The Pond Library

Vraag en Antwoord

Vijver van +/- 150 ...

Vijver van +/- 150 liter aanleggen, wat komt er allemaal bij kijken?

Lid
Topic starter

Hallo allemaal,

Ik heb een huis gekocht met daarbij in de tuin een bak met een inhoud van ongeveer 150 liter en een diepte van 45-50 cm die heeft gefungeert als vijvertje. Ik zou het wel leuk vinden om hier weer wat van te maken maar ik heb absoluut geen verstand van vijvers. Daarom zou ik graag willen weten waar ik moet beginnen.

Ik ben al eens opzoek gegaan naar een pomp en filter maar ik weet niet wat de capaciteit moet zijn. Ik zou graag iets van een watervalletje erbij willen hebben en natuurlijk ook een paar planten en vissen erin.

Wie kan mij een beetje opweg helpen?

Groeten, Mike

Lid

Moi Mike,

150 liter??? Weet je dit zeker. Dit is namelijk geen vijver, en er hoeft volgens mij geen filter op. Een pomp voor een fontein/watervalletje zou mooi zijn, maar verder zou ik niet gaan.
Begrijp me niet verkeerd, maar 150 liter is bijna niets. Weet je het echt zeker dat er maar 150 liter in zit?? Zijn maar 15 emmers met water om het maar zo te zeggen.
Iedere vijver heeft wel iets, van klein naar groot, alleen zou ik dit een waterpartij noemen en geen vijver. Misschien dat dit iets te cru overkomt, maar het is niet zo bedoeld.

Hokie

Lid
Topic starter

Okeej, misschien is mijn woordkeus niet helemaal goed... maarja de inhoud is inderdaad maar 150 liter en zoals ik al aangaf ben ik echt een leek op het gebied van vijvers/waterpartijen.

Maar kan ik er wel gewoon wat visjes in doen en wat voor planten kan ik er het beste bij gebruiken? De diepte is zoals gezegd slechts 50 cm, moet ik dan nog iets van niveau verschil erin maken?

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.