Hallo Allemaal,
Heeft er iemand ervaring met het opzetten van een vijverwand(muur) welke zo'n 75cm boven de grond komt te staan en waar dus ongeveer 60cm waterdruk op komt te staan ?
Zou dit een dubbelsteens muur moeten worden, of zou je mischien een holle steen kunnen pakken en deze bijvoorbeeld van ijzeren staven kunnen voorzien en vervolgens dicht storten ?
Of heeft iemand een betere oplossing...
Mijn hospitaaltank steekt ook 74 cm boven de grond uit en is gemaakt van betonblokken van 14 dit heeft geen problemen gegeven voor zekerheid zou ik toch blokken van 20 aanraden omdat uw muur langer wordt en ook niet naar wat cement kijken.
De lengte van de muur zal zo'n 5 meter bedragen en de breedte zo'n 3.5 meter.
Ik wilde voor de zekerheid ook inderdaad de binnenkant met cement bezetten. Ik heb ook zitten denken om eventueel in de hoeken en in het midden pilaren te maken van stenen voor de stevigheid (kan je mooi in de middenpilaar de skimmer verwerken)
Hoe breed is jou hospitaaltank ongeveer Sauwen ?
Ik zit namelijk een beetje te kijken met de lengte van deze muur.
hallo
ik heb ook een koi vijver die 80cm bovengronds is.ik heb met holle betonblokken van 20cm gewerkt waar metalen staven tussen iedere rij kunnen geplaast worden ik ken de naam van deze blokken niet meer. maar vraag er naar bij een vakhandelaar.
tevens heb ik in de muur die bovengronds is een opening gelaten waar ik achteraf langs de binnenkant van de vijver een ruit geplaats heb. dit geeft nu een mooi uitzicht en je kan de vissen veel beter observeren
laat maar iets weten als je nog verdere inlichten wil
martin
Ik zal eens gaan vragen bij een bouwbedrijf bij ons in de buurt.
Wat moet ik me precies voorstellen bij die ijzeren staven ?
Wat je zegt met dat glas dat is wel een leuk idee moet ik zeggen.
Hoe heb je dat trouwens gedaan ivm lekkages ?
Voor mij is het namelijk de eerste keer dat ik een vijver uit stenen ga opzetten en ben er nog niet helemaal uit hoe dat ik deze "basis" constructief gezien naar behoren kan opbouwen.
Maar ik zou graag wel wat meer willen weten hoe dat je jou vijver hebt opgezet. Lijkt me leerzaam.
Groeten Patrick Verhulst
Snelbouwstenen van 14 cm breed, 19cm hoog en 38cm lang lijken me voldoende.
Mijn quarantainetank is 3 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter diep en steekt 1m bovengronds. Ze is gebouwd uit deze snelbouwsteen, binnenin bezet en vervolgens van een polyester mantel voorzien. Wat zeer belangrijk is: de buitenwanden zijn beschermd tegen vorst door isolatieplaten van 10 cm dik. De inhoud is 8.000 liter en de constructie is nu 7 jaar oud.
In de hoeken en het midden pilaren voorzien lijkt me geen goed idee omdat het de waterstroming gaat remmen.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Patrick, mocht het je interesseren:
ik kocht bij Amazon het boek "The Ultimate Koi" $27.96
Daarin staat uitvoerig beschreven hoe je dergelijke vijver kan bouwen. Ook zij maken gebruik van holle betonstenen en een ijzeren frame uit betonijzer. Het frame wordt gaande weg met het metselwerk mee opgetrokken en bestaat uit verticale staven die vertrekken uit de betonnen grondplaat, en horizontale die tusse de rijen steen in de mortel worden gelegd. Alles wordt op regelmatige plaatsen aan mekaar bevestigd, zodat een soort kooi binnenin het metselwerk ontstaat.
Bedankt voor jullie reacties,
Edwig: Dit polyester zal waarschijnlijk constructief een hoop bijdragen, niet ? Ik vind het jammer dat het bezetten met polyester behoorlijk kostbaar is. Ik hoor meestal prijzen van fl75,-gulden of meer de m2.
Wat je zegt over de isollatie platen is ook iets om niet over het hoofd te zien, is het zo dat je eerst een een laag polyester hebt dan een cementlaag dan de snelbouwsteen vervolgens de isolatie en dan een muurtje om het af te werken ?
Snelbouwstenen, bedoel je hier van die gasbetonblokken of zijn dit kalkzandstenen ?
Herm: Zal eens gaan kijken waar ik het boek "hier" in de buurt kan vinden. Deze constructie die je beschrijft heeft wel iets weg van die van Sauwen frans. Ik wil het constructief redelijk sterk hebben want je moet er niet aan denken dat je muurtje omkiept als je je vijver net hebt gevult of als de kleine met de er tegen aan fietst. Is het zo trouwens zo dat je "verplicht bent om een betonnen vloer te gebruiken ?
Mvg Patrick
Hoi Patrick, het zou in principe kunnen om louter onder de muur een fundering te gieten, maar: daar moderne koi-vijvers van deze aard meestal ook bodem drains hebben, is het zeker aangewezen om deze drains te voorzien in 1 bodemplaat waar de muren op rusten. Tevens zal een met betonijzer verstevigde bodemplaat (waar dan de ijzers van de zijmuren aan bevestigd zitten) op zich reeds beletten dat de muren naar buiten gedrukt worden door de grote waterdruk in de diepte. Dit geeft tesamen met een goede aanvulling aan de buitenwand extra zekerheid.
In verhouding tot de totale kost zal die bodemplaat niet zo erg doorwegen en de put moet je toch graven, 30cm dieper zal niet veel uitmaken.
hoi patrick
ik heb de naam van de betonblokken terug gevonden
namelijk steppo blokken
met die staven bedoel ik het normaal beton ijzer
er zijn in deze blokken inkepingen voorzien om ze in te plaatsen
wat betreft mijn ruit heb ik langs de binnekant tegen de wand aangekleefd met silicoon de ruit is wel een goed stuk groter dan het gat en dit zonder probleem van lekken
martin
patrick
ik heb je een belangrijk punt niet vertelt
dat je deze steppo blokken gewoon op elkaar moet stapelen met het beton ijzer ertussen en als dit klaar is gewoon langs de bovenzijde de volledige muur volstorten met beton
waardoor je een volledige gewapende muur krijgt
en ik verzeker je dat dit niet kapot te krijgen is
martin
Op de vraag van Patrick...
Bij mij thuis zijn er in de buitenmuren van de quarantainetank op regelmatige afstanden metaaldraden ingemetseld tussen de voegen. Daar kan je de isolatieplaten (zoals gebruikt worden in de spouwmuur in de bouwsector) op vastpinnen en de uiteinden van de metaaldraad omplooien zodat alles goed vastzit.
Indien je tank niet in het volle zicht staat hoef je dan geen buitenmuurtje meer te bouwen voor de isolatie.
Een betonnen vloer is zeker nodig voor de stabiliteit van de muren. Voorzie bodemdrainage en zorg voor een betonnen sokkel waarop je filter kan geïstalleerd worden, zodat het waterpeil in de filter op gelijke hoogte staat met het waterpeil in de tank. Zo moet de pomp het water alleen maar laten circuleren en niet oppompen waardoor je ook minder elektriciteit verbruikt.
De snelbouwstenen die ik gebruik zijn dezelfde waarmee de meeste binnenmuren van huizen worden gebouwd in België.
Groeten, Ed
Bedankt Herm, Martin en Edwig voor jullie info.
Herm:
Het is ook de bedoeling 2 bottum drains te plaatsen.
De 30cm zal niet het werk zijn (wordt toch machinaal gedaan)
Gelukkig kan ik een betonwagen zo bij mij de tuin in laten rijden als het moet. Zal het toch maar doen als ik het zo hoor.
Martin:
Dat lijkt me een inderdaad een sterke constructie.
Zal eens in de buurt gaan zoeken naar deze stenen en de strips.
1)Heb jij nu gewoon PVC foly gebruikt of iets anders ?
2)De ruit zal ook aardig dik moeten zijn, niet ?
Moet zeggen dat ik toch ook zo'n ruit er in wil maken, mijn vissen hebben namelijk de "gatenziekte" gehad vorig jaar en ik kwam er helaas veelste laat achter doordat deze gaten onder aan de borstvinnen zich had ontwikkeld en hierdoor een aantal vissen ben verloren (moeten afmaken).
Dit is zou dus een prima oplossing kunnen zijn om de vissen goed te bestuderen denk ik.
Edwig:
Het is ook de bedoeling dat het een "gravity systeem" wordt. Kom ik tevens bij een ander punt. Wat is nu maximale doorstroming van een 110mm buis bij een gravity filter. Anders gezegd: Ik heb nu een filter aangeschaft en wil nu deze met 2 bodem drains naar de filter (8meter verderop) brengen.
De vijver zal ongeveer 32m3 worden en wil dus ongeveer 12m3 /uur door deze filter pompen. Zullen nu 2 x 110mm deze waterstroom kunnen trekken of zou 1x 110mm zelfs al kunnen ?
Met vriendelijke groeten Patrick Verhulst en nogmaals bedankt
Werk met 80mm leidingen onder de vijvervloer en laat de twee bodemdrainage samenkomen, juist buiten de vijvermuur. Schakel dan over op 110mm leiding (zorg voor de juiste koppelstukken) tot de vortex.
Acht meter is een heel eind. Ik heb een filter die zeven meter van de vijver ligt en een Sequence pomp van 1/4 pk bleek niet voldoende. Nu werkt het systeem om een Sequence van 1/3 pk.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
hoi patrick
ik heb met poljester gewerkt. wat wel wat duurder is maar het is dan ook voor het leven.
wat betreft mijn ruitdikte deze bedraagt 1;8mn
het is inderdaad heel gemakelijk om ziektes heel snel te zien
martin
Edwig:
Mischien een rare vraag maar waarom zou ik niet met iedere bottum drain met een 110mm pijp naar de vortex gaan ?
Het is de bedoeling 4 pompen van geringen vermogens, elk zo'n 40 watt en 3 m3/uur met ieder een 40 of 50mm pijp naar de vijver te brengen.
Dit omdat ik deze pompen nog heb, en omdat ik het een relatief laag verbruik vind hebben en zodoende achter bijvoorbeeld 2 pompen een noodvoeding van een computer (UPS) kan zetten en zo wanneer de stroom zou uitvallen toch nog de helft pompcapaciteit kan hebben. Het nadeel met dit soort pompen is natuurlijk de water druk gering is maar aangezien het een gravity systeem gaat worden en met 4 x 50mm naar de vijver ga verwacht ik hier niet al te veel problemen mee, of zie ik dit helemaal verkeerd ?
Martin:
Met polyester denk ik dat je het zo goed dicht kunt maken, zo'n ruit. Zou dit ook lukken met PVC foly of met rubber folly denk je ?
Ik ben nog aan het twijvelen wat ik zal doen voorwat betreft de gewone foly of de rubber foly.
Valt trouwens rubberfoly goed te verlijmen dat je weet ?
Met vriendelijke groeten Patrick Verhulst