Forum

nieuwe vijver

Lid
Antwoord: 29
Topic starter

Hallo,

Heb hier eens wat vraagjes.
Ik heb mijn bestaande folie-vijver afgebroken en ga een gemetste in de plaats maken.
Mijn vijver was 4 m³ groot en wordt nu ongeveer 14 m³ groot.
Meer dan 3 keer zo groot dus.

*Het was mijn bedoeling om een filter te maken, die even hoog staat als het wateroppervlak van mijn vijver.
Het worden 4 kamers en in de laatste zou ik mijn pomp willen zetten.
Hoe begin ik daar het beste aan?

*De uitlaat die terug naar de vijver gaat, welke diameter zou ik daar het beste voor gebruiken?

*De toevooer naar de filter, dacht ik via 2 verschillende plaatsen te doen. Is dat verstandig? En welke diameter zou ik daarvoor moeten gebruiken?

*Over vorige vraag nog dit. Zou ik deze aanzuigleidingen voorzien in de bodem of op een bepaalde hoogte langs de zijkant?
Heb hierover al verschillende meningen gekregen, maar weet nog steeds niet wat het beste is.

Ik kijk uit naar jullie antwoordjes en hopelijk kunnen jullie mij bij mijn aanleg een beetje helpen.

Lid
Antwoord: 29
Topic starter

Hallo, kan niemand mij helpen??:(

Lid
Antwoord: 19

Eens kijken:

Ik heb daar ook heel lang aangedacht op de filter een gelijk niveau te geven, heb uiteindelijk besloten om dit niet te doen (fotoverslag een aantal topics terug).
Het leuke is dat je een verval hebt, het water met een bepaalde kracht de vijver invalt wat extra zuurstof opleverd.

Van diameters daar kan uren over gediscusieerd worden. Hoe groter de diameter (d), des te groter het debiet (Q), maar des te lager de stroomsnelheid (v).

Om een idee te geven: de diameter van de ene naar de andere kamer is bij mij 2 maal 8cm.

Hou er rekening mee, dat er een tijdsverschil is tussen het overstromen naar de kamers, ... om dit simpel uit te leggen: voorzie je uitlaat een aantal cm lager dat het hoogste waterniveau in jet filter. Het water zal in de eerste kamer hoger staan dan aan de uitlaat, in sommige gevallen kan hier een aantal cm opzitten, maar meestal is dit beperkt tot enkele mm, maar het vraagt wel aandacht.