Forum

uitbreiding vijver

Lid
Antwoord: 3
Topic starter

Ik heb momenteel een betonnen vijver met filtering over een bak gevuld met lava, het water loopt via waterval terug in de vijver. Omdat ik koi's en steuren in de vijver heb, wil ik deze uitbreiden met een dieper gedeelte. (cfr plannetje) Momenteel heb ik nog geen bodemdrainage, maar dit zou ik direkt voorzien in het nieuwe gedeelte. In het bestaande gedeelte zou ik bodemdrain op de vloer voorzien. Welke filtermethode raden jullie aan? Ik zou de lavabak wel graag in het systeem houden.
Graag jullie reacties

Lid
Topic starter

dit zou dan het plannetje moeten zijn!

Bijgevoegde bestanden

Lid
Antwoord: 430

hoi,
Ik zou de lavabak behouden als moerasfilter met zoals nu als ik mij niet vergis een neerwaartse stroomrichting.
op de bodemdrains sluit je een goed filter aan voor de koivijver. De goede systemen van nu zijn : zeef, beadfilter of bewegend bed. Een zelfbouw trickle en eiwitafschuimer maken het rijtje compleet.

succes!mvg, timpie

Lid

er zijn natuulijk ook nog andere goede systemen op de markt voor ik hier gedonder krijg 😉

Lid
Topic starter

Hallo timpie,
Bedankt.
Ik dacht zelf ook aan zeef als voorfilter en beadmaster filter
Welke pompen zijn het meest geschikt???
Hoe stuur je het water naar je moerasfilter??
(opwaartse waterstroom in moeras) Ik bedoel hiermee laat je alles eerst passeren via zeef en beadmaster en zo ja gebruik je dan een tweede pomp om het water door het moeras te pompen.
Groetjes

Lid

Hoi,
Je kan met je water dat uit het "zeef naar beadfilter systeem" komt 2 kanten op
1. gewoon naar de vijver
2. naar de bodem van het moeras en dan evt via een watervalletje terug naar de vijver.

in het 1e geval kan je makkelijker de circulatie in de vijver sturen in ideale richting zodat al het water goed in beweging is
bij het 2e geval is dat moeilijker maar heb je het voordeel dat je gefilterde water nog eens rechtstreeks door het plantenfilter loopt. in dit geval komt water vrij van vaste partikels op de bodem van het moeras terecht zodat je moeras niet zal dicht slibben na verloop van tijd. ik dacht dat men bezig was om een artikel of stukje tekst te schrijven over de aanleg van een moerasfilter.. hier dus in het moeras : opwaarts gerichte stroming

aansluitend op geval 1 kan je het moerasfilter doen apart lopen maar dan heb je wel een aparte pomp nodig. Hier plaats je op de bodem van het moeras ook drainagedarmen maar het water loopt via de drainagedarmen naar een hierop aangesloten verticale buis van waar het dan terug naar de vijver kan gepompt worden. hier dus : neerwaarts gerichte stroming. het spreekt vanzelf dat het moeras deel dan ook "ïn" de vijver moet staan.

ivm de pompen daar heb ik weinig ervaring mee.. ik ben wel tevreden van de oase aquamax maar die kan je denk ik beter niet gebruiken als aanvoer voor een zeef en beadfilter.

mvg, Timpie