Forum

Vijveraanleg

Lid
Antwoord: 3
Topic starter

Hulp gevraagd.

Wij willen een gecombineerde planten en visvijver laten aanleggen van in totaal ca. 3.00x3.00. Opgedeeld in 3 vijvers, met een waterloop. De twee bovenste vijverbakken 1 + 2 (ca. 1.50x1.50x0.50) zijn bedoeld voor waterplanten en stenen. De 3e vijver (3.00x1.50x1.20) zal geheel onder de grond komen. Water loopt van V1 naar V2 naar V3. Het geheel wordt in een zandbed+folie geplaatst.
+---+----+
| V1 | V2 |
+---+----+
| ...V3 ... |
+--------+

Vraag 1: Is dit mogelijk?
Vraag 2: Is het noodzakelijk om een filter te gebruiken? Tuinarchitect stelde filter van Oase voor. Welke type weet ik niet?
Vraag 3: Kan ik koi in V3 zetten?
Vraag 4: Volgens tuinarchitect kan je max 1 koi vis in 1000 ltr water zetten, klopt dat?

Hoop dat iemand mij kan adviseren.

Heroe

Lid
Antwoord: 1160

Heroe wrote: Hulp gevraagd.

Wij willen een gecombineerde planten en visvijver laten aanleggen van in totaal ca. 3.00x3.00. Opgedeeld in 3 vijvers, met een waterloop. De twee bovenste vijverbakken 1 + 2 (ca. 1.50x1.50x0.50) zijn bedoeld voor waterplanten en stenen. De 3e vijver (3.00x1.50x1.20) zal geheel onder de grond komen. Water loopt van V1 naar V2 naar V3. Het geheel wordt in een zandbed+folie geplaatst.
+---+----+
| V1 | V2 |
+---+----+
| ...V3 ... |
+--------+

Vraag 1: Is dit mogelijk?
Vraag 2: Is het noodzakelijk om een filter te gebruiken? Tuinarchitect stelde filter van Oase voor. Welke type weet ik niet?
Vraag 3: Kan ik koi in V3 zetten?
Vraag 4: Volgens tuinarchitect kan je max 1 koi vis in 1000 ltr water zetten, klopt dat?

Hoop dat iemand mij kan adviseren.

Heroe

vraag1: ja dit is mogelijk, maa rik zou het zo niet doen ik zou V1 en V2 één plantenfilter/vijver maken, zo is het feitelijk bij mij hier ook. Op deze manier wordt het water gefiltert door de planten en heb je geen filter van oase nodig.
vraag2: als je koi wil gaan houden is het absoluut noodzakelijk om een goewerkende filtratie te hebben.
vraag3: ja, maar ik zou de plantenfilter verkleinen zodat V3 groter word, en als je dieper kan dan 1,2 meter zou ik het doen, hoe groter het watervolume hoe beter namelijk. En als je in omtrek niet groter kan is dieper altijd een oplossing dus 😉
vraag4: dat wordt idd gezegd, maar dat is eigenlijk afhankelijk van de gebruikte filtratie.

Lid
Topic starter

Hoi Piet,

Bedankt voor de reactie.

Nog een vraagje over jouw response: Waarom werkt het plantenfilter niet als het opgedeeld is in twee vijvers V1 + V2? Beide vijvers zullen waterplanten en wat keien bevatten. Het water wordt van V3 (visvijver) teruggepompt naar V1(plantenvijver) en stroomt vervolgens via V2 (plantenvijver) weer terug in V3. Komt dat omdat de 2 plantenvijvers te ondiep en te weinig water bevatten?

Vind de opdeling in 3 bakken wat speelser dan alleen in 2 bakken, dus als het kan...heeft 3 bakken-vijver mijn voorkeur.

Gr. Heroe

Lid

Heroe wrote: Hoi Piet,

Bedankt voor de reactie.

Nog een vraagje over jouw response: Waarom werkt het plantenfilter niet als het opgedeeld is in twee vijvers V1 + V2? Beide vijvers zullen waterplanten en wat keien bevatten. Het water wordt van V3 (visvijver) teruggepompt naar V1(plantenvijver) en stroomt vervolgens via V2 (plantenvijver) weer terug in V3. Komt dat omdat de 2 plantenvijvers te ondiep en te weinig water bevatten?

Vind de opdeling in 3 bakken wat speelser dan alleen in 2 bakken, dus als het kan...heeft 3 bakken-vijver mijn voorkeur.

Gr. Heroe

ik heb niet gezegd dat het niet werkt, dat werkt ook. Bij mij is het zo gedaan:

Lid
Topic starter

Ja, dat klopt, verkeerd gelezen.

Deze foto's heb ik trouwens eerder van de week gezien op het forum. Mooie vijver zeg! Is de oranje pomp ook een filter? Hoe werkt het principe, want ik zie dat je niet met een hoogteverschil werkt? Dus, zorgt de oranje pomp ervoor dat het water uit de visvijver in de planten/kiezelsteentjes gezogen wordt en daarmee het water uit deze plantenvijver weggeduwd wordt en terugkomt in de visvijver.

gr. Heroe

Lid

Heroe wrote: Ja, dat klopt, verkeerd gelezen.

Deze foto's heb ik trouwens eerder van de week gezien op het forum. Mooie vijver zeg! Is de oranje pomp ook een filter? Hoe werkt het principe, want ik zie dat je niet met een hoogteverschil werkt? Dus, zorgt de oranje pomp ervoor dat het water uit de visvijver in de planten/kiezelsteentjes gezogen wordt en daarmee het water uit deze plantenvijver weggeduwd wordt en terugkomt in de visvijver.

gr. Heroe

neen hoor :p dat oranje is gewoon een pvc buis met deksel waarin de slang van de pomp (die in de vijver zelf ligt) uitmond.
Ik werk met geen hoogteverschil, maar dit is zo gekozen omdat het hier moeilijk anders kon 🙂 anders zou ik het ook wel met watervalletje gedaan hebben hoor.

het principe is uitgelegd op de tekening: