The Pond Library

Vraag en Antwoord

randafwerking

Lid
Topic starter

In een terras ga ik een folievijver aanleggen. Dit terras is beklinkerd. Het zou voor mij mooi zijn om een granieten bies om de vijver heen te maken die iets (vijf centimeter) boven de klinkers uitsteekt. De bies zal 10 centimeter breed zijn. Graag wil ik de waterstand aan de granieten bies brengen, de waterstand gelijk of iets minder dan de klinkers.
Kan me geen techniek bedenken die de bies muurvast maakt en de vijverfolie onzichtbaar houdt.
Bij een antwoord had ik ook graag een oplossing waar het einde van de folie komt.

Alvast hartelijk dank voor de aandacht.

Karel

Lid Admin

U kan perfect de granieten bies vastmetselen rechtstreeks op de vijverfolie.

Wel eerst compleet de vijver vullen zodat de folie zijn defenitieve plaats inneemt en dan kan u op de folie de graniet vastmetselen.

Voor uw vraag over waar het einde van de folie komt verwijs ik u graag naar ons "Randafwerking"dossier waarin in het artikel "Vijf afwerkingsmethodes om een vijverrand af te werken" afgebeeld staat hoe u vijverfolie tussen klinkers kan verwerken.

In uw persoonlijke geval zal u de folie tussen de granieten bies en de eerste rij klinkers omhoog moeten steken. zo zal u geen waterverlies hebben.

Hoe hoog zal uw granieten bies zijn? Hou er rekening mee dat uw water zal verdampen en dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat het waterpeil zal zakken onder de granietenbies tot op folieniveau en dat is niet zo prettig zicht. Eventueel twee lagen graniet metselen zodat het water gerust wat kan zakken zonder u telkens zal moeten bijvullen.

Dit is trouwens één van de veel gemaakte fouten. Kijk in ons dossier "Randafwerkingen" eens naar het artikel "Verkeerd aangelegde randafboordingen". Fout nummer 3 De randafwerkingszone te ondiep maken bespreekt dit probleem.

Lid

Ik mis nog één ding, namelijk een overloop. Bij zware en/of langdurige regenval is deze zeer handig.

Lid
Topic starter

Zeer verheugd met het antwoord en ik heb inderdaad nog op de pagina gezocht naar de artikelen over randafwerkingen. Als nieuw lid had ik de compleetheid van de site even niet in de gaten.
Erg mooie site en zeker voor vijverliefhebbers een must. Ook de discussie/berichtenbord is erg prettig. Kortom, veel lof.

Tja wat betreft een overloop moet ik nog over nadenken.

Wel heb ik nog een vraag of de bies als deze dubbel aangebracht zou/moet worden, voor het aangezicht bij lage waterstand, of ik deze dan niet direct 50 centimeter breed koop. Dus vijf centimeter boven het straat werk uitsteken tien centimeter breed en vijftig diep. Is dat dan toch ook nog stevig genoeg.
Hierbij denk ik aan zware vorst die toch wel voor druk kan zorgen en aan het metselwerk dat minder aanwezig is. Het uitzien zal wellicht fraaier zijn.
Hoop dat er enige ervaring daarover doorlezers aanwezig is.

Karel

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.