hallo, gaag had ik wat inlichting gekregen over een bovengrondse gemestelde vijver.mijn idee: kzou eerst een fundering graven van ong.15cm en daarop een muurtje metselen van ong.50cm met een breedte van 3.5 op4 meter.
Kzou dan ook nog een 30tal centimeter uitgraven en tot slot vijverfolie in plaatsen.Na dit kort uitgelegd te hebben zit ik met de volgende vragen:
hoe dik moet mijn muur zijn
eventueel betonnetten incementeren?
is dit vorstbestendig
iedereen alvast bedankt voor verdere info,
groeten kristof
waarom maak je geen vijver van iso panelen?
Niet een stuk makkelijker?
bedankt voor uw reactie,kunt u mij eens in het kort uitleggen
hoe u dit zou doen;
alvast bedankt
Je kunt een gat graven, en dan met iso panelen de zijwanden maken. panelen boven en onder aan elkaar zetten, en voila, een vijver van 2 meter diep. Vervolgens kun je een vloer storten (is nog niet eens nodig) en dan de folie erin. Is heel makkelijk, een vijver op formaat heb je zo binnen 2 dagen klaar. Als je eerst een vloer moet gaan storten en dan nog alles moet gaan metselen, ben je echt veel tijd extra kwijt.
Maar waar halen jullie zoveel iso panelen vandaan dan? Worden de kosten daarvan niet aardig hoog? Een vijver metselen lijkt mij goedkoper maar kost wel meer tijd om te maken.
Bert
hallo,
wij hebben een vijvertje, boven de grond gebouwd. We hebben eerst een betonnen fundament gemaakt, en daarop 80cm hoog een muur gebouwd, met betonijzes in verwerkt, en extra betonijzer in de hoeken gemonteerd.
De binnenkant is met 2 lagen gronddoek en tussenin piepschuim (voor de isolatie) afgewerkt, en daarboven vijverfolie.
De folie is bovenop met latten en speciale vijzen met pluggen bevestigd, en daarboven hebben voor de afwerking planken gemonteerd.
Deze "opstelling" heeft vorige winter perfect doorstaan, en alles loop goed. De vissen en de planten hebben het overleefd, en het water is mooi helder geworden, dus.... wij vinden het een echte aanrader.
Wij hebben voor deze mannier gekozen omdat regelmatig kleine kinderen op bezoek komen, en dat het risico van in het water terecht komen zo serieus is verminderd.
Je kan de foto bekijken, genomen, vorige zomer net na afwerking, deze winter, en nu in het voorjaar wanneer alles terug mooi in bloei stond.
véél succes met de aanleg,
groetjes
Marleen
bedankt voor je informatie en de fotos.
Het ziet er allemaal prachtig uit,mij vijver zal wel ong.3op4 meter zijn maar ongeveer 50cm hoog.
heb enkel schrik voor het kapotvriezen in de winter.
de vijverwanden isoleren, of het vijverwater verwarmen is daar goed voor
de vijverwanden isoleren?
als het vriest gaat mijnstenen muur kapotvriezen denk ik.
Zou dit op te lossen door er een deftige beluchtingspomp te installeren.
een beluchtingspomp doet weinig of niets aan je watertemperatuur, maar je moet zowieso een luchtpomp hebben om de vijver ijsvrij te houden.
De mooiste en gemakkelijkste oplossing is het vijverwater gewoon verwarmen tijdens de winter. Of je kan de muur metsen met isolatiesteen en een dubbele wand maken met isolatieschuim tussen.
zou het niet voldoende zijn met een beluchtingspomp alleen.
Dan blijft de vijver toch ijsvrij en kan het water niet uitzetten.
je water verwarmen zal waarschijnlijk duur zijn.
met een beluchtingspomp alleen is dat best mogelijk maar je moet dan wel over gans de omtrek van je vijver 3.5 op 4 m zien ijsvrij te houden
je kan op een heel gemakkelijke manier het water warm houden door een buis onder een composthoop door te laten lopen.
of anders een vijververwarmer er tussenzetten een goede beluchtingspomp kost ook geld en verbruikt ook energie, maar probeer het dan maar met een beluchtingspomp ze zal wel voldoende sterk moeten zijn om overal luchtstenen langs de rand te hangen
Pietje wrote: een beluchtingspomp doet weinig of niets aan je watertemperatuur, maar je moet zowieso een luchtpomp hebben om de vijver ijsvrij te houden.
De mooiste en gemakkelijkste oplossing is het vijverwater gewoon verwarmen tijdens de winter. Of je kan de muur metsen met isolatiesteen en een dubbele wand maken met isolatieschuim tussen.
Ik denk zelf dat de watertemperatuur nog kouder word door nog meer te gaan beluchten....je blaast immers koude buitenlucht in je vijver 😉
en inderdaad warmte uit een dikke mest bult is ideaal......maar die heeft niet iedereen bij huis....en ook deze heeft wer nadelen 😮
de koude is niet zo zeer een probleem het is eerder ijsvorming
Pietje wrote: de koude is niet zo zeer een probleem het is eerder ijsvorming
ok dat snap ik maar doordat je water kouder word heb je ook weer eerder ijs. De beste oplossing ...overkappen met polycarbonaatplaten in de winter...heb ik ook en werkt perfect
Bert.s wrote: ok dat snap ik maar doordat je water kouder word heb je ook weer eerder ijs. De beste oplossing ...overkappen met polycarbonaatplaten in de winter...heb ik ook en werkt perfect
hehe juist, maar aan de andere kant is er dan meer beweging in het water wat ijsvorming voorkomt 😀
Hier wordt de vijver niet belucht in de winter (wel de filter) ook wordt er niet verwarmd, toch blijft m'n water grotendeels ijsvrij. Dit door de stroming die nog steeds in je vijver aanwezig is (of zetten jullie de pompen stil in de winter?)
Koidream wrote: Hier wordt de vijver niet belucht in de winter (wel de filter) ook wordt er niet verwarmd, toch blijft m'n water grotendeels ijsvrij. Dit door de stroming die nog steeds in je vijver aanwezig is (of zetten jullie de pompen stil in de winter?)
idd bij mij blijft ook het grootste deel ijsvrij door de stroming
neenee de pompen niet slilleggen he 😉
Hoi,
Ik heb ook een vijver die opgehoogd is. Aan de ene kant staat die 50 cm boven het maaiveld en aan de andere kant 70 - 80 cm. Vijver zelfs is 4 bij 2 meter.
De vijver is omringt door een enkelsteens muurtje met een fundament. Aan der binnenkant staan er hardhouten palen van 1,5 meter die onderling verbonden zijn met azobe latten ( 2boven elkaar). Daartegenaan piepschuim en vervolgens de rubber folie.
Het geheel staat er nu zo'n 5 jaar, en ik heb totaal geen problemen in de winter. Wel staat bij mij de pomp het gehele jaar aan en heb ik een klein luchtpompje voor in de vijver.Wanneer het hard vriest vriest de vijver bijna volledig dicht.
Sinds vorig jaar dek ik mijn vijver af met noppenfolie. Dit bevalt me prima omdat de vissen (koi) er in de lente "actiever" uitkomen.
Houd er rekening mee,dat een fundering onder de vorstgrens moet liggen,oftewel min.60cm diep. Doe je dit niet dan kan de fundering bij vorst kapot vriezen,en zal je muur gaan verzakken. Veel succes met je nieuwe vijver.
marleenvdd wrote: hallo,
wij hebben een vijvertje, boven de grond gebouwd. We hebben eerst een betonnen fundament gemaakt, en daarop 80cm hoog een muur gebouwd, met betonijzes in verwerkt, en extra betonijzer in de hoeken gemonteerd.
De binnenkant is met 2 lagen gronddoek en tussenin piepschuim (voor de isolatie) afgewerkt, en daarboven vijverfolie.
De folie is bovenop met latten en speciale vijzen met pluggen bevestigd, en daarboven hebben voor de afwerking planken gemonteerd.
Deze "opstelling" heeft vorige winter perfect doorstaan, en alles loop goed. De vissen en de planten hebben het overleefd, en het water is mooi helder geworden, dus.... wij vinden het een echte aanrader.Wij hebben voor deze mannier gekozen omdat regelmatig kleine kinderen op bezoek komen, en dat het risico van in het water terecht komen zo serieus is verminderd.
Je kan de foto bekijken, genomen, vorige zomer net na afwerking, deze winter, en nu in het voorjaar wanneer alles terug mooi in bloei stond.
véél succes met de aanleg,
groetjes
Marleen
Wauw, mooi aangelegd, Marleen!
Wij hebben iets soortgelijks gemaakt. Ook een bak dat het midden houdt tussen een vijver en een aquarium. Met 2 ruiten aan de voorkant en een dichte achterwand. Hopelijk krijg ik binnenkort een foto online...