Hallo,
Sinds ongeveer een maand heb ik een vijver in mijn nieuwe tuin. Achteraf was het nogal een klus, maar hij is dan eindelijk klaar. Maar hoe nu verder...
Ik heb van iemand een paar huizen verderop een waterlelie gehad, die het inmiddels perfect doet. De waterplanten (Iris, lobelia etc) aan de rand beginnen ook behoorlijk te groeien. Van mijn vader, die altijd een perfect helder vijvertje heeft, heb ik een emmer zuurstofplanten gehad. En die zijn inmiddels overwoekerd door alg. En sinds een week heb ik een paar kleine goudwindes, maar die zijn niet meer te vinden:(
Mijn vragen:
- Hoe lang duurt het ongeveer tot er een biologisch evenwicht gevormd is?
- Kan het zijn dat de zuurstofplanten het niet goed doen door te weinig CO2 in het water?
- Gebeurt het vaker dat windes lang op de bodem blijven? Ik begin me zorgen te maken omdat ik hier wel eens een reiger zie overvliegen...
- Wat voor planten zijn geschikt om ca 10 cm onder water te planten?
De vijver is gevuld met leidingwater.
Foto: http://surf2me.demon.nl/gallery/view_photo.php?set_albumName=vijver&id=IMG_4597
- Om te beginnen bij nul en te komen tot een biologisch evenwicht. Een hele poos. Moeilijk uit te drukken in tijd. De beste indicator is een nieuwe vijver die eerst wat last heeft van groene zweefalg en die zich nadien vanzelf hersteld om te komen tot helder water. Dan kun je spreken van een biologisch evenwicht.
- Een tekort aan CO2 is mogelijk maar komt niet frequent voor hoor. De hardheid van het water of de pH is misschien niet goed. Te zacht (zuur) water met een pH lager dan 7 en een hardheid van lager dan gh en kh 8 levert problemen op voor waterplanten.
Zeker zuurstofplanten hebben daar last van en kunnen wegkwijnen of verslijmen. Ik spreek algemeen hoor en enkel de basis om het voor u als beginner begrijpbaar te houden.
- Vissen kunnen inderdaad lang op de bodem blijven. In de winter als het water te koud is. Wanneer ze kuit schieten gaan ze op zoek naar ideale plekjes, tussen de zuurstofplanten. Maar een reiger kan ze ook beneden houden. Als ze dagelijks met een natuurlijke vijand geconfronteerd worden krijgen ze schrik uiteraard. Geen nood goudwindes zijn heel sterke visjes, ze redden het wel.
-Met 10 cm onder water planten bedoelt u wellicht waterplanten die met hun voet tot 10 cm onder water kunnen staan. Algemeen moerasplanten dus. Gele lis is ongetwijfeld de meest bekende en werkt echt goed mee aan het biologisch evenwicht. Lees er de waterplanten artikels eens op na in de artikels afdeling > waterplanten > plantbeschijvingen. Ik heb hier nog heel wat andere plant beschijvingen klaarliggen en er wordt gewerkt aan een speciaal artikel over waterplanten die geschikt zijn om te gebruiken als moerasplant.
Probeer wel de alg van rond de zuurstofplanten zoveel mogelijk weg te halen. Zorg ervoor dat de zuurstofplanten licht krijgen. Zet er dus geen waterlelie boven.