Forum
Hallo vijvervrienden ,
Ik loop al een tijdje rond met de gedachte om in mijn kelder !!! een quarntaine bak te zetten . Mijn kelder is een meter of twee breed en ik zou op het einde ervan een muurtje metsen van zo'n anderhalve meter hoog . Op die manier heb ik al m'n bak . De binnenkant zou ik polyesteren en uiteraard een goede filterinstallatie bijzetten . Mijn vraag is nu : zijn er hobbygenoten die ook zoiets gebouwd hebben en zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten . Welk licht gebruik ik best , enz ...
Wat ik mij nu ook afvraag : zou het nuttig zijn mijn koi's en steurs daarin te laten overwinteren en misschien het water lichtjes te verwarmen . Of heeft een koi zijn winterrust nodig ? Ik heb nog maar een koi of 5 ( voorlopig ) dus zullen ze mekaar zeker niet voor de , euh , vinnen zwemmen .
Kortom , alle bruikbare info is welkom .
Ik ben es benieuwd
Mic
Ga eens kijken op dit artikel https://www.pondlibrary.com/ned/artikels/artikeltekst.htm?ArtikelId=79&AfdelingId=9
Allereerst bedankt voor de link naar het artikel . Ik had het al eens gelezen . Tot dus ver wist ook alles wat in het artikel stond . Het gaat dan ook meer over een quarantainebak dat zich buiten bevond , terwijl het van mij de bedoeling is om ze in een donkere kelder te zetten . Ik denk wel dat dit technisch iets helemaal anders is . Welk licht gebruik je , moet ze dag en nacht aan ed. meer zo'n dingen vraag ik mij af . Ik heb ooit eens op een nederlander z'n site zoiets gezien en ik weet nog dat het heel bijzonder was . Maar ik was toen nog niet met het idee bezig om dat zelf te maken en weet dus niet meer waar de site te vinden is . Ook op de koi-pagina's van onze nederlandse vijvervrienden heb ik niets kunnen aan treffen . Daarom dacht ik dat het misschien eens de moeite was om op dit forum iets te lanceren .
Ik las onlangs ook op dit forum dat de steur bijzonder aktief is tijdens de winter . Daarom dacht ik ook om ze tijdens de winter onder te brengen in de quarantainebak . En zouden de koi's daar ook geen deugd van hebben ? of is dat niet zo'n goed idee ?
Ik ben deze middag beginnen metselen aan de muren die de "bak" moeten vormen , dus ik kan voorlopig nog alle kanten uit .
Eric toch alleszins bedankt voor de hulp
mvg Mic
Hallo MIC,
Zelf kan ik je niet veel vertellen maar op één ding moet
je zeker letten en dat is dat de wanden hoog genoeg zijn !!!
Maak dat je waterpeil zeker een dertigtal cm lager staat
want ze springen er gewoon uit!!!
DUS JE BENT GEWAARSCHUWD!!!!!!
(of gebruik een goeie net,want de winter is LANG)
groeten,
japanese koi
Hey Mic,
Ja je gaat wel met een serieus probleem zitten hé..
"water in de kelder" 😀 😀
grapje hoor.. ik heb het ook al gezien dat men daar een Q heeft gebouwd, of op de zolder je kunt het zo gek niet bedenken 🙂
Eigenlijk maak je zo gewoon een reuze aquarium. Dus qua belichting moet je dit wat aanpassen aan de watertemperatuur. Koi hebben toch wel een rustperiode nodig in de winter anders verstoor je hun hormonale balansen wat tumorale ontaarding kan geven van inwendige organen (bvb eierstokken). Ik heb dit al vaak gehoord bij mensen die de koi ctu op zomerse temperaturen houden. Verwarming kan je wel behoeden van de lage winterse temperaturen, door het verwarmingselement(en) zo in te stellen dat je niet onder een bepaalde temperatuur komt te zitten. Nu zal je in de kelder zowieso al goed geisoleerd zitten tegen invloeden van buiten af dat die verwarming misschien overbodig zou zijn. Qua belichting zou ik TL lampen gebruiken die zolang licht geven als het buiten nu het geval is, en dat wat volgen tijdens het verdere verloop van de winter.
Je zal wel moeten in rekening brengen dat dat bakje voor vochtproblemen in huis kan zorgen. Vooral wanneer er nogal wat water begint te verdampen (zomer). Opletten met de electriciteit !!
En polyesteren in zulke kleine ruimte?? Niet aangeraden tenzij je heel goed kan ventileren.
groetjes, Timpie
Hoi Mic,
Als je de mogelijkheid hebt om een quarantaine te bouwen moet je dat zeker doen. De temperatuur hou je op iets boven de 10 ° dan kun je blijven voort voederen.
Als verlichting kun je best tl - lampen gebruiken ook zijn er lampen op de markt die het zonlicht nabootsen.Deze lampen mogen wel niet altijd blijven branden omdat ze de huid van de vissen zouden kunnen verbranden. ( zonnebrand )
Let wel op wanneer je wil polyesteren in een gesloten ruimte.
Ikzelf heb het ook gedaan en was er een paar dagen niet goed van. Mijn longen waren net verbrand en ademmen deed pijn .
Zorg voor een goede verluchting en eventueel een afzuiging tijdens de werken.
Steur is zeker een vis voor de q-bak aangezien ze tijdens de zomer geen vetreserves aanleggen is het wenselijk tijdens de winter ze af en toe te voederen, een q-bak is daar ideaal voor.
Een q-bak kan ook uitstekend dienst doen als hospitaaltank.