Forum
Bij mij in de streek is er een grote natuurvijver. Deze wordt gevoed door een bron en heeft een afloop. De vijver is kraakhelder, maar staat tevens ook barstensvol met waterviolier. Echt prachtig als deze in bloei staan. Deze waterplant komt daar niet tot de wateroppervlakte maar blijft zo'n 40-30cm onder het wateroppervlak zodat je de vissen goed ziet zwemmen. De vijver wordt bevolkt door geuven ( grondels) , grote schubkarpers en ruisvoorn.
In de verre toekomst zou ik ook willen beginnen met zo'n vijver. Maar is het mogelijk deze vijver helder te houden. Er zal geen materiaal aangebracht worden om het water vast te houden.
ik zou een goede bron laten boren en dan met een afloop werken. Ik zou hem ook volledig willen beplanten met waterviolier, en andere zuurstofplanten die niet ( of toch niet veel ) aan de oppervlakte rijken ( kwestie van de vissen te kunnen zien). Hoe zou je de afloop het best kunnen maken ? op de bodem of langs een buis tegen het wateroppervlak?
Ik ben van plan er siervissen op te zetten zoals goudzeelten,vooral shubunkins, blauwe/goudwinde en goudvoorn. En misschien één enkele koi.
Moest ik ooit beginnen aan deze vijver zou ik ook een grote moeraszone maken van zo'n 10-20 cm diepte, kwestie van kikkers, en kleine visjes tevreden te stellen. Met welke plant(en) kan ik deze het best beplanten ?
En is dit eigenlijk een haalbare opdracht om dit soort vijver helder te houden. Bij de vijver in m' n buurt is het althans prachtig gelukt. Glashelder water en gezonde vissen. Er wordt niks gevoederd. Dit wordt allemaal natuurlijk in stand gehouden.
groet.
Pas op
Een natuurlijke vijver is iets heel anders dan wat jij, veronderstel ik, wil maken.
Je moet eerst al weten of op de plaat waar je gaat boren en goede bron is . Bron water is ook niet altijd goed ENZ….
Met een natuurlijk vijver moet wel een beetje geluk hebben.
Ga je folie gebruiken als ondergrond, of hoop je dat als de vijver uit gegraven is, deze zelf het water vast houd?
Neem vissen die niet woelen, dus zeker geen Shubunkin.
ja, niet echt een natuurvijver ... gewoon een grote vijver met veel planten , moeraszone , bron , en siervissen ...
Vissen die niet woelen zeg je ? Je leest overal dat de shubunkin een oppervlaktevis is en geen planten eet ...?!
Ik weet ongeveer de plek wel , waar ik 'm zou willen aanleggen. Daar liggen al drie andere grote vijvers die door één bron gevoed worden. Dus ik veronderstel wel dat als ik daar nog een vijver zou laten graven dat er ook wel water in zou blijven staan.
Maar ik zeg het , het is voor de verre toekomst ... maar ik zit zo met wat ideeën in m'n hoofd.
groet,