Het effect is dat er minder plantengroei is in de ondiepe gedeelten van de vijver.
Een goed alternatief voor deze vis in de vijver is de winde. Deze vis ruimt, net als de zonnebaars, schadelijke parasieten op.
Wil je toch zonnebaarzen in je vijver, neem er dan 1 en niet meer, anders zit je hele vijver binnen de kortste keren vol.
Haal deze dan uit het wild en koop ze niet, zo komt er misschien een einde aan de verkoop van deze uiterst schadelijke soort.
zie ook de site van stichting RAVON.
ZINT EER GIJ BEGINT!