The Pond Library

Vraag en Antwoord

Lekkage!!!

Lid
Topic starter

Hallo,

ik heb recent mijn vijver aangelegd en ik ben bang dat er een lek in zit.....

Is er een andere manier om dit lek te vinden, behalve de vijver leeg te laten lopen, en dan kijken waar hij stopt?

Hoeveel water verdampt er normaal gesproken met 20graden celcius, een windje en de zon vol op de vijver? De oppervlakte van de vijver is 10 a 11m2.

Ik baal ervan, want als het lek zit waar ik denk; is dat helemaal op de bodem!!! 🙁

Tips??

Lid

Bij mij verdampt hij bij dit mooie weer toch enkele cm per dag. Er staat wel een waterval op. Hoeveel zakt het waterpeil +/- ?

Lid
Topic starter

Enkele centimeters?

Nou, dat is toch behoorlijk wat he!

Maar bij mij zit er op het moment geen waterloop/val op.

Alleen 2 fontijntjes. (1 bubble en 1 normale).

Ik schat dat hij 0,5-1 cm per dag zakt. Dit is na mijn mening erg veel en duidt op een lek. Als het wateroppervlak 10 a 11m2 is, verdampt er per dag dus 100 liter?

Tevens viel me laatst op toen die hoosbuien er waren (met koninginnendag in brabant en limburg) dat mijn vijver gewoon nog niet eens vol was, terwijl hij een aantal dagen ervoor tot aan overlopen toe gevuld was.

Nog meer mensen ervaring met hoeveel verdamping normaal is?

Lid

0,5 cm per dag is niets. Vergeet niet dat oeverplanten ook water verdampen dat uit de vijver komt, en met het mooie droge weer van de laatse dagen wil het wel verdampen hoor. Ik heb aan de voorkant van mijn huis een natuurvijver van ongeveer 100 bij 100 meter, en ook daar zie je het waterpeil zakken met dit weer.

Lid

Beste Erik,

Ik denk dat een daling van 0,5 cm tot 1 cm niet direct duidt op een lekkage. Mijn vijver - juist geen 30m² - daalt ongeveer 2 à 3 mm per dag in droge periodes.
Ik dacht ook eerst dat er een lek was, ben dan wat op dit forum en op internet gaan zoeken - lek daar niet gevonden; ook niet in de vijver trouwens.
Ik kwam tot de conclusie dat door verdamping, capilaire werking, het 'waterverbruik' van planten, enz. het verdwijnen van 100 liter water per dag best mogelijk is.

Het water zakte in het begin sneller, kon natuurlijk zijn door de grotere druk op het eventuele lek, maar ik denk nu dat het komt omdat het water in het ondiepe moerasgedeelte sneller opwarmt en dus sneller verdampt. Door de verdamping van het water in het moerasgedeelte wordt de oppervlakte van de vijver kleiner en verkleint ook het ondiepe gedeelte, wat de verdamping dus doet verminderen.

Je kan misschien enkele dagen bijhouden hoeveel het water daalt. Temperatuur, wind, luchtvochtigheid zijn allemaal factoren die meespelen.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken.

Groeten,
Martin

Lid
Topic starter

Ik heb hem een paar dagen geleden gevuld, en er is inmiddels weer 3cm water uit = dus 300liter.

Mijn vader heeft ook een vijver met een vergelijkbaar wateroppervlakte, en deze is niet zoveel gezakt, terwijl deze vijver ook nog over een waterloop beschikt, en waar veel planten in staan. (mijn vijver is net aangelegd, dus de beplanting is nog niet zo royaal)

Er zijn dus feitelijk geen andere manieren om een mogelijk lek te kunnen opsporen? De enigste manier is dus laten leeglopen totdat het stopt? (wat bij mij dus de bodem zou zijn... 🙁

Ik hoop van harte dat jullie gelijk hebben en dat deze daling normaal is!

Zijn er nog meer mensen die zo'n daling kunnen bevestigen als normaal??

DNNS
Lid

Hoi Eric,

Hier even een quote van het forum www.nishikigoi-online.com, gepost door Wahdagie:

Wanneer je over het zakken van het peil van 1 -1,5 cm per dag
hebt, dan is de grootte van het oppervlak niet meer van belang
omdat dat al in het begrip 'peil' verwerkt zit.
Een kleine of een grote vijver verdampt per dag ongeveer evenveel,
in centimeters peildaling gerekend. In echte liters zal een grotere vijver
natuurlijk ook meer verdampen, dat is evenredig met het oppervlak.

Volgens het KNMI verdampt een vijver maximaal zo'n 7 mm per dag.
Maar een koivijver met een sterk belucht filter zal veel meer water
verdampen. Bij relatief lage luchtvochtigheid zal de lucht veel water
meenemen, zeker als de filterruimte goed gelucht wordt.

Dus het zou best eens verdamping kunnen zijn.

Groet, Arthur.

Tsja, 3 cm is best veel... Moeilijk om hierover conclusies te trekken. Belangrijk is iig dat je vooral niet moet kijken naar de liters die verdampen, maar naar het peil. Logisch, een grotere vijver verdampt meer dan een kleine.

Heb je er ook aan gedacht dat het zo zou kunnen zijn dat ie ergens overloopt? dus dat de vijver wellicht min of meer is verzakt en de rand niet meer waterpas is?

Dennis

Lid
Topic starter

Nou, de vijver loopt zeker niet over.

Hij staat behoorlijk goed waterpas. Hij zakt nu bijna 1cm per dag.

Misschien moet ik hem maar eens een tijd niet meer bijvullen. Maar nogmaals; ik weet bijna zeker, dat als hij lekt, het lek op de bodem zou zitten. Nadat de vijver gevuld was, zag ik namelijk een raar bobbeltje op de bodem in de folie zitten. De zijkant (de ondiepe rand) is gamaakt van trottoirtegels, die plat liggen, en dan staat er 1 tegel rechtop. Dit is vastgezet met een cementrand. Hieroverheen liggen dikke dekens, dus dit kan haast niet de oorzaak zijn.

Op de bodem hadden we een laag kranten neergelegd, maar ik ben bang dat er tijdens het folie rechtleggen er misschien iets in de vijver is gevallen, en onder de folie terecht is gekomen.

Ik heb trouwens een filterinstallatie gekocht he!
Een Messner Delta7500 met een 5000 liter pomp, en een UV-C lamp geschikt voor vijvers tot 12000liter.

Hij zit er pas 1,5 dag in, en ik kan het typeplaatje van de pomp die op de bodem ligt alweer lezen!

Ik heb hem even tijdelijk op de rand gezet, want zoals je kunt zien is de waterloop nog niet klaar, en de filter gaat het begin van de waterloop worden.

Bijgevoegde bestanden

zut
Lid

Span anders een dag een doorzichtig zeil over de vijver. Dit zou de verdamping fors moeten verminderen. Als de verdamping niet minder is dan weet je dat de vijver waarschijnliujk lek is.

Lid
Topic starter

Dit is misschien wel een heel goed idee!

Mag het ook niet lichtdoorlatend plastic zijn?
Want daar heb ik nog wel een heel stuk van liggen.

En als er dan weer bijna net zo veel uit is dan....
Vijver leegpompen? en zoeken?

zut
Lid

Dan krijgen je planten natuurlijk ook een dag geen licht. Zal wel niet veel kwaad kunnen maar toch...

Bij bouwmarkten is van dat heel dunne plastic te koop om bv over meubels te leggen tijden het klussen. Dat spul is erg goedkoop en weegt bijna niets. Dus ook makkelijk over de vijver te spannen.

Lid

Hallo,ik heb op dit forum eens gelezen om met melk in de vijver te gieten,u het lek kan vinden.
De melk zou naar het lek naar toe trekken.
Probeer eens te zoeken op melk in dit forum of op lek dan kan je het artikel mischien terugvinden.

Groeten Marc

DNNS
Lid

Originally posted by Erik1978
Ik heb trouwens een filterinstallatie gekocht he!
Een Messner Delta7500 met een 5000 liter pomp, en een UV-C lamp geschikt voor vijvers tot 12000liter.

Hij zit er pas 1,5 dag in, en ik kan het typeplaatje van de pomp die op de bodem ligt alweer lezen!

Ik heb hem even tijdelijk op de rand gezet, want zoals je kunt zien is de waterloop nog niet klaar, en de filter gaat het begin van de waterloop worden.

Het ziet er al goed uit Erik 🙂

Houd ons op de hoogte van de leuke dingen, en ja natuurlijk ook van de minder leuke...

Ik denk nu ook eerder aan een lek dan aan verdamping... Het is nou ook weer niet elke dag stralend weer geweest..

Dennis

Lid
Topic starter

Danke Dennis! Het water ziet er met de dag beter uit moet ik zeggen; die uv-c lamp doet echt de truc tegen die zweefalg! 🙂
3 juni wordt de tuinafscheiding geplaatst, en dan kan ik z.s.m. aan de slag om het filter weg te werken, en de waterloop te maken. Heb er al zin in!

Marc,

ik heb in het forum i.d.d. tips gelezen om melk in de vijver te gieten. Je moet wachten totdat je waterniveau niet meer zo hard zakt, vervolgens een paar mm water toevoegen, en dan voorzichtig naast de rand melk erin gieten. Je ziet dan waar de melk heen stroomt.

Maar dit zal niet werken als het lek op de bodem zit.. Zal ik voor de zekerheid de vijver dan toch maar niet meer bijvullen, en kijken of ie ergens stopt met leeglopen?

Wel een interessante tip trouwens 😉

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.