Forum

Waterval

Lid
Topic starter

Ik heb een waterval gebouwd met een voorgevormde waterloop. Het einde van de waterloop stopt zo'n 10 tot 15 cm boven het wateroppervalk van de vijver. Het vallende water maakt meer lawaai dan ik verwacht had; ik kan mij voorstellen dat als ik dit lang moet aanhoren het niet meer rustgevend te noemen is. Welke methoden kan ik hanteren om het geluid minder hard te krijgen. Mijn vijver heeft een inhoud van ongeveer 2500 - 3000 liter. Mijn pomp, welke gebruikt wordt om eerst het filter aan te sturen, voorziet ook de waterval van water. Even uit mijn hoofd: het model van mijn pomp is een Aqua 4500??

Lid

Beste Gert, een van de dingen die je zou kunnen overwegen is de aanschaf van een andere pomp, want degene die je nu hebt is wel wat aan de zware kant voor je vijver, hij pompt in minder dan een uur je volledige vijverinhoud door je filter. Zoek een pomp die je vijver in ongeveer twee uur kan rond pompen, dat is over het algemeen voldoende. Een ander alternatief is je waterval te verlagen zodat het water minder hard valt, dit zal het geluid ook beduidend verminderen.
Er zijn pompen met een splitter zodat je er bijvoorbeeld een fontein en een filter op kan aansluiten, als jouw model hiermee is voorzien, kan je ook de splitter opendraaien, waardoor je zowel iets van een fonteintje hebt ( neem dan bij voorkeur een waterbel voor de minste lawaai) als ook de voeding voor je filter. Doordat je het vermogen van je pomp verdeeld, zal ook je waterval minder hard stromen en dus ook minder geluid produceren.
Groetjes Handyman

Lid

Toen ik in andermans huis woonde, had ik ook last van de waterval in de vijver, maar kon er niets in wijzigen. (de filter zat erop aangesloten dus uitzetten ging niet.) Daarom heb ik een grote oeverplant onder het stromende water geplaatst. Dat geleidde het water rustiger naar beneden.