Forum

Vijverfolie

Lid
Topic starter

Een maandje geleden mijn rubberen vijverfolie (1mm) erin gelegd en vijvertje (10m³) afgevuld met kraantjeswater - substraat erin -enkele zuurstofplantjes en baterieen.
Vorig weekend fier gepresenteerd aan een "kenner" en deze zei me dat mijn rubberfolie met de verkeerde zijde naar boven lag, m.a.w. de ruwere zijde.
Mijn vraag is speelt dit werkelijk een rol ? Ik had nergens gelezen dat er aan vijverfolie 2 verschillende zijden waren.

Dank bij voorbaat.

Lid

Hello het is voor mij de eertse maal dat ik hoor dat er aan folie een binnen en buitenzijde is daarom denk ik dat het ook niet waar is. Groetjes frans

Lid

Hallo,
Onze PVC-folie heeft inderdaad ook twee verschillende zijden : een blinkende (en dus gladde) en een matte (en dus ruwe). Of dit nu een binnen-en buiten-zijde is weet ik niet, maar logischerwijze heb ik hem met de blinkende zijde naar boven gelegd.. Je zal immers wel weten dat je bij aanleg van een folie-vijver moet rekening houden met het 'capillair effect'. De plooien moeten zo goed mogelijk op elkaar aansluiten, anders gaat er daar tgv fysische krachten water lekken.. Gladde zijden sluiten nu eenmaal dichter aan tegen elkaar dan een oneffen oppervlak. Maar als je daar silicone of iets dergelijk tussen spuit speelt dit uiteraard geen rol meer.
Waarschijnlijk is dit het antwoord..

Vriendelijke groeten,
Timpie

Halo
Bij rubber folie heeft dit geen belang. Maar er zijn bij sommige folie’s, afhankelijk van merk en fabrikant en vooral bij pvc folie, zijn inderdaad twee verschillende zijdens mogelijk.

Lid Admin

Rubberfolie heeft volgens mij ook geen twee verschillende zijden. Het kan soms lijken van wel. Vaak wordt er een zelfklevende strip geplakt met de maten. Je zou dan denken dat dit de onderkant is of misschien door het fabricage proces waardoor de ene kant er misschien wat anders uit ziet dan de andere (ietsjes minder glad of zo).

Ik spreek wel voor de rubberfolie.
Ik probeer de waarheid uit te zoeken. Ik vraag het even aan mensen die het zouden kunnen weten.

Lid Admin

Zo, ik heb even contact opgenomen met de firma Dbflex uit Nederland (leverancier van kunststof folies en weefsels). John de Boer was zo vriendelijk om snel en eens goed uit te leggen hoe het nu precies in zijn werk gaat met de vijverfolies.

Vijverfolie kan verschillende oppervlakken hebben, dit is afhankelijk van het productie proces.
PVC PP en PE folie kan geblazen of gekalandert worden:

Blazen (extrusie): warm vloeibaar materiaal wordt door een ringvormige spuitkop geperst en tegelijkertijd wordt er lucht door de ring geblazen, de eindloze ballon die ontstaat wordt gekoeld, in de lengte doorgesneden en daarna opgerold op bepaalde lengtes.
Hierbij zijn de beide zijden van de folie gelijk, technisch is het mogelijk de folie uit meerdere
lagen (coextrusie) te produceren (zoals landbouwfolie en kassenfolie) op die manier zou het kunnen dat de zijden verschillende eigenschappen hebben.

Kalanderen: warm vloeibaar materiaal (meest PVC) wordt door 3 of 4 walsen geleid zodat een eindloze strook folie ontstaat, door de vorm van het oppervlak van de walsen wordt bepaald hoe de folie er uit gaat zien.

De oppervlakken kunnen dus verschillend zijn maar de materiaaleigenschappen zijn aan beide zijden hetzelfde, dus ook b.v. de UV bestendigheid.
Dit is ook nodig omdat wanneer er een "goede" of "slechte" zijde zou zijn er bij het lassen of lijmen van de folie problemen zouden ontstaan (je last de ene zijde immers aan de andere)

Bij EPDM rubberfolie zijn er producenten met "gladde" oppervlakken zoals Firestone en ook van "ruwe"oppervlakken (Ecolan, Giscolene) maar ik ben tot nu toe alleen maar (vijverfolie)rubberssoorten tegen gekomen met beide zijden glad of beide zijden ruw.
(EPDM productie bestaat o.a ook uit kalanderen en vulcaniseren)

Dus kun je volgens mij ,wanneer er een gladde en een ruwe kant is, zelf kiezen welke zijde je boven legt, een overweging kan zijn dat je de gladde kant boven legt wanneer je een koivijver hebt met mooie rechte wanden die je goed schoon wilt houden, alg hecht iets minder goed en minder snel aan een glad oppervlak.

Met vriendelijke groet,

John de Boer [email]john@dbflex.nl[/email]
Dbflex vijverfolie
www.dbflex.nl